«شیرین» و «كپی برابر اصل» روی پرده :     بیش از بیست سال است كه این تماشاگران ...



 

پیروزی شیرین سیتی برابر وستهام , پرده زبرا , قصر شیرین

 

بیش از بیست سال است كه این تماشاگران صبور، آثار كیارستمی را نه در تاریكی دلپذیر سالن سینما، كه در خانه هایشان با كیفیت دی وی دی های كپی برابر اصل شده تماشا می كنند و خبر اكران دو فیلم آخر كیارستمی شیرینی نوروز را برایشان دو چندان خواهد كرد.

بیش از بیست سال است كه این تماشاگران صبور، آثار كیارستمی را نه در تاریكی دلپذیر سالن سینما، كه در خانه هایشان با كیفیت دی وی دی های كپی برابر اصل شده تماشا می كنند و خبر اكران دو فیلم آخر كیارستمی شیرینی نوروز را برایشان دو چندان خواهد كرد. / با این وجود نمی توان چندان به این تصمیم معاونت سینمایی خوشبین بود چرا كه پیشاپیش بوی دخالت مستقیم مدیران دولتی سینما در چند و چون اكران این دسته از فیلم ها به مشام می رسد و انتخاب دو فیلم از كیارستمی برای فتح الباب چنین اكران های به نوعی وجه المصالحه به حساب می آید، بماند كه استدلال دراماتیك و سینمایی خود سجادپور برای چنین تصمیمی به این حدس و گمان ها دامن می زند.

قرار است فیلم های «شیرین» و «كپی برابر اصل» پیش از نوروز در ایران اكران شوند، خود عباس كیارستمی درباره نوع اكران این فیلم ها و ممیزی های وارده بر آنها به كافه سینما گفت: «بر اساس توافقی كه صورت گرفته فرمت و شكل فیلم برای اكران را من تعیین می كنم و ممیزیی وارد نشده است.»

موافقتی كه كیارستمی از آن حرف می زند با مدیریت اداره كل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمای وزارت ارشاد صورت گرفته و خود علی رضا سجادپور در این زمینه به ایسنا گفته است: «نمایش دو اثر از آخرین فیلمهای عباس كیارستمی در چند سالن تهران آغاز می شود و این مقدمه ای بر آغاز برنامه ی اكران آثار مخاطب خاص خواهد بود.»

بحث بر سر اینكه آیا این فیلم ها می تواند فروش خوبی داشته باشد یا خیر بیشتر بستگی به شرایط اكران از قبیل تعداد سینماهای نمایش دهنده و تبلیغ و توزیع مناسب دارد، هرچند به نظر می رسد خود سینماگران هم به فروش بالای این دسته از فیلم ها چندان دلخوش نیستند، مثلاً فیلمساز بزرگ و جهان شمولی چون كیارستمی گرایش تجاری به این شكل از اكران فیلم هایش ندارد، خود او در این باره گفته است: «برای این اكران نگاه تجاری ندارم ضمن اینكه «رونوشت برابر اصل» فروش جهانی خوبی هم داشته است.»

فضای اغلب آثار كیارستمی، ساده، مستندگونه و گاه بشدت كسالت آور و خسته كننده است، بگونه ای كه در مواردی حتی حوصله منتقدان حرفه ای سینما را نیز سر می برد، با این حال شهرت شدید او همیشه بر آثارش سایه انداخته و بالطبع مخاطبی كه آوازه ی جهانی كیارستمی را شنیده باشد به سادگی قادر نیست از خیر تماشای فیلمی از او بگذرد.

در دی ماه سال جاری سه فیلم كوتاه از كیارستمی با حضور خودش در پردیس سینما «ملت» به نمایش درآمد و جمعیت زیادی را به آنجا كشاند، كیارستمی كه انتظار چنین استقبالی را نداشت فروتنانه اعلام كرد: «ای كاش از قبل می دانستم كه با چنین جمعی روبه رو هستم كه قرار است این فیلم ها را ببینند. پیشاپیش از دوستانی كه ایستادند پوزش می خواهم و فكر نمی كنم كه این سه فیلم ارزش ایستاده دیدن داشته باشد.»

كیارستمی پیش از این نیز به شكلی دیگر جماعت تماشاگران را ستایش كرده بود، او با ساخت فیلم نامتعارفی چون «شیرین» نقطه عطفی را در سینما به وجود آورد، كیارستمی در این فیلم زاویه ی دوربینش را از پرده ی نقره ای به سمت صندلی تماشاگران چرخاند و به نوعی عملاً اعتراف كرد كه سینما بدون تماشاگر یعنی هیچ.

می گویند تماشاگران و واكنش هایشان در سالن سینما بهترین آموزگار یك كارگردانند، كیارستمی اما كمتر شانس حضور در چنین محضر درسی را داشته است و به نظر می رسد نمایش محدود و هر از گاهی آثارش هم غنیمتی برای هوادارانش به حساب می آید هم كیارستمی را بر سر شوق می آورد، كیارستمی در پایان حرف هایش در جمع تماشاگران گفته است: «ترجیح می دهم درباره ی فیلم ها سخنی نگویم اما می خواهم درباره ی تماشاگران این فیلم ها حرف بزنم. سال ها بود كه سینما نرفته بودم و آخرین بار نیز برای تماشای فوتبال به سینما «آزادی» رفتم كه البته این اتفاق در زمره ی تماشای فیلم محسوب نمی شود. ای كاش شما نیز از دیدن آن بی نصیب نمانید. امروز قدردان شما هستم كه ثابت كردید، تماشاگر ایرانی برای دیدن چنین فیلم هایی صبور است.»

بیش از بیست سال است كه این تماشاگران صبور، آثار كیارستمی را نه در تاریكی دلپذیر سالن سینما، كه در خانه هایشان با كیفیت دی وی دی های كپی برابر اصل شده تماشا می كنند و خبر اكران دو فیلم آخر كیارستمی شیرینی نوروز را برایشان دو چندان خواهد كرد.

با این وجود نمی توان چندان به این تصمیم معاونت سینمایی خوشبین بود چرا كه پیشاپیش بوی دخالت مستقیم مدیران دولتی سینما در چند و چون اكران این دسته از فیلم ها به مشام می رسد و انتخاب دو فیلم از كیارستمی برای فتح الباب چنین اكران های به نوعی وجه المصالحه به حساب می آید، بماند كه استدلال دراماتیك و سینمایی خود سجادپور برای چنین تصمیمی به این حدس و گمان ها دامن می زند.

سجادپوردر رابطه با چنین تصمیمی گفته بود: «امسال هفتادمین سال تولد این كارگردان و همچنین چهلمین سال فعالیت فیلمسازی ایشان است كه به درخواست جمعی از دوستانشان و اعلام موافقتی كه داشتند این كار انجام می شود و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.»

به امید اینكه جزئیاتی كه جناب مدیر كل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد از آن سخن به میان آورده است بر كلیت این اكران ها سایه نیاندازد.... / پایگاه خبری تحلیلی فرارو 


ویدیو : «شیرین» و «كپی برابر اصل» روی پرده