شورای اصلاحات باحضور هاشمی و خاتمی : «شیرینی» ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ...


«شیرینی» ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 آنقدر در دهان اصلاح‌طلبان مزه كرده است كه به دنبال راه‌های تكرار این شیرینی هستند. روزنامه اعتماد: «شیرینی» ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 آنقدر در دهان اصلاح‌طلبان مزه كرده است كه به دنبال راه‌های تكرار این شیرینی هستند.

تشكیل«جبهه واحد اصلاح‌طلبان» زمزمه‌یی بود كه در این سال‌ها بارها مطرح شده بود اما حالا وارد فاز‌های جدیدتری شده است. رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی متولی تشكیل چنین جبهه‌یی شده است و می‌گوید كه بزرگان اصلاحات هم از تشكیل چنین جبهه‌ای استقبال كرده‌اند.

شورای اصلاحات باحضور هاشمی، خاتمی و عارف

گفت‌وگو با «رسول منتجب نیا» در مورد این جبهه، وظایف، كاركردها و اعضایش در ادامه می‌آید.

ظاهرا با تلاش شما قرار است جبهه واحد اصلاح‌طلبان تشكیل شود. اگر ممكن است در مورد اهداف تشكیل این جبهه و همچنین وضعیت آن كمی توضیح دهید؟

اگر در زمینه فعالیت‌های سیاسی بخواهیم رده‌بندی انجام دهیم باید بگوییم كه این رده‌بندی‌ها از یك فعال سیاسی شروع می‌شود و تا یك حزب و تشكیلات سیاسی كه مجموعه‌یی از فعالان سیاسی هستند ادامه پیدا می‌كند. همان‌طور كه می‌دانید یك حزب از مجموعه‌یی از افراد همفكر و هم‌جهت تشكیل می‌شود كه در برخی مقاطع باتوجه به وجوه مشتركی كه در میان‌شان وجود دارد به یك وحدت‌نظر و ائتلاف می‌رسند. این موضوع در سال‌های اخیر به‌شدت مسبوق به سابقه بوده است و یك امر متداول در میان احزاب سیاسی پنداشته می‌شود. اما ما با مفهومی هم به نام «جبهه» روبه‌رو هستیم كه مجموعه‌یی از فعالان سیاسی و احزاب را شامل می‌شود كه دارای وجوه مشترك زیادی هستند و البته در كنارش اختلاف‌نظرهای جزیی هم دارند. در نهایت جبهه عرصه‌یی وسیع‌تر از احزاب است كه شامل افراد زیادی می‌شود. طی سال‌های اخیر ما دو جبهه نیرومند داشتیم؛ یكی جبهه نیروهای خط امام كه همان اصلاح‌طلبان است و دیگری جبهه اصولگرایان كه در هر دوی این جریان‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی زیادی وجود دارد.

وضعیت جبهه اصلاحات به كجا رسید؟

در جبهه اصلاحات با وجود آنكه به صورت جبهه‌یی عمل می‌كردیم در برخی موارد اختلاف‌نظر به وجود می‌آمد. به عنوان مثال یك حزبی لیستی را برای انتخابات ارائه و حزب دیگر به ارائه یك لیست دیگر اقدام می‌كرد. البته شاید میان لیست‌های آنان مشتركات زیادی وجود داشته باشد اما تفاوت‌های زیادی هم وجود داشت. در نتیجه در درون جبهه اصلاحات، احزاب و گروه‌ها با یكدیگر رقابت می‌كردند و در بیرون هم دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب با یكدیگر رقابت می‌كردند.

و در نهایت همین رقابت‌ها هم مشكل ساز شد؟

البته كار از اینجا مشكل شد كه در اثر رقابت‌های درون جبهه‌یی شاهد بودیم كه رقبا لیست واحد می‌دادند اما اصلاح‌طلبان لیست‌های متعددی می‌دادند و به همین علت هم به پیروزی نمی‌رسیدند. در دوم خرداد سال 76 اما در نتیجه اجماع نیروهای خط امام و اتحاد احزاب اصلاح‌طلب در مورد آقای خاتمی شاهد یك پیروزی بزرگ بودیم. اما این اتحاد دیگر در انتخابات‌های مجالس هفتم، هشتم و نهم و انتخابات‌های ریاست‌جمهوری نهم و دهم اختلافات ‌های زیادی میان جبهه اصلاحات به وجود آمد و به دلیل متعدد بودن كاندیداهای اصلاح‌طلبان، كاندیداهای رقیب پیروز شدند. در سال 92 اما این جبهه، متحد شد. همه افراد و احزاب اصلاح‌طلب یك صدا و یك كاندیدا داشتند و روی آقای روحانی اتفاق نظر كردند و پیروز شدند. بنابراین در جبهه اصلاحات هم تجربه پیروزی در نتیجه وفاق و اتحاد وجود دارد و هم تجربه شكست در نتیجه پراكندگی. در شرایط فعلی و برای آینده‌های دور و نزدیك كه انتخابات‌هایی پیش رو است ما به یك حركت منسجم و جبهه‌یی نیاز داریم تا به پیروزی برسیم. بدون شك چنانچه اختلاف‌نظرها را كنار نگذاریم، تجربه تلخ گذشته تكرار می‌شود. من بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به این فكر افتادم كه جبهه واحد اصلاح‌طلبان با یك سازوكار جدید را راه‌اندازی كنم. در نتیجه با بزرگان اصلاح‌طلب صحبت كردم و آنها نیز از پیشنهاد من استقبال كردند.

