شیوع جنسی ایدز، یعنی افزایش تولد نوزادانی مبتلا به HIV/ سه دلیل که ایدز را جنسی کرد :



نحوه انتقال به ایدز از طریق رابطه جنسی واژینال , انتقال ایدز در رابطه جنسی دهانی , انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی

رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی، می گوید نگران تولد کودکان مبتلا به این بیماری است و معتقد است که باید در این زمینه آگاه سازی شود..

در دهه 80 با شیوع بیماری ایدز در کشور، همه نگرانی وزارت بهداشت از انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی محافظت نشده بود که موج دوم این بیماری راه افتاد.

 

اما جدیدترین آمار وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که در سال گذشته حدود 37 درصد ابتلاء مربوط به روابط جنسی پرخطر بوده است. در مورد دلایل افزایش این بیماری از طریق روابط جنسی و خطرات آن در آینده گفت و گویی را با عباس صداقت رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت انجام داده ایم.

مشروح این گفت و گو را می خوانید:

طبق آخرین آماری که اعلام کردید، آمار مبتلایان به ایدز در سال 93 از طریق برقراری روابط جنسی 37.3 درصد بوده است که این آمار به نظر چشمگیر است. چرا در این سالها انتقال ایدز از طریق روابط جنسی افزایش یافته است؟
طیق آمار تجمعی کشوری، موارد ثبت و گزارش شده از ایدز(اچ آی وی) از ابتلای اجرای برنامه در سال 1365 تا ابتدای سال جاری، حدود 29 هزار نفر برآورد شده است که 14.5 درصد این موارد بیماری را از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلاء شده اند. مقایسه این آمار با موارد ابتلاء سال 1393، نشان دهنده این نکته است که از کل مواردی که در سال 1393 ثبت و گزارش شده اند حدود 37 درصد ابتلاء مربوط به روابط جنسی پرخطر بوده است.

 

برای این تغییر الگوی انتقال، کارشناسان فنی سه توجیه را پیش بینی می کنند؛ یکی این که پس از شیوع اپیدمی اچ آی وی در مصرف کنندگان موارد مخدر در دهه 80، با توجه به این که این گروه هم دارای همسرانی بوده اند و یا احتمال برقراری روابط جنسی هم داشته اند، افزایش موارد ابتلاء از طریق روابط جنسی محافظت نشده در دهه 90 قابل توجیه خواهد بود، توجیه دوم مربوط به تغییر الگوی اعتیاد در کشور یعنی شیوع مصرف مواد محرک و روان گردان است، مصرف این مواد موجبات افزایش خطر مبادرت به رفتارهای پرخطر جنسی خارج از نرم جامعه را برای مصرف کننده فراهم می سازد، برقراری روابط جنسی خارج از قواعد ازدواج نگرانی دیگر کارشناسان برای افزایش موارد ابتلاء جدید به این بیماری از طریق جنسی است.

در دهه دوم با موج دوم این بیماری مواجه بودیم. پیش بینی می کنید افزایش مبتلایان از طریق جنسی بتواند شرایط جدیدی را به وجود آورد؟
این موضوع بسیار مهم است، افزایش موارد ابتلاء زنان به این بیماری، ممکن است باعث افزایش خطر بارداری های ناخواسته در این گروه را به دنبال داشته باشد، مادران باردار مبتلاء به اچ آی وی در صورتی که از نظر اچ آی وی مراقبت و مدیریت نشوند، در سه دوره بارداری، زایمان و شیرهی، به احتمال 40 تا 50 درصد عفونت را به جنین خود منتقل کرده و باعث تولد نوزادانی که از بدو تولد مبتلاء به بیماری هستند می شوند. چون تخمین زده می شود از هر دو زن مبتلا، یک نوزاد مبتلا به ایدز به دنیا می آید که این در آینده خطرناک است.

برای این نوزادان نمی توان کاری کرد؟
چرا ، خوشبختانه وزارت بهداشت دسترسی به خدمات پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر باردار مبتلاء به نوزادان را در بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی کشور فراهم ساخته است، به طوری که تمام این خدمات کاملا رایگان و محرمانه ارائه می شود.

 

بر اساس دستورعمل اجرائی این خدمات، در صورتی که مادران باردار مبتلاء، رد ابتلای دوران بارداری مراجعه کنند و از خدمات مراقبتی پیش بینی شده بهره مند شوند، خطر ابتلای نوزاد به زیر دو درصد می رسد.

 

اما بهترین مداخله، آگاه سازی جامعه با اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ملی ، رسانه های نوشتاری ، خبرگزاری ها ، سایت ها و شبکه های اجتماعی است که بتوان تمامی افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را آگاه کرد که با پرهیز از برقراری روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده و نیز پرهیز از مصرف مواد مخدر و مواد محرک ، خود و همسران خود را در مقابل ابتلاء به اچ آی وی مصون کند ، و بدین طریق امکان پیشگیری از وقوع موج سوم اپیدمی این بیماری همچون تجربیات دیگر کشورها، برای کشورمان هم فراهم شود.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین


ویدیو : شیوع جنسی ایدز، یعنی افزایش تولد نوزادانی مبتلا به HIV/ سه دلیل که ایدز را جنسی کرد