شرف الشمس چه قدر واقعیت دارد؟ : 19 فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف ...


19 فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است. مجله مهر: 19 فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است.

 «این فرصت را از دست ندهید. همه آن چه فکرش را نمی کنید، تنها با یک انگشتر شرف الشمس.»شاید این جمله های تبلیغاتی روی کاغذهای آگهی، این روزها  برای شما هم ارسال شده باشد.  آگهی هایی که برای فروش و حکاکی یک انگشتر خاص در روز 19 فروردین تبلیغ می کنند. انگشترهایی از عقیقی زردرنگ که به «شرف الشمس» معروف شده اند.

چرا 19 فروردین؟ چرا شرف الشمس؟

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حمل(فروردین) باشد. آن ها می گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.

ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم  در باب  « در احکام نجوم »  فصل « بهرهای (بهره ها ) ستارگان اندر بروج »   زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است .

براساس جدول کتاب التفهیم  شرف شمس هنگامی است که خورشید 19 درجه در برج حمل  باشد.

در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می آیند و چند ساعتی را در زمین می گذرانند. ساعت هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن ترین ساعت ها سال است.

شرف الشمسی که سنگ نیست

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.

در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روی طلا ، عقیق زرد ، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاعذ و یا پارچه می نویسید و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می نویسند و درقرآن می گذارند.

اما نقش های رمز گونه ای كه شرف ‏الشمس نامیده می‏شود در كتاب «جنة‏الوافیه» مشهور به «مصباح كفعمی» آمده است. كفعمی در حاشیه كتاب می‏نویسد: «در بعضی از كتاب‏های علمای شیعه دیدم كه این شكل از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است.كه وقتی عازم جهاد بود در بین راه كه استراحت می كردند این شكل ها را بر روی سنگی حك كرد و فرمود: این رمز پیروزی ماست . به نظر می‏رسد بیان چنین نقلی محكم نیست؛ چون سند این روایت تا امیرالمؤمنین(ع) ذكر نشده است. »

مرحوم شیخ بهایی هم همین شكل را در كتاب «سرّ المستتر» با اندكی تغییر آورده است. البته در كتاب‏های یاد شده این شكل به «شرف‏ الشمس» نامیده نشده است و احتمالاً تشخیص اساتید علم ختوم و اذكار این بوده كه این شكل در شرف شمس - كه نوزدهم فروردین ماه است - نوشته شود كه ساعت خوبی است و باعث تأثیر بیشتر این شكل خواهدبود.


در كتاب «هزار و یك نكته»، نكته 277، تألیف آیت‏اللّه‏حسن‏زاده آملی نیز مطالبی راجع به این شكل آمده است.

در کتاب های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می دانند که آنها را کلمات مبارکه: الله ، جمیل رحمن ، مومن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.

از سنگ شرف الشمس برای : چشم زخم ، گشایش امور ،برآورده شدن آرزوها ،افزایش رزق وروزی استفاده می شود.


ویدیو : شرف الشمس چه قدر واقعیت دارد؟