شطرنج روحانی/ پلتیك مطهری/ وزارت فرهادی :    اخبارسیاسی  -  تحلیلی درباره رای ...



روحانی و مطهری , وزارت ارشاد تهران خیابان مطهری , نامه علی مطهری به روحانی

 

 اخبارسیاسی  -  تحلیلی درباره رای اعتماد قوی به وزیر یشنهادی علوم
شطرنج روحانی/ پلتیك مطهری/ وزارت فرهادی

شطرنج وزارت علوم را در نهایت حسن روحانی برده است. چرا كه وزیر دو دولت در دهه 60 و 70 را به وزارت نشانده حال آن كه گزینه های قبلی چنین پیشینه ای نداشتند و چه بسا با پلتیك علی مطهری كه در مقام مخالف سخن گفت

  همان گونه كه پیش بینی می شد پنجمین گزینه رییس جمهور روحانی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و دكتر محمد فرهادی با سابقه وزارت در دهه های 60 و 70 در دهه 90 نیز وزیر شد.

از نكات غافل گیر كننده جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نطق علی مطهری به عنوان مخالف بود كه نمایندگان را در وضعیت دشوار قرار داد و اصطلاحا پلتیك زد!

چرا كه هر آنچه را كه حدس می زد در قالب مخالفت با فرهادی و معطوف به وقایع سال 88 گفته شود از جانب خود بازگفت و انرژی مخالفت باقی نگذاشت.هر چند كه واكنش رییس مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشت.

علی لاریجانی گفت:"این جمله كه اگر مجلس به فرهادی رای دهد معلوم است كه معامله ای صورت گرفته" حرف درستی نیست. وی حتی لفظ تندتری را هم به كار برد: " این كه مجلس اگر رای دهد یك جور متهم شود و اگر رای ندهد باز یك جور متهم شود نیز اقدام جوانمردانه ای نیست."

استدلال علی مطهری كه در مصاحبه چند روز قبل نیز مطرح كرده بود این بود كه اگر مشكل نمایندگان، سابقه اصلاح طلبی و وقایع سال 88 است طبعا نباید به وزیر علوم دولت دوم میر حسین موسوی( 64 تا 68) ووزیر بهداشت دولت اول خاتمی ( 76 تا 80) رای دهند كما این كه به فخر الدین احمدی دانش آشتیانی معاون او نیز رای ندادند.

او به امضای یك نامه اعتراضی هم اشاره كرد. فرهادی اما امضای این نامه را تكذیب می كند گرچه از نگاه علی مطهری وظیفه شناسی اخلاقی و اجتماعی به حساب می آید.

هر چند مخالفت علی مطهری در واقع انتقاد تند از همكاران خود در مجلس و از منظر اخلاق هم می تواند باشد یا تصور او از آنچه نوعی توافق و رایزنی می پندارد یا هشدار به وزیر جدید كه خود را زیر بار دِین احساس نكند و مثلا در قضیه بورسیه ها كوتاه نیاید اما در نگاه ژرف تر می تواند یك پلتیك (ترفند سیاسی) به حساب آید ولو ناخواسته!

حسن روحانی را هم می توان برنده بازی شطرنج وزارت علوم دانست. زیرا با معرفی فرهادی مخالفان را در وضعیت آچمز قرار داد:  یا باید مانند گذشته رای نمی دادند كه از جانب افكار عمومی به لجاجت متهم می شدند و ثمری هم در بر نداشت چون محمد علی نجفی همچنان سرپرست باقی می ماند و با مجوز رهبری مادام كه وزیر جدید كار را در دست نمی گرفت او همچنان وزارتخانه را اداره می كرد بی آن كه پاسخ گوی مجلس باشد. راه دوم همین بود كه انتخاب شد: 197 رای موافق در مقابل تنها 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع.

حالا بار دیگر در سال 1393 محمد علی نجفی همچون 30 سال قبل وزارت علوم را به محمد فرهادی تحویل می دهد.

هر دو اما از جوانی پابه میان سالی گذاشته و تجربه ها اندوخته اند و ساختمان اصلی وزارت علوم هم نه در خیابان ویلا یا نجات اللهی تهران كه در شهرك غرب است و شمار دانشجویان و تنوع رشته ها و عداد اعضای هیات های علمی بسا بیشتر و انگار جامعه ای دیگر.

راستی آن زمان نام این وزارتخانه هم فرهنگ و آموزش عالی بود هر چند همه به عنوان وزارت علوم از آن یاد می كردند.

البته بهتر این بود كه یك غیر پزشك سكان وزارت علوم را در دست می گرفت چراكه آموزش پزشكی در اختیار وزارت بهداشت است و پزشكان وزیر خود را دارند اما مخالفت های مجلس كه با استیضاح فرجی دانا و به زیر كشیدن او شروع شد و با رای عدم اعتماد به نیلی احمد آبادی و دانش آشتیانی ادامه یافت، این فرصت را از دولت و جامعه دانشگاهی در رشته های غیر پزشكی گرفت.

با این وصف و هر چند پزشكان در هر حال پزشك هستند (و از این رو تنها واجدین درجه دكتری اند كه سزد در معرفی خود و از زبان خود این عنوان را ذكر كنند) اما دكتر فرهادی در وزارت علوم نباید تنها در هیات یك پزشك ظاهر شود.

به صحنه سه ماه اخیر باز گردیم. شطرنج وزارت علوم را در نهایت حسن روحانی برده است. چرا كه وزیر دو دولت در دهه 60 و 70 را به وزارت نشانده حال آن كه گزینه های قبلی چنین پیشینه ای نداشتند و رای اعتماد را با رای بالا گرفته است. چه بسا با پلتیك علی مطهری و جای تعجب نیست كه نماینده متفاوت و مستقل تهران كه در مقام مخالف سخن گفت در زمره 28 مخالف نبوده باشد وحتی رای موافق به صندوق ریخته باشد!
 
هر چند كه اخلاق گرایی او با این گزاره سازگار نیست. پلتیك او اما – خواسته یا ناخواسته - كارگر افتاد چون هیچ مجال و انرژی یی برای تكرار ادبیات سه ماهه اخیر در مخالفت با وزیران پیشنهادی علوم باقی نگذاشت.

در نگاه بدبینانه باید لفظ علی مطهری را به كار بریم و در نگاه خوش بینانه این همه نوسان در مواضع سیاسی یا در مقابل دولت را به حساب " دموكراسی غیر حزبی" بگذاریم؛ تعبیری كه رییس جمهوری به كار برد.

 

 اخبار سیاسی  - عصر ایران


ویدیو : شطرنج روحانی/ پلتیك مطهری/ وزارت فرهادی