شركت‌های مشاوره وام بانكی قابل‌ اعتماد نیستند : باید مردم آگاه شوند و پول خود ...



روتوایلر، نگهبانی قوی و قابل اعتماد , قابل اعتماد بودن , انشایی درموردشخص قابل اعتماد

باید مردم آگاه شوند و پول خود را در بانك‌هایی قرار دهند كه دولت و بانك مركزی آنها را تایید می‌كنند. اما دولت نیز كار خود را شروع كرده و مسوولیت ویژه‌ای به بانك مركزی داده است.

لیزینگ غیرمجاز، صرافی غیرمجاز، موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز، صندوق‌های غیرمجاز؛ اینها عباراتی است كه افكار عمومی ایران به تناوب آن را می‌شوند.

به گزارش اعتماد، جولان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در بازار پولی كشور و فعالیت آزادانه لیزینگ‌های بی‌مجوز و شركت‌های واسطه‌ای دریافت وام و... همگی سبب شده است پول بسیاری از كسانی كه به این خدمات و تسهیلات نیاز دارند به خطر بیفتد.

 

هر چند پیش از این‌بارها برخی مسوولان از اجرای طرح‌هایی برای مقابله با این دسته از غیرمجازها خبر دادند اما حالا شیوه را تغییر داده‌اند و در تلاشند با اعلام هشدارهای پیاپی مشتریان این غیرمجازها را كم و كمتر كنند. ولی‌الله سیف، رییس كل بانك مركزی دیروز به مردم هشدار داد و گفت: به این موسسات غیرمجاز، اعم از مالی و اعتباری، لیزینگ و شركت‌های واسطه‌ای و... اطمینان نكنید. او به فعالیت شركت‌هایی كه وعده می‌دهند ٢٠روزه وام‌های كلان بانكی در قبال سندهای ملكی بگیرند اشاره كرد و گفت: فعالیت اینها غیرقانونی است و نباید به آنها اطمینان شود.

اما با وجود همه هشدارها و تاكیدات، روز‌به‌روز بر دامنه فعالیت غیرمجازها افزوده می‌شود. آن هم نه فقط در یك بازار بلكه در بازار ارزی با فعالیت صرافی‌های غیرمجاز، در بازار تسهیلات با فعالیت لیزینگ‌های غیرمجاز، در بازار سپرده‌گیری با فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و فعالیت نوظهور شركت‌های مشاوره وام بانكی كه در زمینه پرداخت تسهیلات بانكی فعالیت می‌كنند.


موضوع فعالیت غیرقانونی شركت‌ها و موسسات به قدری داغ شده كه حسن روحانی، نیز به این ماجرا ورود كرد و گفت: شورای‌عالی امنیت ملی با قدرت قانونی كه دارد در این عرصه وارد شده است و به بانك مركزی قدرت قانونی داده كه وارد عمل شود. با وجود آنكه رییس‌جمهوری ابتدای خرداد جاری تاكید كرد كه دستگاه‌های مسوول دیگر بهانه‌ای برای برخورد نكردن با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ندارند اما باز هم مسوولان به دادن هشدار اكتفا می‌كنند.

رییس‌جمهور هم البته به مردم هشدار داد و گفت: باید مردم آگاه شوند و پول خود را در بانك‌هایی قرار دهند كه دولت و بانك مركزی آنها را تایید می‌كنند. اما دولت نیز كار خود را شروع كرده و مسوولیت ویژه‌ای به بانك مركزی داده است.

حال ولی‌الله سیف در پاسخ به این پرسش كه آیا بانك مركزی قصد برخورد با شركت‌های مشاوره وام بانكی را ندارد؟ گفت: مردم به هیچ‌وجه نباید به این شركت‌ها اعتماد كنند. فریب این شركت‌ها را خوردن مساوی با ضرر كردن است؛ به همین خاطر مردم اصلا نباید به این شركت‌ها اعتماد كنند. وی با بیان اینكه نظام بانكی به هیچ‌وجه واسطه ندارد، افزود: اگر كسانی فریب این شركت‌ها را بخورند همان اتفاقی برای‌شان می‌افتد كه برای سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز رخ می‌دهد.

لیزینگ‌های غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند
سیف در ادامه، برخورد با لیزینگ‌های غیرمجاز را در دستور كار بانك مركزی اعلام كرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی براینكه آیا بانك مركزی برخوردی با لیزینگ‌های غیرمجاز كه درحال كلاهبرداری از مردم هستند، انجام داده است؟ گفت: بانك مركزی درصورت اطلاع از فعالیت این لیزینگ‌ها حتما آنها را به مرجع قضایی معرفی می‌كند. وی از برنامه بانك مركزی برای برخورد جدی با لیزینگ‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: بانك مركزی نسبت به كلیه نهادهای فعال در بازار پول مسوولیت دارد و فعالیت آنها را دنبال می‌كند.

