شروع کاهشی هفته برای ارز :   اخبار اقتصادی - دلار با تعدیل تدریجی به 3275 تومان ...



جمله انرژی بخش برای شروع هفته , بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع , کسانی که برای کنکور دیر شروع کردند

 

اخبار اقتصادی - دلار با تعدیل تدریجی به 3275 تومان رسید
شروع کاهشی هفته برای ارز

دلار در شروع این هفته، همچنان به کاهش تدریجی خود ادامه داد. در این روز نیز همچنان تحرکات فعالان بازار ادامه داشت، اما خریداران ارز در روزهای قبلی نتوانستند به خواسته خود مبنی‌بر سودآوری از افزایش قیمت، جامه عمل بپوشانند و به‌نظر می‌رسید واقعیت‌های اقتصادی، بر تحرکات روانی چیره شده است. این موضوع می‌تواند به ناامیدی بیشتر سفته‌بازان از بازار ارز منجر شود.

در ساعات اولیه و میانی روز گذشته، تحرکات برخی از فعالان خرید و فروش ارز در سطح بازار باعث شد نرخ دلار در بازار آزاد به بالای 3300 تومان هم برسد. آنها با تبلیغ این نرخ و خرید و فروش‌های صوری در محل تجمع‌شان، می‌خواستند هر طور شده قیمت دلار را بالای 3300 تومان نگه دارند و مانع از جا افتادن سطح قیمتی کمتر از 3300 تومان در بازار شوند.

 

مشاهدات از بازار نشان می‌دهد که به گفته برخی از فعالان رسمی بازار ارز، دلالان عمده معاملات در این نرخ را صوری و بین خودشان انجام می‌دادند. یکی از آنها خطاب به دیگری می‌گفت: «اگر تا یک ساعت دیگر قیمت‌ها روی 300 بود، سعی کن مقداری بفروشی. فعلا هم خرید نکن.» این تحرکات ادامه داشت و با نگه داشتن قیمت بالای 3300 تومان، مدام امید دلالان برای ثبت نرخ‌های بالاتر بیشتر می‌شد؛ اما به یکباره قیمت‌ها فروریخت. در طول کمتر از 20 دقیقه، صرافان بازار سه بار قیمت روی تابلوها را اصلاح کردند.

 

اول از 3305 تومان به 3300 تومان کاهش قیمت دادند. بعد قیمت‌ها به 3290 تومان رسید. این در حالی بود که دلالان قیمت دلار را 3315 تومان اعلام می‌کردند. با کاهش قیمت توسط صرافی‌ها دلالان هم مجبور به عقب‌نشینی شدند. عقب‌نشینی آنها باعث شد قیمت دلار باز هم کاهش یابد. دلار بعد از یک ثبات یک ساعته روی 3290 تومان به 3280 تومان رسید و در این قیمت برای مدت یک ساعت ثابت ماند. نهایتا نرخ دلار در معاملات روز گذشته به 3275 تومان رسید. یکی از صرافان به «دنیای اقتصاد» گفت: نوسانات طبیعی بود و فعالان بازار می‌دانستند در ساعات اولیه معاملات، تحرک دلالان باعث افزایش جزئی نسبت به روز پنج‌شنبه می‌شود؛ اما مقاومت بازار در مقابل آنها باعث شد از موضع شان پایین بیایند و قبول کنند که بازار نمی‌خواهد قیمت بالاتر از 3300 را هضم کند. او در مورد ادامه روند کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده افزود: اگر شرایط و وضع عرضه و تقاضا به همین صورت باشد، انتظار کاهش چندانی نداریم و احتمالا قیمت‌ها بین 3250 تا 3290 در نوسان خواهد بود، اما اگر عرضه تقویت شود و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به یکباره وارد بازار شود، ممکن است قیمت دلار از 3200 تا 3150 تومان در هفته آینده کاهش پیدا کند. او بلافاصله تاکید کرد که در تحقق این پیش‌بینی عوامل مهمی ازجمله عوامل روانی و ثبات بازارهای دیگر دخیل است و نمی‌شود در مورد این حدود قیمتی با درصد بالایی از اطمینان حرف زد. 


یکی از نکات مهم در معاملات روز گذشته فاصله نرخ خرید و فروش دلار بود. در روزهای گذشته نیز «فاصله نرخ خرید و فروش»، به‌عنوان یکی از علائم تعادل قیمتی در بازار مطرح شده بود. صرافان در حالی که قیمت دلار به 3305 تومان هم رسیده بود؛ اما نرخ خرید را روی همان 3275 تومان نگه داشتند. این علامتی بود به مصرف‌کنندگان و هشداری به دلالان که بازار به قیمت بالای 3300 برای دلار اعتقادی ندارد. همین موضوع باعث شد دلالان هم در خرید جانب احتیاط نگه دارند و در اصل این حربه صرافی‌ها تبدیل به اهرمی برای قفل‌کردن معامله توسط دلالان شد. جالب اینکه وقتی قیمت به 3290 تومان و حتی به 3285 تومان هم بازگشت، صرافان نرخ خرید را دستکاری نکردند؛ اما وقتی قیمت فروش به 3275 تومان رسید، نرخ خرید هم به 3260 تومان کاهش یافت. این حرکت صرافان نشان می‌دهد بازار اعتقادی به افزایش قیمت دلار بالاتر از سطوح فعلی ندارد و با توجه به علائم انتظارات فعلی در بازار، بعید نیست که سطح تعادلی قیمت برای اسکناس سبز در روزهای آینده به سطوح کمتری نیز برسد. دیروز همزمان با تحولات بازار ارز و کاهش قیمت دلار، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی را نسبت به روز جمعه 10 ریال افزایش داد.

 

این بانک، اما نرخ رسمی پوند را 240 ریال و نرخ یورو را 383 ریال کاهش داد. قیمت سکه تمام بهار آزادی هم روز گذشته به 982 هزار تومان رسید تا روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار هم همراستا با کاهش قیمت در بازار ارز و در حالی که نرخ اونس طلای جهانی تقریبا ثابت است، ادامه داشته باشد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار و نیم سکه و ربع سکه هم روز گذشته کاهشی بود و تقاضا در این بازار هم همچنان متعادل است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : شروع کاهشی هفته برای ارز