شیشه 70 درصد گران شد : مسوولان مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد و انجمن‌های حمایت ...


مسوولان مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد و انجمن‌های حمایت از معتادان كارتن خواب خبر از تمایل رو به فزونی تزریق هرویین به دلیل افزایش بیش از پنج برابری قیمت شیشه می‌دهند. روزنامه اعتماد: مسوولان مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد و انجمن‌های حمایت از معتادان كارتن خواب خبر از تمایل رو به فزونی تزریق هرویین به دلیل افزایش بیش از پنج برابری قیمت شیشه می‌دهند.

هشداری كه آنها با  در میان می‌گذارند باید به منزله اولین و موثرترین جرقه برای بازگشت دوباره رشد شیوع ایدز بین معتادان تزریقی و شركای جنسی آنها تلقی شود. هشداری كه روز گذشته هم سعید صفاتیان، رییس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایرنا آن را تایید كرد و توضیح داد كه «اكنون قیمت هر گرم شیشه ٦٠ تا ٧٠ درصد افزایش یافته كه مهم‌ترین موضوع در این قضیه ناتوانی دسترسی برخی معتادان به شیشه به خاطر گرانی این مواد است.»

و این ناتوانی چه پیامدی به دنبال دارد؟ صفاتیان توضیح خود را این‌گونه تكمیل كرد: «حالا معتادانی كه مصرف‌كننده شیشه بوده‌اند در صورت عدم مصرف، از نظر روانی، افرادی آشفته حال، بدون تمركز، با تمایل به خودكشی و تحریك‌پذیر خواهند شد. در صورتی كه معتادان از مصرف شیشه به سمت مصرف هرویین بروند، امكان اینكه بتوانند بجای شیشه، تریاك یا هرویین مصرف كنند، خیلی كم است چرا كه این دو ماده نمی‌تواند اثرات شیشه را برای معتادان داشته باشد. اما معتاد به شیشه، مصرف هرویین به شكل تزریقی را می‌پذیرد كه با گرایش به این نوع اعتیاد، شرایط خاص از بیماری‌های مسری چون ایدز را شاهد خواهیم شد كه می‌تواند بسیار خطرناك‌تر باشد.»

محمدصادق شیرازی، مدیر مركز گذری كاهش آسیب اعتیاد واقع در شمال تهران گرانی چند برابری قیمت شیشه ظرف یك هفته گذشته را تایید می‌كند و از گفته‌های مراجعان خود گواهی می‌آورد: «از بیمارانی كه  به من مراجعه كردند وقتی سوال كردم، گفتند قیمت شیشه گران شده و نتوانستند بخرند.»

 به تایید شیرازی، قیمت «روز» یك گرم شیشه به ٧٥ هزار تومان و قیمت «شب» به ٩٠ هزار تومان افزایش یافته در حالی كه تا هفته گذشته معتادان با ٢٠ الی ٣٠ هزار تومان می‌توانستند یك گرم شیشه بخرند و در مقابل چنین افزایشی آن هم ظرف یك هفته، قیمت هر گرم هرویین بین ١٢ الی ١٥ هزار تومان است.

شیرازی از این گرانی آن هم با این سرعت احساس خطر می‌كند و در توضیح مخاطرات پیش رو می‌گوید: «وقتی جنس گران می‌شود، ناخالصی آن بیشتر می‌شود و رفتارهای پرخطر منتج به ایدز و هپاتیت بیشتر می‌شود و خشونت رفتاری مصرف‌كننده بیشتر می‌شود. در پی گرانی جنس، معتاد دست به هر كاری می‌زند تا پولش را تهیه كند. بیشتر خرده‌فروشی می‌كند یا بیشتر دزدی می‌كند. راه سوم، جایگزین كردن است. امروز مصرف قرص خیلی زیاد شده. مصرف هرویین هم زیاد شده. چون پول‌شان به شیشه نمی‌رسد، هرویین را با دوز بالاتر تزریق می‌كنند كه با خطر اوردوز و هپاتیت و ایدز هم مواجه می‌شوند.»

