شکنجه پیش از اعدام، از نوع آمریکایی : این دارو در سه مرحله جان محكوم را می‌گیرد. ...


این دارو در سه مرحله جان محكوم را می‌گیرد. تزریق داروی اول محكوم را بی‌هوش می‌كند. داوری دوم او را فلج می‌كند و تزریق داروی سوم باعث می‌شود قلب محكوم از تپش باز بایستد. اجرای یك حكم اعدام در آمریكا با استفاده از دارویی خاص جنجال‌هایی را در پی داشته است.

قرار است در ایالت ویرجینیا مردی به جرم قتل و تجاوز با تزریق داروی‌های مرگبار اعدام شود. جری جكسون قاتلی است كه زن 88 ساله‌ای به نام روت فیلیپس را به قتل رسانده است اما آنچه باعث شده است اعتراض‌ها درمورد این اعدام بالا بگیرد این است كه كمبود داروهایی كه در گذشته از آنها در ایالات متحده برای این شیوه از اعدام استفاده می‌شد، باعث شده است كه مسئولین برای اجرای این حكم اعدام از یك داروی صرع كه محصول شركت هلندی «لوندبك» است استفاده كنند. این شركت دارویی ضمن ابراز مخالفت با این كار، این نوع استفاده از این دارو را «ناراحت كننده» خوانده است.

«پنتو باربیتال» نام دارویی است كه قرار است برای اعدام جكسون از آن استفاده شود. این دارو برای بیماران مبتلا به صرع حاد تجویز می‌شود. مقام‌های اجرای احكام ایالت ویرجینیا این دارو را پیش از اعمال كنترل‌های شدید از سوی شركت تولید كننده هلندی تهیه كرده‌اند. این شركت اگرچه به استفاده از محصولش در اجرای حكم اعدام به شدت اعتراض كرده اما با صدور بیانیه‌ای گفته است كه با توجه به نیازهای درمانی به این دارو، تولید آن را متوقف نخواهد كرد.

دادگاهی در سال 2002 جری جكسون را در یك فقره قتل عمد، یك فقره تجاوز جنسی و اتهام‌های دیگر كه همه مرتبط با مرگ خانم روت فیلیپس بود، مجرم شناخته و او را به اعدام محكوم كرد. گفته می‌شود جكسون به قصد سرقت، از پنجره دستشویی وارد خانه خانم فیلیپس شده و سپس در حین تجاوز، با بیدار شدن قربانی او را به قتل رساند. درآستانه اعدام این قاتل سنگدل، بسیاری از تولیدكنندگان دارو تلاش‌های وسیعی را برای جلوگیری از استفاده از محصول‌های تولیدی آنها در اجرای احكام اعدام آغاز كرده‌اند.

گفته می‌شود در برخی ایالت‌های آمریكا، به دلیل نایاب شدن داروهای مورد استفاده در اعدام‌ها، آزمایش‌هایی برای استفاده از تركیب‌های دیگری برای اعدام محكومان انجام شده است. براساس آمار رسمی، از مجموع ۵۰ ایالت، ۳۴ ایالت آمریکا هنوز حكم اعدام را اجرا می‌كنند. بسیاری از این ایالت‌ها از جمله ویرجینیا تركیبی از سه نوع داروی تزریقی را برای اعدام محكومان استفاده می‌كنند.

این دارو در سه مرحله جان محكوم را می‌گیرد. تزریق داروی اول محكوم را بی‌هوش می‌كند. داروی دوم او را فلج می‌كند و تزریق داروی سوم باعث می‌شود قلب محكوم از تپش باز بایستد. در این فرآیند، داروی اول نقش بسیار مهمی برعهده دارد چون داروی اول به عنوان بی‌هوش كننده استفاده می‌شود و اگر این دارو اثر نكند، مراحل بعدی برای فرد محكوم به اعدام بسیار دردناك خواهند بود.

 این ایالت‌ها برای سال‌های متمادی از«سدیم تیوپنتال» برای مرحله اول فرآیند اعدام استفاده می‌كردند اما تنها شركت تولید كننده این دارو در ایالات متحده تولید این محصول را در سال 2010 متوقف كرد. برای رفع این مشكل برخی از ایالت‌ها اقدام به وارد كردن آن از بریتانیا كردند اما دسامبر سال 2010 صادرات این دارو از بریتانیا نیز ممنوع شد.

با نایاب شدن سدیم تیوپنتال حالا این ایالت‌ها به داروی پنتو باربیتال متوسل شده‌اند. از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، ۲۳ نفر با استفاده از این دارو در ایالات متحده اعدام شده‌اند که اعتراض شدید شرکت سازنده را در پی داشته است.

لوندبک از ماه گذشته مقررات نظارتی شدیدی را بر توزیع این دارو به مرحله اجرا گذاشت تا از فروش آن به زندان‌ها در ایالت هایی که حکم اعدام را اجرا می‌کنند، جلوگیری کند.

منبع: تابناک


ویدیو : شکنجه پیش از اعدام، از نوع آمریکایی