شناسایی کالاهای تقلبی با بارکدهای سه‌بعدی : گرچه بارکدها در حال حاضر برای رهگیری ...



راه حل شناسایی آیفون های تقلبی , شناسایی آیفون های تقلبی , شناسایی آیفون تقلبی

گرچه بارکدها در حال حاضر برای رهگیری اجناس به کار می‌روند، آن‌ها به زودی می‌توانند برای شناسایی کالاهای تقلبی نیز کاربرد داشته باشند.

دانشمندان بریتانیایی در شرکت Sofmat و دانشگاه بردفورد بارکد سه‌بعدی چاپ سه‌بعدی ارائه داده‌اند که به داخل کالاهای کامپوزیت یا پلاستیکی قالب‌بندی می‌شود. این سیستم از سنجاق‌های ریزی استفاده می‌کند که در داخل قالبی که کالا از آن ساخته شده، یکپارچه می‌شود.


هر سنجاق را می‌توان با استفاده از میکروفعال‌کنند‌ه‌هایی به ارتفاع‌های مختلف تنظیم کرد و هر 0.4 میکرون افزایش در ارتفاع، با حرف یا عدد خاصی از صفر تا 9 متناظر است. نمونه اولیه بارکد جدید شامل چیدمانی با چهار سنجاق است و امکان داشتن بیش از 1.7 میلیون پیکربندی منحصر‌به‌فرد را دارد. مشاهده دندانه‌های حاصل از قالب‌کردن این بارکد در کالاها دشوار و حس‌کردن آن غیرممکن است اما می‌توان با استفاده از یک تداخل‌سنج دارای نور سفید یا یک میکروسکوپ هم‌کانون مجهز به اسکن لیزر این دندانه‌ها را خواند. خوانش‌های نهایی به یک تبلت یا گوشی هوشمند منتقل می‌شوند.


بر خلاف برچسب‌ بارکدهای موجود، تصور می‌شود کلاهبرداران در نسخه‌برداری از بارکدهای سه‌بعدی ابداعی با دشواری زیادی مواجه شوند. آن‌ها باید بارکد سه بعدی کالای واقعی را شناسایی کنند که این امر نیاز به اسکنرهای خاص دارد. همچنینف با استفاده از بارکد جدید، چندین کد را می‌توان بر روی هر کالایی تعبیه کرد و سنجاق‌ها نیز می‌توانند دارای الگوهای ویژه حکاکی شده‌ای در کلاهک‌هایشان داشته باشند که این الگوها به کالا انتقال می‌یابند.


می‌توان این فناوری را به مواد غیر قالب‌بندی‌شده نیز اعمال کرد تا الگوها در سطح آن‌ها برجسته‌سازی شوند. دانشمندان امیدوارند این بارکدها را بتوان در نهایت برای هر مولفه‌ای از خودروها گرفته تا گوشی‌های هوشمند و داروها به کار برد.
اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : شناسایی کالاهای تقلبی با بارکدهای سه‌بعدی