شکست مذاکرات 3+3 : زمانی هیلاری‌کلینتون، وزیرامورخارجه اسبق ایالات‌متحده‌امریکا، ...


زمانی هیلاری‌کلینتون، وزیرامورخارجه اسبق ایالات‌متحده‌امریکا، از او به عنوان جانشین احتمالی محموداحمدی‌نژاد یاد کرده بود و او را سیاستمداری «معقول» و «واقع‌بین» معرفی کرد که کتاب‌های فلسفی مطالعه می‌کند و آثار ایمانوئل‌کانت، فیلسوف شهیر اروپایی را خوانده و گزینه مناسب‌تری برای مذاکره است! روزنامه آرمان - کورش‌چهاردوری: زمانی هیلاری‌کلینتون، وزیرامورخارجه اسبق ایالات‌متحده‌امریکا، از او به عنوان جانشین احتمالی محموداحمدی‌نژاد یاد کرده بود و او را سیاستمداری «معقول» و «واقع‌بین» معرفی کرد که کتاب‌های فلسفی مطالعه می‌کند و آثار ایمانوئل‌کانت، فیلسوف شهیر اروپایی را خوانده و گزینه مناسب‌تری برای مذاکره است!

البته کلینتون در پیش‌بینی انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، راه را اشتباه رفت اما تشخیص او درباره عقلانیت و واقع‌گرایی «علی‌لاریجانی» کاملا منطبق با حقیقت است. اروپایی‌ها هم زمانی به جهت موهای حنایی رنگ لاریجانی که البته در جوانی بیشتر خودنمایی می‌کرد، او را نزدیک به اروپا و گزینه مناسبی برای مذاکره معرفی کرده بودند. لاریجانی ۵۹ ساله، بارها و بارها نشان داده که گرچه حاضر نیست دست به جنجال سیاسی بزند، اما با راندن اسب فصاحت در میدان بلاغت، می‌تواند افکار عمومی را اقناع کرده و با بهره‌گیری از کارافزارهایی که در لایه‌های صدر تا ذیل قدرت در اختیار دارد، سیر امور کشور را در چارچوب منافع ملی به پیش ببرد.

 لاریجانی نشان داده به وقت مقتضی، قادر است خشم خود را به سوی مخالفش روانه کند و با کشاندن او به کنج رینگ، مبارزه را به سود خود مختومه کند؛ آن چنان که در صحن مجلس با محموداحمدی‌نژاد چنین رفتاری کرد! او نشان داده که می‌تواند با لحن ملایم و درعین‌حال، حاکی از اقتدارش و همچنین طنازی‌های گاه به گاه، بدون جنجال، مسائل را فیصله دهد. نظیر آنچه در سیرتصویب برجام پیش آمد.

حال علی‌لاریجانی، برای سومین بار بر کرسی ریاست خانه‌ملت تکیه زده است. مردی که در مجلس‌نهم، اصولگرایان تندرو شدیدا به او انتقاد می‌کردند و حتی در قم با مهر و لنگه کفش از او استقبال کردند، در انتخابات هفتم اسفند، در لیست امید قرار گرفت. هرچند در آخرین مصاحبه مطبوعاتی‌اش در مقام رئیس‌مجلس‌نهم، گفت که تقاضایی برای حضور در هیچ لیستی نداشته است! اما لاریجانی بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌مجلس‌دهم، برای نخستین‌بار از رایزنی‌ها برای انتخاب هیات رئیسه مجلس‌دهم پرده برداشت!

مذاکرات سه‌نفره!

علی‌لاریجانی با رد این موضوع که در مسیر انتخاب هیات‌رئیسه مجلس‌دهم، گفتگو یا رایزنی‌هایی بین او و نیروهای اصلاح‌طلب صورت گرفته، گفت: «خیر.گاهی افراد می‌آمدند و می‌گفتند ما می‌خواهیم راجع به این موضوع مذاکره کنیم اما آدم احساس نمی‌کرد که یک پشتوانه مأموریتی درستی دارند.» لاریجانی اما اضافه کرد: «دو سه روز مانده به رای‌گیری، آقای دکترعارف تماس گرفتند و گفتند سه نفر از طرف ما می‌آیند برای مذاکره و من گفتم: برای چه چیزی مذاکره کنند؟

 که آقای عارف پاسخ دادند: برای هیات‌رئیسه. من هم به دوستان فراکسیون‌ولایت گفتم نماینده‌ای از هر گرایش انتخاب کرده و با نمایندگان آنها صحبت کنند.» او در خصوص نتیجه این مذاکرات گفت: «چون فاصله زمانی تا رای‌گیری کم بود، همه کارها شکل گرفته بود. ظاهرا آن آقایان پیشنهادی دادند و پیشنهادی هم اینها دادند، گویا نتوانستند آن پیشنهاد فراکسیون ولایت را مورد توجه قرار دهند.»

مراجع قانعم کردند!


رئیس مجلس‌دهم با بیان اینکه به موضوع ریاست نمی‌اندیشیده و چندان هم طالب نمایندگی در مجلس‌دهم نبوده، گفت: «من خیلی به مساله ریاست نمی‌اندیشیدم، چون آن‌چنان طالب نبودم وارد انتخابات مجلس شوم. به همین دلیل هم دیر وارد صحنه شدم. تصمیمم این بود که بعد از دو دوره حضور در مجلس، به کار دیگری مشغول شوم. بعد از رایزنی‌ها به این نتیجه رسیدم که وارد انتخابات شوم، آن هم به دلیل شرایطی که کشور دارد.» لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه کسانی او را قانع کردند که وارد عرصه رقابت‌های مجلس‌دهم شود، گفت: «بعضی از آقایان مراجع بودند که در این زمینه نظر دادند و برخی بزرگان نیز نظرشان این بود که در شرایط فعلی حضور من در مجلس مفید است.»

