شرایط نامناسب نگهداری تابوت كودك اشكانی :       سخنگوی انجمن دوستداران میراث ...



 

شرایط نگهداری گل بنجامین , شرایط نگهداری کاج مطبق , شرایط نگهداری گیاه به لیمو

 

 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: شواهد و قرائن به دست آمده حاكی است تابوت تازه كشف شده كودك اشكانی در استان خوزستان، هم‌اكنون در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شود.



مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر افزود: علی رغم این‌كه عملیات اضطراری نجات بخشی روی این تابوت انجام شده، اما به خاطر رطوبت زیاد نیازمند نمك‌زدایی و قارچ‌كشی است كه اگر این اقدام هرچه سریع‌تر صورت نگیرد، تابوت از بین می‌رود.



وی یادآور شد: تابوت این كودك اشكانی از نوع سفال نیمه‌پخته است كه طول آن ۷۰ و عرض آن ۲۰ سانتی متر است. با توجه به این‌كه بخش عمده‌ای از این تابوت سالم مانده، جزو نمونه‌های بی نظیر محسوب می‌شود و به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را لحاظ كرد.



این فعال عرصه میراث فرهنگی خوزستان تاكید كرد: سازمان میراث فرهنگی باید هر چه سریع‌تر شرایط را برای بهبود وضعیت نگهداری این اثر تاریخی و گرانبها و انجام كارهای كارشناسی روی آن فراهم كند.



تپه محل كشف این اثر باستانی پیش از این توسط آزاده تراكمی به عنوان مسوول تیم بررسی شناسایی محوطه‌های تاریخی چهار شهرستان شرقی استان خوزستان و مجید سروش كه هر دو از باستان‌شناسان بومی منطقه هستند، بررسی شده بود.



عملیات تعیین حریم این تپه در دستور كار پژوهشكده باستان‌شناسی قرار گرفت كه این عملیات به سرپرستی محسن حسینی، معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت.



دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستانبا تاكید بر لزوم افزایش تدابیر حفاظتی برای محوطه باستانی محل كشف این تابوت اشكانی گفت: در سال‌های گذشته این تپه باستانی بارها مورد تعرض حفاران غیرمجاز قرار گرفت و در این زمینه چندین حفار غیر مجاز نیز بازداشت شدند.

 


● كشف مجموعه تاریخی دوره اشكانی



همچنین یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از كشف یك مجموعه تاریخی مربوط به دوران اشكانی در كهگیلویه و بویر احمد خبر داد.



به گزارش اداره كل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری جانشین یگان حفاظت این سازمان با اعلام این خبر گفت: این آثار در گودالی كشف شده كه احتمالا متعلق به یك گور دسته‌جمعی است.

 

 

سرهنگ ساكی افزود: اشیای تاریخی داخل این گودال چند قطعه ظروف سفالی، چند تكه از یك قبضه شمشیر و چند قطعه ظروف مفرغی است.

 

 

 

 


ویدیو : شرایط نامناسب نگهداری تابوت كودك اشكانی