منظورتان كدام یك از بزرگان اصلاح‌طلب است؟

با آقایان خاتمی و عارف دیدارهایی داشتم و آنها نیز از این پیشنهاد استقبال كردند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چطور؟ ایشان چه نظری داشتند؟

به آقای هاشمی پیغامی دادم و به سایر اصلاح‌طلبان صاحب نظر نیز در این مورد نامه نوشته و پیشنهاد پرورش چنین جبهه‌یی را ارائه كردم. نكته جالب اینجا بود كه تشكیل چنین جبهه‌یی در نظر اكثر اصلاح‌طلبان بود و به همین علت از تشكیل آن استقبال ویژه‌یی كردند.

كمی در مورد سازوكار جبهه واحد اصلاحات توضیح بدهید.

برای عضویت در جبهه واحد اصلاحات نیازی به عضویت در احزاب نیست و اگر عضو گروهی هم نباشند افراد می‌توانند عضو جبهه شوند. دبیران كل احزاب نیز در شورای هماهنگی اصلاحات حضور دارند و نظراتشان را ارائه می‌كنند و به وحدت هم می‌رسند. تا اینجای كار همان چیزی بوده است كه تا به حال هم انجام می‌شده است اما پیشنهاد اصلی من این بوده است كه فراتر از دبیران كل احزاب، هسته‌یی مركب از بزرگان اصلاح‌طلب كه مقبول عام اصلاح‌طلبان باشد تشكیل شود.

مثلا چه افرادی؟

به عنوان مثال افرادی مثل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام خاتمی، آقای عارف و دوستان دیگر می‌توانند هسته‌یی سه یا پنج نفره را برای جبهه واحد اصلاحات تشكیل دهند.

برای این شورای راهبردی چه وظایفی در نظر گرفته شده است؟

این هسته كه شورای راهبردی نام دارد باید بر جبهه اصلاحات نظارت و مدیریت كند و در نهایت خط مشی اصلی اصلاحات را با استفاده از نظرات احزاب مختلف به شكل یك منشور تدوین كند تا همگان بدانند كه اصلاح‌طلبی چه خط مشیی دارد. به بیان دیگر این شورا حكم پدر را برای همه اصلاح‌طلبان دارد و می‌تواند نقش تعیین‌كننده‌یی در رفع اختلاف نظرها و رساندن اصلاح‌طلبان به وحدت داشته باشد. در حال حاضر تشكیل این جبهه در حال پیگیری‌های جدی است چراكه تنها راه‌حل پیروزی اصلاحات همین مساله است. البته این جبهه باید یك متولی داشته باشد تا بتواند هسته آن را مدیریت كند. البته باید تاكید كنم كه تشكیل شورای راهبردی به معنای تحكم یا صدور فرمان یا به بیان دیگر نادیده گرفتن نقش احزاب نیست و قطعا به حمایت از احزاب خواهد پرداخت.

تشكیل چنین جبهه‌یی با سازوكاری اینچنین سال‌هاست كه مد نظر است. فكر می‌كنید با توجه به حساسیت آن می‌توانید تا زمان انتخابات مجلس چنین جبهه‌یی را تشكیل دهید؟

تشكیل چنین جبهه‌یی كار دشواری نیست و می‌توان حتی در یك جلسه هم تشكیل آن را نهایی كرد.

در میان صحبت‌های‌تان اشاره كردید كه برای این كار به آیت‌الله هاشمی پیام دادید. پاسخ ایشان به پیام شما چه بود؟

من با مشاورین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صحبت كردم و آنها از تشكیل چنین جبهه‌یی استقبال كردند. بدون شك آیت‌الله هاشمی هم از این كار استقبال می‌كنند چراكه تجربه انتخابات 92 و ائتلاف صورت گرفته یك تجربه شیرینی بود كه تكرار آن لازم است. آیت‌الله هاشمی هم می‌توانند در این شورا نماینده‌یی داشته باشند تا اگر فرصت حضور نیافتند از طریق نماینده نظراتشان را مطرح كنند. البته من در تلاش هستم تا حضورا خدمت ایشان بروم و توضیحات بیشتری در مورد این جبهه به آنها بدهم.

به نظر می‌رسد با تشكیل چنین جبهه‌‌یی، تصمیمات نهایی مثل لیست‌های انتخاباتی دیگر با تایید همین شورای راهبردی است كه صورت می‌گیرد. این‌طور نیست؟

بله این شورا نقش نهایی را در تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان دارد كه البته با نظرات احزاب دیگر صورت می‌گیرد.


ویدیو : شورای اصلاحات باحضور هاشمی و خاتمی