شناسنامه دار شدن مرغ ها! : اگرچه طی ماه های اخیر در شبکه های مجازی و سطح شهر ...


اگرچه طی ماه های اخیر در شبکه های مجازی و سطح شهر استفاده از هورمون در جهت رشد بیشتر مرغ زیاد به گوش می رسد، اما در این میان سازمان دامپزشکی کشور که نسبت به سلامت محصول و مصرف کنندگان پاسخگو است باشگاه خبرنگاران جوان: اگرچه طی ماه های اخیر در شبکه های مجازی و سطح شهر استفاده از هورمون در جهت رشد بیشتر مرغ زیاد به گوش می رسد، اما  در این میان سازمان دامپزشکی کشور که نسبت به سلامت محصول و مصرف کنندگان پاسخگو است، گمانه زنی ها و کمبود اطلاعات برخی افراد صاحب نظر را رد کرده، زیرا تا کنون ردپایی از مصرف هورمون در گوشت مرغ در کشور دیده نشده است.

برهمین اساس؛ با توجه به اینکه  از سال 89 طرح پایش سلامت محصولات و فرآورده های پروتئینی از جمله گوشت مرغ در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته، گفتنی است که دامن زدن به شایعات تنها موجب تردید و نگرانی افراد نسبت به استفاده از این محصول خواهد شد.

شایان ذکر است طبق نظر کارشناسان استفاده از هورمون در رشد بیشتر مرغ توجیه علمی و اقتصادی ندارد و به همین خاطر همواره از مردم تقاضا شده که با در نظر گرفتن واقعیت های زیستی، به مراکز مسئول و قانونی اعتماد داشته باشند و  به اخبار کذب و شایعات جامعه توجهی نکنند.

گرچه نباید فراموش کرد که ارزانترین پروتئین مصرفی در سبد خانوار گوشت مرغ است که همواره اگر مردم نسبت به استفاده از آن بد بین شوند، قطعا مصرف پروتئین در کشور به سبب امکان پذیر نبودن تامین آن از طریق واردات و خرید سایر کالاهای پروتئینی با چالش هایی مواجه خواهد شد.

هرچند که استفاده از هورمون در پرورش طیور وجود ندارد اما در این میان سازمان دامپزشکی از دو سال گذشته با همکاری شرکت های تعاونی و اتحادیه سراسری نسبت به اجرای صدور مجوز جوجه ریزی برای واحدهای مرغداری کشور اقدام کردند و از سویی قرار بود که در یک ماه گذشته نیز طرح کد رهگیری و شناسنامه مرغ ها در 20 هزار واحد پرورش مرغ گوشتی در سطح کشور اجرایی شود تا نگرانی های ذهنی مصرف کنندگان از توزیع مرغ  غیرسالم به حداقل برسد .

این در حالیست که تا کنون این امر توسط سازمان دامپزشکی کشور محقق نشده و همچنان در حال پیگیری است اما مسئولان معتقدند که با توجه به امکانات سیستم تشکل و کشتارگاه ها این برنامه قابلیت اجرا شدن را دارد و  از سویی سلامت این محصول بدون ارائه کد رهگیری  نیزکاملا تضمین شده است.

عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: استفاده از هورمون در پرورش طیور در کشور جایگاهی ندارد و از طرفی تنها دلیل اصلی رشد سریع طیور اصلاح نژاد، تغذیه مناسب و شرایط زیست محیطی مرغ پرورشی است که موجب افزایش رشد مرغ پرورشی  شده است.

 وی افزود: ضریب تبدیل مرغ در ایران بین 1.7 الی 2 دهم و سن کشتار 38 الی 50 روز در حالیکه در کشورهای آمریکا و برزیل که پیشرو صنعت و طیورند ضریب تبدیل بین 1.4 الی 1.6 دهم و سن کشتار 35 الی 42 روز است.

حجت در ادامه بیان کرد: در واقع اگر در مرغ پرورشی از هورمون استفاده شود سازمان دامپزشکی بدون اغماض ، آن را به افراد اطلاع رسانی خواهد کرد و به همین خاطرمردم نباید اختیار تفکر خود را  به افرادی که مسئولیت قانونی ندارند واگذار کنند.

وی با اشاره به شایعات چند ماه اخیر گفت: هر چند که تا چند سال اخیر واردات مرغ به کشور صورت می گرفت اما در حال حاضر صادر کننده مرغ به برخی کشور ها هستیم که همین امر می تواند موجب لطمه به پروسه اقتصادی برخی صادر کنندگان باشد تا بتوانندبا شایعه پراکنی ها ومشغول کردن افکارعمومی به اهداف شوم خود دست یابند وبه فرهنگ مصرف مرغ لطمه بزنند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران در خصوص شناسنامه دار کردن مرغ ها تصریح کرد: در واقع کد رهگیری مرغ ها هیچ ارتباطی با مصرف هورمون در مرغ ندارد به گونه ای که تنها شناسنامه و هویت مرغ تولیدی نشان دهنده سلامت کالا است زیرا اگر کالای غیر مجاز در تولید استفاده شود مطمئنا سازمان دامپزشکی هویت مرغ را تایید نمی کند.

 گرچه اخیرا برخی شایعات و گمانه زنی های استفاده از هورمون در رشد سریع مرغ مصرفی در جامعه افکار عمومی را به خود مشغول کرده، اما سازمان دامپزشکی و مسئولان ذی ربط  در این میان معتقدند که استفاده از هورمون در دنیا وجود خارجی ندارد و  این در حالیست که اجرای  هرچه سریعتر  شناسنامه مرغ ها  به سبب کاهش نگرانی های مردم از توزیع مرغ غیر سالم می تواند راهکاری برای پایان شایعات کذب باشد.


ویدیو : شناسنامه دار شدن مرغ ها!