شکست مذاکرات صلح سوریه : کشورهای غربی روسیه را به شکست کشاندن مذاکرات متهم ...



شکست آتش بس سوریه , سوریه , بازی ایران سوریه

کشورهای غربی روسیه را به شکست کشاندن مذاکرات متهم کردند و دولت سوریه هم مخالفان تحت فرمان عربستان سعودی را مسئول شکست مذاکرات دانستند.

ر پی اختلافات اساسی بین طرف های درگیر در جنگ داخلی سوریه، سومین دور از مذاکرات صلح سوریه که از جمعه گذشته در شهر ژنو سوییس در حال پیگیری بود چهارشنبه شب به حالت تعلیق در آمد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیشب با اعلام این خبر گفت این مذاکرات تا 25 فوریه (3 هفته دیگر ) به حالت تعلیق در آمده است.

دی میستورا دیشب در ژنو اعلام کرد:" یک هفته پس از شروع مذاکرات متوجه شدم که نیاز به کار بیشتری نه تنها از جانب ما بلکه از طرف کشورهای بزرگ است."

اشاره دی مستورا از کشورهای بزرگ به دو دولت آمریکا و روسیه بود.

او گفت که این به معنای شکست مذاکرات نیست اما برای ادامه مذاکرات باید دو دولت ایالات متحده آمریکا و روسیه کمک فوری کنند.

آمریکا و روسیه دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی درباره بحران سوریه و در حالی که دولت روسیه از دولت بشار اسد حمایت می کند ، آمریکا از مخالفان مسلح او حمایت می کند و خواهان تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج بشار اسد از قدرت است.

از زمان آغاز دور سوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو هیچ پیشرفتی در جریان این مذاکرات احساس نمی شد. برخی دولت ها از حضور برخی گروه ها در مذاکرات ناراحت و نگران بودند و آنها را گروه های تروریستی می دانستند. طیف مختلفی از گروه های معارض و تروریست در سوریه با یکدیگر اختلاف داشتند و از سوی دیگر دولت های منطقه ای و قدرت های جهانی نیز هر کدام ترجیحات و خواست های خود را داشتند.

دی میستورا از ابتدای دور سوم مذاکرات صلح سوریه به عنوان طرف اصلی مذاکره کننده با هیات های دولت سوریه و مخالفان به صورت جداگانه مذاکره کرده و پیام های آنها را ردو بدل می کرد. در این دور از مذاکرات دو طرف به صورت مستقیم رودرروی یکدیگر مذاکره نکردند.

مخالفان مسلح حکومت سوریه شروط خاصی را برای مذاکره با هیات سوری تعیین می کردند و هیات سوری نیز تاکید می کرد بدون پیش شرط مذاکره می کند و هیچ پیش شرطی را نیز نمی پذیرد.

برخی دولت های غربی نیز به کمک های نظامی روسیه به دولت بشار اسد همزمان با دور سوم مذاکرات صلح سوریه انتقاد کرده و این حملات نظامی را فراتر از مقابله با گروه داعش دانسته و تاکید می کردند اقدام نظامی روسیه، موازنه را در جنگ داخلی سوریه به نفع نیروهای حامی بشار اسد تغییر داده و از این جهت هیات سیاسی سوریه در این دور از مذاکرات با توجه به پیروزی های جبهه نبرد در هفته های گذشته هیچ تمایلی به دادن امتیازات سیاسی نداشت.

گفتنی است در اثر حملات روزهای اخیر روسیه به مواضع گروه های تروریستی در سوریه، نیروهای حامی بشار اسد پیشروی های مهمی در برخی از حوزه ها در جنوب و غرب سوریه داشته اند و این مساله به گفته ناظران همزمان با برگزاری نشست صلح سوریه در ژنو، موضع دولت بشار اسد را تقویت کرده است.

پس از اعلام تعلیق مذاکرات نیز دو طرف اصلی مذاکره با ایراد اتهامات ، یکدیگر را مسئول تعلیق مذاکرات دانسته اند.

گروه های مخالف حکومت سوریه که تحت عنوان " هیات عالی مذاکرات" در ژنو گرد هم آمده اند با مقصر دانستن هیات دولت سوریه در تعلیق این دور از مذاکرات اعلام کرده اند مادامی که دولت بشار اسد با ارسال کمک های انسان دوستانه به مناطق محاصره شده و آزادی زندانیان موافقت نکند، به میز مذاکرات بازنخواهد گشت.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل و سرپرست هیات مذاکره کننده سوری نیز مخالفان را مسئول شکست مذاکرات دانست و گفت آنها تنها گوش به انجام دستورات کشورهایی چون عربستان سعودی، ترکیه و قطر هستند.


  اخبار بین الملل  -  عصر  ایران 


ویدیو : شکست مذاکرات صلح سوریه