شرط جالب خانواده مقتول برای بخشش قاتل : خانواده جوانی که ۸ سال قبل در جریان ...


خانواده جوانی که ۸ سال قبل در جریان یک نزاع به قتل رسیده بود حاضر شدند در ازای ساختن حسینیه توسط قاتل، او را ببخشند. همشهری آنلاین: روز ششم شهریور‌ماه سال 85 مأموران پلیس شهرستان حاجی‌آباد واقع در استان هرمزگان از نزاع خونینی بین 2جوان با خبر شدند. زمانی كه مأموران به محل حادثه رسیدند معلوم شد جوانی 22ساله به‌نام مصیب با ضربات چاقو جوان دیگری به‌نام كاووس را به قتل رسانده است. شواهد حاكی از آن بود این دو نفر از قبل یكدیگر را می‌شناختند و با یكدیگر اختلاف داشتند و سرانجام اختلاف‌شان به جنایتی خونین كشیده شد.

به‌دنبال این حادثه متهم به قتل دستگیر شد و در جریان بازجویی‌ها اتهامش را پذیرفت. او گفت: آن روز می‌خواستم به مراسم عروسی بروم كه كاووس را سر كوچه دیدم. ما از قبل با یكدیگر اختلاف داشتیم و آن لحظه نمی‌دانم چطور شد كه با یكدیگر درگیر شدیم و من با چاقو چند ضربه به او زدم و فرار كردم.

محاكمه

مصیب در ادامه صحنه جنایت را در برابر بازپرس پرونده بازسازی كرد و در ادامه در شعبه دوم دادگاه كیفری استان هزمرگان محاكمه شد. هرچند او مدعی بود نیتی برای قتل كاووس نداشته اما در نهایت با درخواست اولیای دم مقتول قضات دادگاه او را به قصاص محكوم كردند.

این رأی در شعبه33 دیوان‌عالی كشور نیز تأیید شد و متهم در آستانه اجرای حكم قرار گرفت. با قطعی شدن حكم قصاص خانواده جوان محكوم به اعدام برای جلب رضایت اولیای دم به تكاپو افتادند.

پدر و مادر مقتول خواسته‌شان قصاص قاتل بود و گفتند در برابر هیچ‌چیز رضایت نمی‌دهند. با این حال تلاش‌ها برای جلب رضایت آنها ادامه یافت تا اینكه روز اجرای حكم فرارسید.

متهم یك روز قبل برای آخرین مرتبه با خانواده‌اش دیدار كرده و به قرنطینه زندان منتقل شده بود. دقایقی پیش از اجرای حكم خانواده مقتول وارد زندان شدند تا حكم را اجرا كنند. اما مسئولان اجرای حكم امید داشتند تا بتوانند رضایت اولیای دم را برای بخشش قاتل جلب كنند.

سرانجام همه این تلاش‌ها در آخرین لحظات پیش از اجرای حكم به نتیجه رسید و پدر و مادر مقتول اعلام كردند حاضرند تحت شرایطی از مجازات قاتل پسرشان صرف‌نظر كنند.

بخشش، قبل از اجرای حكم


پدر كاووس گفت مصیب به اندازه كافی تنبیه شده و اگر تعهد كند تا آخر آذرماه امسال یك حسینیه در شهر حاجی‌آباد بسازد بخشیده می‌شود. جوان اعدامی كه خود را در یك قدمی چوبه دار می‌دید با پذیرش این شرط تعهد كرد در این مدت همه تلاش‌اش را برای ساخت حسینیه در شهرشان انجام دهد. به این ترتیب او از مرگ نجات پیدا كرد و بار دیگر به زندان منتقل شد.

هدایت‌الله میرشاهی، پدر مقتول درباره تصمیم بزرگی كه گرفته است گفت: با توجه به اینكه متهم 8 سال در زندان بود بعد از مشورت با خانواده‌ام تصمیم گرفتم برای شادی روح پسرم از قاتلش بخواهم یك حسینیه در شهر بسازد.

به‌نظرم با قصاص قاتل پسرم زنده نمی‌شود و ساخت حسینیه بهترین كار است. چون در شهر حاجی‌آباد فقط یك حسینیه داریم كه ظرفیتش محدود است. حالا هم قاتل تعهد داده تا آخر آذر‌ماه امسال حسینیه را بسازد یا اینكه مقدمات ساخت آن را انجام دهد. امیدوارم او بتواند كاری كه قول داده انجام دهد و الا ممكن است حكم اجرا شود.

در همین حال همتی‌فر مسئول شعبه دوم اجرای احكام دادگستری هرمزگان به همشهری گفت: طی 8سال گذشته برای جلب رضایت اولیای دم تلاش‌های زیادی انجام شد تا اینكه بالاخره آنها حاضر به گذشت شدند و كلنگ ساخت حسینیه هم زده شد. این اقدام خانواده مقتول قابل تقدیر است. آنها با این كار بزرگ‌شان زندگی دوباره‌ای به جوان محكوم به اعدام دادند و امیدوارم او قدر این فرصت دوباره برای زندگی را بداند و در ادامه زندگی‌اش راه درستی را در پیش بگیرد.


ویدیو : شرط جالب خانواده مقتول برای بخشش قاتل