شرط لغو سفرهای حج عمره از سوی ایران : رئیس سازمان حج و زیارت، با تاکید بر اینکه ...


رئیس سازمان حج و زیارت، با تاکید بر اینکه لغو و توقف عمره باید با دستور مقامات عالی کشور صورت بگیرد، گفت: به طور حتم براساس فرایند اگر بخواهد عمره متوقف شود باید از طریق شورای عالی حج، یا از طریق شورای عالی امنیت ملی و یا مصوبه مجلس و ابلاغ دولت انجام شود. خبرگزاری خانه ملت: رئیس سازمان حج و زیارت، با انتقاد از تعلل مسئولان عربستان در موضع گیری رسمی نسبت به حادثه تلخ و غیر قابل گذشت تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، گفت: تعلل در خصوص این موضوع یعنی عدم توانایی دولت سعودی نسبت به تأمین امنیت و حقوق زائران.

سعید اوحدی با انتقاد از تعلل مسئولان  کشور عربستان  در موضع گیری رسمی نسبت به حادثه تلخ  فرودگاه جده، گفت: امروز رسیدگی به این موضوع با در نظر گرفتن اشد مجازات برای خاطیان به مطالبه عمومی و مردم تبدیل شده و در این راستا سازمان حج و زیارت در نامه ای به وزیر حج عربستان با صراحت تأکید کرد که اگر تعلل بیشتری در این زمینه داشته باشند ما توجیهی را برای اعزام عمره گذاران به این کشور نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اقدام دو نوجوان برای مقاومت جهت نرسیدن دو متخلف به اهداف شوم خود جای تقدیر دارد، افزود: به هر حال دولت عربستان باید در این زمینه موضع گیری شفافی داشته باشد که در همین راستا هفته گذشته بنده نامه ای را به رئیس سازمان همکاری کشورهای اسلامی نوشتم که وی نیز تأکید ویژه ای بر حفظ حقوق زائران دارند.

اوحدی با یادآوری دستور ویژه رئیس جمهوری برای تسریع در تهیه گزارش دقیق و جامعی از حادثه جده، این رفتار زشت و غیر قابل توجیهی که در تمامی جوامع جهانی محکوم است، تصریح کرد: گزارش مذکور تهیه و برای مسئولان ارسال شده است.

توقف اعزام ها منوط به مصوبه دستگاه های عالی رتبه در کشور است

وی با تاکید بر اینکه لغو و توقف عمره باید با دستور مقامات عالی کشور صورت بگیرد، گفت: به طور حتم براساس فرایند اگر بخواهد عمره متوقف شود باید از طریق شورای عالی حج، یا از طریق شورای عالی امنیت ملی و یا مصوبه مجلس و ابلاغ دولت انجام شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به محض اینکه همچین ابلاغی به سازمان صورت بگیرد به طور حتم تمامی اعزام ها متوقف خواهیم کرد. لذا به طور قطع اگر چنین مصوبه ای به سازمان حج و زیارت ابلاغ شود موافق بوده و از آن استقبال خواهیم کرد.

اوحدی گفت: امیدواریم که با پیگیری های جدی که دستگاه دیپلماسی کشورمان انجام می دهد هر چه سریع تر بتوانیم خبر برخورد قاطع با دو پلیس متخلف، فاسد و مجرم را به مردم بدهیم و شاهد اشد مجازات برای آنان باشیم.

وی با یادآوری جلسه سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با معاون وزیر امور خارجه این کشور و همچنین با وزیر کشور عربستان افزود: در این دیدار آنها نیز ابراز انزجار از اقدام اخیر کرده و تأکید کردند که این دو نفر به زودی به اشد مجازات خود خواهند رسید.

اوحدی یادآور شد: در نامه خود به وزیر حج عربستان تاکید کردم که تعلل در خصوص موضع گیری برای فاجعه فرودگاه جده یعنی عدم توانایی دولت سعودی نسبت به تأمین امنیت و حقوق زائران.

کشور عربستان در خصوص هواپیمای ایرانی سختگیرانه برخورد کرد

وی با یادآوری عدم ارائه مجوز به هواپیمایی کشورمان برای فرود در فرودگاه جده گفت: اگر در خبرها شنیده باشید دیروز هم همین اتفاق برای پرواز پاکستان رخ داد به هر حال یک ضوابطی برای استانداردهای مجوز پروازها وجود دارد که بخشی از آنها سختگیرانه است و سازمان هواپیمایی عربستان در این خصوص سختگیرانه برخورد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه انتظار ما از دولت عربستان مساعدت در زمینه فرود هواپیمای کشورمان بود اما کارشکنی در این زمینه صورت گرفت، گفت: خوشبختانه با توجه به مساعدتی که سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام دادند هواپیما جایگزین هواپیمای قبلی شده و همه زائران نیز مشرف شدند.

وی با یادآوری جریحه دار شدن عامه مردم در خصوص حادثه فرودگاه جدی گفت: دو نوجوان زائر عزیز ما با هوشیاری و مقاومت مقابل اهداف شوم و پلید دو پلیس مجرم عربستانی مقاومت کردند به اعتقاد بنده برای خانواده های این عزیزان باید این وجه موضوع بسیار برجسته شود و این روح مقاومت باید با تقدیر از این دو نوجوان والاتر شود تا به عنوان الگوی نسل جوان ما قلمداد شود.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: البته رسانه ها در این خصوص به این بعد موضوع کمتر پرداختند که امیدواریم از این پس توجه بیشتری به آن شود.


ویدیو : شرط لغو سفرهای حج عمره از سوی ایران