شرط لازم برای رسیدن به هدف «هدفمندی» : منظور از هدفمندی، تعیین افراد و گروه‌های ...


منظور از هدفمندی، تعیین افراد و گروه‌های هدفی است که واجد شرایط دریافت کمک‌های انتقالی دولت باشند، از این رو انتخاب این افراد وجامعه هدف، شرط لاز هدفمند سازی است. باشگاه خبرنگاران جوان: منظور از هدفمندی، تعیین افراد و گروه‌های هدفی است که واجد شرایط دریافت کمک‌های انتقالی دولت باشند، از این رو انتخاب این افراد وجامعه هدف، شرط لاز هدفمند سازی است.

عدم هدفمندی یارانه‌ها دردهه‌های اخیر، با هدف پایین نگه‌ داشت سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش رفاه مصرف کننده مانع از ایجاد تحرک وپویایی لازم در اقتصاد شده بود.

به گونه‌ای که حجم بسیار زیاد حمایت‌های دولتی حدود 26 درصد تولید ناخالص داخلی، دولت را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده بود و تولید خالص سرانه در کشور بیش از طی سه دهه، رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته است.
 
این دلایل، ضرورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دوچندان کرده بود.  
 
بر اساس این گزارش؛ هدفمندی بر این فرض استوار است که بخشی ازجامعه برای دریافت کمک‌های انتقالی در اولویت بیشتری هستند و ازآنجا که منابع محدود است باید درتوزیع این کمک‌ها، اولویت رعایت شود.
 
منظور از هدفمندسازی، تعیین کسانی است که واجد شرایط دریافت کمک‌های انتقالی هستند، به نحوی که رفاه حاصل از پرداخت‌های انتقالی در اختیار فقرا قرار گیرد.  
 
از این رو، انتخاب و تعیین افراد واجد شرایط و گروه‌های هدف، شرط لازم هدفمند سازی است.

لذا با توجه به تصمیم دولت ومجلس فاز دوم هدفمند سازی با هدف حذف اقشار پردرآمد و بی‌نیاز به دریافت یارانه‌ نقدی، در دستور کار قرار گرفته شده است.
 
آزادسازی قیمت‌ها، شفاف سازی اقتصاد کشور را در پی دارد

از آنجایی که حجم یارانه‌ها حامل انرژی در کشور در مقایسه با متغیرهایی مانند بودجه دولت و تولید ناخالص داخلی بسیار بالا بود، بنابراین با هدفمند سازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها منابع قابل توجهی آزاد خواهد شد.  
 
دولت نیز می‌تواند این منابع را صرف برنامه‌های توسعه‌ای و اجتماعی (بعنوان یکی دیگر از اهداف مهم این قانون) نماید.  
 
آزاد سازی قیمت‌ کالاهای یارانه‌ای اعم از حامل‌های انرژی، موجب شفافیت بیشتر قیمت‌ها در بازار ودر نتیجه بهبود خاصیت علامت‌دهی قیمت‌ها در اقتصاد کشور می‌شود.  
 
بنابراین، این امر منجر به شفاف سازی اقتصادی، که ازاهداف دیگر این قانون است، می‌شود.  
 
جلوگیری از اتلاف منابع مزیت مهم هدفمندی  

 
این گزارش می‌افزاید؛ تحقق عدالت اجتماعی، تخصیص بهینه‌ منابع، مدیریت مصرف، جلوگیری ازاتلاف منابع وافزایش بهره‌وری واثر بخشی در فعالیت‌ها و اقتصاد در سطح خرد و کلان از جمله مهم‌ترین مزایا هدفمندی می‌تواند باشد.  
 
هم‌چنین،تقویت پول ملی، ایجاد ثبات اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری، مشارکت مردم در مدیریت مصرف منابع ملی و افزایش توان صادراتی کشور به دلیل رشد مصرف داخلی می‌تواند از دیگر مزایای هدفمند سازی باشد.


ویدیو : شرط لازم برای رسیدن به هدف «هدفمندی»