شوک افزایشی قیمت نفت در راه است : یک کارشناس مسائل انرژی معتقد است: قیمت نفت ...


یک کارشناس مسائل انرژی معتقد است: قیمت نفت در بازارهای جهانی همواره پس از افت قیمت، مدتی بعد با سیر صعودی و افزایش همراه خواهد بود. خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل انرژی معتقد است: قیمت نفت در بازارهای جهانی همواره پس از افت قیمت، مدتی بعد با سیر صعودی و افزایش همراه خواهد بود.

دکتر "سعید میرترابی" گفت: بررسی سوابق افت و خیز قیمت نفت نشان می‌دهد که قیمت این ماده مهم پس از یک دوره نزولی با سیر صعودی همراه شده، افزایش می‌یابد، بنابراین باید منتظر رشد قیمت نفت در آینده باشیم.

وی افزود: دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر میزان زیاد عرضه نفت توسط کشورهایی چون آمریکا و عربستان است که در این میان آمریکا به دلیل اهمیت و جذابیتی که در زمینه مبادله نفتی در بازار جهانی دارد اثر بیشتری بر کاهش قیمت‌ها دارد.

میرترابی خاطرنشان کرد: تولید نفت آمریکا نسبت به سال 2007 پنج میلیون بشکه افزایش یافته است که با احتساب شش میلیون بشکه تولید میعانات گازی، مجموعا این کشور نسبت به سال 2007 حدود 11 میلیون بشکه سوخت مایع در روز بیشتر تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: به دلیل ویژگی‌های فرهنگی کشور آمریکا، مصرف سوخت در بخش خودرو و حمل و نقل بسیار زیاد است؛ اما در سال‌های گذشته با افزایش قیمت سوخت، مصرف در این بخش کنترل شد و با صرفه جویی در دیگر بخش‌ها مجموعا حدود دو میلیون بشکه نفت در روز از مصرف آمریکا کاسته شده است.

این کارشناس مسائل انرژی و سیاست بین‌الملل افزود: مصرف روزانه نفت آمریکا تا پیش از اعمال سیاست‌های کنترلی 20 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود؛ اما پس از اعمال سیاست‌های کاهش مصرف، این میزان به 18 میلیون و 800 هزار بشکه رسید.

میرترابی تاکید کرد: افزایش تولید همراه با کاهش مصرف داخلی در آمریکا علت اصلی کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر است و جذابیت بازار نفت آمریکا باعث می‌شود که این تاثیر به صورت روانی و واقعی بر قیمت جهانی نفت تاثیربگذارد.

این پژوهشگر مسائل انرژی گفت: علاوه بر این، عربستان نیز با افزایش تولید نفت خود و افزایش عرضه آن به بازار جهانی باعث افت قیمت شدید نفت شد که می‌توان آن را به عنوان دومین عامل کاهش قیمت نفت در نظر گرفت.

میرترابی گفت: اما این روند ادامه نخواهد داشت؛ چرا که با افزایش هزینه تولید نفت‌های جدید در آمریکا و مشکلات عربستان در بودجه جاری به دلیل افزایش هزینه‌های داخلی و درگیری در یک جنگ منطقه‌ای، ادامه کاهش قیمت‌ها به ضرر هر دو کشور خواهد بود.

وی افزود: تمام پنج میلیون بشکه نفتی که آمریکا به تولید روزانه خود افزوده است از دسته نفت‌هایی است که با هزینه زیاد تولید می‌شود و مسلما ادامه تولید آن با وجود قیمت‌های کنونی با مشکل جدی مواجه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه نداشته باشد.

میرترابی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم آمریکا در زمینه انرژی، کاهش وابستگی به منابع انرژی خارجی است و با توجه به این که کاهش وابستگی فقط با افزایش تولید داخلی امکان‌پذیر است و این افزایش تولید با قیمت‌های کنونی میسر نیست، پیش‌بینی می‌شود در آینده آمریکا به سمت سیاست‌های افزایش مجدد قیمت نفت بازگردد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: عربستان نیز به دلیل مشکلاتی که ذکر شد به سمت سیاست‌های افزایش قیمت گرایش پیدا خواهد کرد و با توجه به بازگشت قدرتمند ایران به اوپک در ماه‌های آینده، عربستان سعی خواهد کرد ایران را برای عدم افزایش تولید بیشتر از حد موجود اقناع کند تا قیمت‌ها بیشتر از این کاهش نیابد.

میرترابی گفت: دوره تولید نفت ارزان به سر رسیده است و تولید نفت با قیمت‌های کنونی نه تنها عربستان و آمریکا را با مشکل مواجه می‌کند بلکه کانادا و مکزیک نیز به عنوان دیگر تولیدکنندگان نفت گران با این روند دچار مشکل خواهند شد.

این پژوهشگر انرژی و مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد: هرگاه قیمت نفت در بازار جهانی با افت شدید مواجه شود، تکانه افزایشی را نیز به دنبال خود خواهد داشت به همین دلیل در ماه‌های آینده باید منتظر افزایش قیمت نفت باشیم.


ویدیو : شوک افزایشی قیمت نفت در راه است