دولت حمایتی از من نکرد!


رئیس مجالس هشتم و نهم، با رد شائبه حمایت دولت از ریاست او بر مجلس‌دهم گفت: «من فکر می‌کنم این حرف، حدس و گمان است. دولت اعلام کرد موضعی ندارد و این کار درستی بود. مجلس اگر بخواهد مستقل باشد، دولت‌ها نباید در انتخاب نمایندگان و در انتخاب هیات‌رئیسه دخالت داشته باشند. این تصمیم آقای روحانی و دولت یازدهم برای عدم دخالت، سنجیده و درست بود. ما هم چیزی ندیدیم.» لاریجانی افزود: « این قیل و قال‌های سیاسی بیرون مجلس خیلی در داخل مجلس تاثیر نمی‌گذارد. اتفاق درستی هم هست که تاثیر نگذارد. من در این سه دوره‌ای که در مجلس بودم، همیشه با این پدیده مواجه بودم که قبل از انتخابات هیات‌رئیسه، از بیرون فضاسازی می‌شد ولی واقعا اثرش را در مجلس ندیدم یا اگر هم بود خیلی کم بود.»

دعوت دیر هنگام!

علی‌لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور در ائتلاف فراگیر اصولگرایان در انتخابات مجلس‌دهم، از او دعوت شد، گفت: «بله اما دیروقت دعوت کردند.» او با رد اینکه حدادعادل از او برای حضور در این ائتلاف دعوت کرده، تایید کرد که دعوت از سوی آیت‌ا... موحدی‌کرمانی بوده است. لاریجانی در تشریح ادله خود در عدم پیوستن به ائتلاف اصولگرایان گفت: «من نمی‌خواهم نقدی به کار آن آقایان وارد کنم. ولی تحلیلی از شرایط داشتم که فکر می‌کردم این آرایش موفق نیست. به نمایندگان جامعه روحانیت مبارز هم صریح گفتم.

من گفتم فکر می‌کنم صحنه سیاسی داخل کشور با مختصات فعلی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، این آرایشی که در حال شکل‌گیری است متناسب با شرایط نیست. منتها این یک رای بود. شاید سایر دوستان آرای دیگری داشتند چون آن راه را انتخاب کردند، من خیلی موافق این نبودم، به همین دلیل نمی‌خواستم صدمه‌ای هم از این قضیه بخورند، بنابراین به آقای موحدی‌کرمانی گفتم چون جایگاه روحانیت را در انقلاب اصیل می‌دانم، از شخص شما حمایت می‌کنم ولی کاری به آرایش ندارم.»

رد احتمال تک دوره‌ای شدن روحانی


رئیس مجلس‌دهم با بعید دانستن احتمال تک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری حسن‌روحانی، گفت: «آقای روحانی روی هم رفته در مسیر درستی درحال حرکت است. درعین حال برای قضاوت در این مورد زود است. اینکه برخی احتمالش را زیاد می‌دانند که آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای باشد، می‌گویم خیر، من احتمالش را زیاد نمی‌دانم ولی شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.» لاریجانی در پاسخ به سوالی در باب نقاط اشتراک و افتراق دولت یازدهم و دولت قبل، گفت:« فکر می‌کنم این دو دولت مورد اشاره خیلی با هم نقطه مشترک ندارند. راه‌ها‌شان خیلی متفاوت است. دولت قبلی واقعا از یک آشفتگی در تصمیم‌گیری برخوردار بود. فکرمی‌کنم مشی خیلی دقیقی را مخصوصا در حوزه اقتصادی دنبال نکرد.

قانون‌گریزی زیادی داشت، به‌طوری که ما در هیأت تطبیق به یک رقم غیرقابل تصوری در ردمصوبات دولت رسیدیم و مجبور بودیم آن مصوبات را ردکنیم، بعد که تبعیت نمی‌کردند مجبور شدیم یک قانون دیگری بگذرانیم. یعنی ما با یک پدیده عجیب و غریبی مواجه بودیم.» او ادامه داد: «نکته دیگر آنکه دولت گذشته آشفتگی سیاسی را دامن می‌زد. در دولت فعلی ما اینها را خیلی نداریم یا خیلی کم داریم. از نظر قانون‌گرایی دولت آقای‌روحانی خیلی مقید است. شهادت می‌دهم که کار هیأت تطبیق ما کساد است. مصوبات هیأت دولت که می‌آید با قانون منطبق است. از نظر ایجاد آرامش هم تلاش آقای‌روحانی و دولت‌شان این بود که ایجاد آرامش کنند و این کمک می‌کند که ذهن‌ها روی مساله اصلی کشور متمرکز شود. بنابراین به نظرم دو جنس دولت است و خیلی با هم متفاوتند. در مجموع خیلی باید به مغزم فشار بیاورم که نقطه مشترک پیدا کنم.»

نامزدی احمدی‌نژاد جاذبه‌ای ندارد


لاریجانی با بیان اینکه برنامه‌ای برای نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد، در خصوص نامزدی مجدد محموداحمدی‌نژاد، گفت: «فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد، آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند.» او درباره احتمال رد یا تایید صلاحیت رئیس دولتین نهم‌ودهم نیز گفت:« این را باید از آیت‌ا... جنتی بپرسید!»


ویدیو : شکست مذاکرات 3+3