تكذیب بهره‌برداری بانك مركزی از نوسانات نرخ ارز
بحث دیگری كه سیف در جلسه معارفه مدیر روابط عمومی بانك مركزی مطرح كرد، مساله نوسانات نرخ ارز بود. در روزهای اخیر عنوان شده كه بانك مركزی از نوسانات نرخ ارز به نفع خود بهره می‌برد و بخشی از هزینه‌های اداری خود را از این محل تامین می‌كند. اما سیف در پاسخ به نقدهای مطرح شده در این زمینه گفت: این حرف‌ها بسیارعجیب است و صحت ندارد. برخی از افراد اطلاعات‌شان در حدی نیست كه اظهارنظر انجام دهند.

 

سید محمد جهرمی چندی پیش در گفت‌وگویی با آنا با بیان اینكه رقم درشتی هزینه اداری بانك مركزی است و این رقم از محل فروش ارز و سكه و طلا از سوی بانك مركزی تامین می‌شود، گفته بود: بانك مركزی اگر این درآمدها را نداشت، ساختمان‌های بزرگ را نمی‌ساخت. به گفته او، بانك مركزی از منابع بودجه دولتی استفاده نمی‌كند، بلكه از تفاوت نرخ ریال و ارز و سكه استفاده می‌كند. جهرمی در ادامه این را هم گفته بود كه هزینه اداری بانك مركزی را دولت نمی‌دهد، بلكه از سود فعالیت‌های بانك مركزی این هزینه به دست می‌آید. یكی از این سودها تفاوت بین ارزهای دخیره‌ شده با ریال است. در چنین وضعی هر كس به جای رییس كل بانك مركزی باشد به دنبال كاهش ارزش دلار نیست. در پاسخ به این اظهارات، رییس كل بانك مركزی امروز چنین سخنانی را ناشی از بی‌اطلاعی افراد دانست.

اجازه شوك به بازار ارز را نمی‌دهیم
رییس كل بانك مركزی در ادامه به انتقادات ارزی وارد به این بانك واكنش نشان داد و اعلام كرد: بانك مركزی به هیچ‌وجه نه در جهت افزایش و نه در جهت كاهش نرخ ارز خارجی اقدامی نمی‌كند.
وی ادامه داد: تنها تلاش بانك مركزی این است كه جلوی شوك‌های موقت در بازار ارز را بگیرد. البته عملكرد چند ماه گذشته همین را نشان می‌دهد.

این عضو كابینه دولت یازدهم همچنین تاكید كرد: دامنه نوسانات نرخ ارز در یك سال اخیر نسبت به سال مشابه قبل حدود ٤٠ درصد كاهش یافته است این نشان می‌دهد ما به فكر ثبات اقتصادی و آرامش در اقتصاد كشور هستیم. سیف با بیان اینكه بانك مركزی از نوسانات شدید در بازار ارز جلوگیری كرده است، ‌گفت: نوساناتی كه عده‌ای متضرر و عده‌ای به ظاهر خوشحال می‌شدند به ضرر اقتصاد كشور است.

تورم هدف ٩٤ چند است؟
وی در ادامه در ارتباط با پیش بینی بانك مركزی از آینده تورمی ایران، گفت: جهت‌گیری و تلاش این است كه تورم سال ٩٤ از سال ٩٣ كمتر باشد ولی الان این موضوع در دست بررسی است و نمی‌توان رقم‌های دقیق را اعلام كرد. سیف از اعلام تورم هدف برای سال ٩٤ در ماه‌های آتی خبر داد و درارتباط با تورم تك‌رقمی افزود: تورم تك رقمی برای سال ٩٥ پیش‌بینی شده بود كه امیدواریم با بررسی‌هایی كه انجام می‌دهیم طی یك‌ماه آینده پیش‌بینی‌های خود از تورم پایان ٩٤ و ٩٥ را قاطع‌تر اعلام كنیم.


دفاع سیف از سیاست‌های دولت
رییس كل بانك مركزی در ارتباط با چرایی افزایش نقدینگی نیز گفت: رشد نقدینگی نسبت به سال‌های قبل پایین‌تر است؛ ‌ما بحث خروج از ركود را داشتیم، بانك مركزی و مسوولان اقتصادی دولت متهم بودند به اینكه سیاست انقباضی در پیش گرفتند و همه توان را به كنترل تورم متمركز كرده و توجهی به خروج از ركود ندارند. وی افزود: این آمار (نقدینگی) بسیار متعادل است كه هم توانسته تورم را كنترل كند و هم منجر به خروج از ركود شود.


  اخبار  اقتصادی  -  اعتماد 


ویدیو : شركت‌های مشاوره وام بانكی قابل‌ اعتماد نیستند