او كه علت اصلی گران شدن شیشه را نه مربوط به تغییر مشی قاچاق فروشان بلكه متوجه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره فعالان تولید شیشه توسط نیروی‌های امنیتی و گرانی قیمت پیش‌سازها در نتیجه همین سخت‌گیری‌ها می‌بیند از طرفی هم امیدوار است كه با فرو نشستن موج بحران شیوع مصرف شیشه، راه دوباره‌ای برای كنترل اعتیاد هموار شود.

«من در مركز خودم در كمك به مصرف كننده شیشه واقعا دست بسته و بی دفاع بودم اما با هرویین می‌دانم چه كنم.»

اكبر رجبی، مدیر عامل «طلوع بی‌نشان‌ها» كه كارتن خواب‌های تهران، او و گروه همیارش را با ظرف‌های غذای گرمی كه سه‌شنبه‌ها به دست‌شان می‌رسد می‌شناسند به «اعتماد» می‌گوید كه در پاتوق‌هایی كه آنها می‌روند، تزریق هست اما نه در حدی كه قابل رقابت با مصرف استنشاقی هرویین و شیشه باشد.

«قرار بود الگوی مصرف تغییر كند. انجمن‌های مقابله با اعتیاد همواره از دولت این خواسته را داشتند كه با تولیدكنندگان شیشه برخورد كنید تا الگوی مصرف به سمت هرویین تغییر كند. حالا هم این تغییر اتفاق افتاده است. الگوی مصرف به سمت هرویین رفته اما تزریق در كارتن خواب‌ها زیاد نیست.»

اما افزایش قیمت شیشه را هم به گواه گفته‌های بهبود یافته‌ای كه كنارش نشسته تایید می‌كند كه آن بهبود یافته، آخرین بار و سه ماه قبل، هر گرم شیشه را ١٢ هزار تومان و هر گرم هرویین را ١٥ هزار تومان می‌خریده است.

بر اساس مشاهدات از پاتوق‌های مصرف مواد معتادان در شمال و جنوب شهر، الگوی مصرف همچنان متفاوت است و بیش از آنكه از تقاضای بازار پیروی كند، تابع بازاریابی خرده فروشان است. چنانكه صاحبان پاتوق‌های شمال تهران توانسته‌اند مشتریان خود را با هرویین اقناع كنند اما پاتوق‌های واقع در جنوب شهر همچون آزادگان و یافت‌آباد و میدان تربار و خلازیل، ضمن رواج چند مصرفی، فروش عمده خود را بر عرضه شیشه پایدار كرده‌اند.

این در حالی است كه در سایر شهرها هم به دلیل سلیقه صاحبان پاتوق‌ها الگوی یكسانی در عرضه مواد وجود ندارد. اما افزایش قیمتی كه اكنون به تغییر ذائقه معتادان دامن زده به نظر با سیاست پشت پرده مافیای مواد مخدر ارتباط تنگاتنگ دارد. برآوردی كه سه سال قبل، رییس سابق اداره پیشگیری سازمان بهزیستی كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را در میان گذاشت و فرید براتی سده، آن زمان از نتایج اولیه «آینده‌پژوهی» خبر داد كه بر مبنای آن «موج مصرف شیشه تا سال ٩٤ الی ٩٥ فرو می‌نشیند و آن زمان یا باید شاهد ورود ماده‌ای جدید به بازار باشیم یا رجعت به الگوی مصرف پیشین اتفاق بیفتد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب در این مسوولیت – پاییز ٩٢ – هشدار داد كه «موج چهارم مواد مخدر در راه است»  

اینكه موج چهارم مخدرها و محرك‌ها چه مختصاتی دارد قطعا باید هم اكنون در اولویت فهرست بررسی‌های مركز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر باشد. اما روی گرداندن از شیشه به دلیل گران شدن قیمت، باید به عنوان یك سیاست از پیش تعیین شده مافیای مواد ارزیابی شود. سیاست بازگشت به «دوا» با هدف به خواب بردن موقت بازار تا رونمایی از محصول جدید.


ویدیو : شیشه 70 درصد گران شد