شخصیت‌های ماندگار سریال‌های محرم : هنوز هم كه هنوز است بعضی شخصیت‌های سریال‌های ...


هنوز هم كه هنوز است بعضی شخصیت‌های سریال‌های محرمی در یادها هستند. اگر كمی تمركز كنید حتما «شوذب» را به خاطر می‌آورید. شاید در آن میان، ماریا را هم به خاطر داشته باشید. اما اگر كمی بیشتر فكر كنید می‌بینید كاراكترهای بیشتری در خاطره‌تان مانده‌اند. روزنامه تهران امروز: شاید كمتر كسی بداند كه اولین جرقه‌ها برای ساخت سریال محرمی قبل از ساخت «حیدر خوش‌مرام» زده شده. اولین سریال محرمی در سال ۷۸ ساخته شد. سریالی به نام «انتظار سرخ» با بازی «جهانگیر الماسی» و «سیدجواد هاشمی». اما این سریال با استقبال قابل‌توجهی مواجه نشد. شاید برای همین بود كه تا سال ۸۰ هیچ سریال محرمی دیگری ساخته نشد. اما اتفاق خوب دقیقا در سال ۸۰ و زمانی افتاد كه ماه محرم با نوروز مقارن شده بود و این‌بار «حسن فتحی» دست به كار ساخت سریالی برای محرم و نوروز شد. سریالی كه باعث شد نقش اولش برای همیشه در تاریخ سریال‌سازی مناسبتی ما بماند. اما حیدر داستان فتحی تنها كاراكتری نبود كه ماندگار شد. اگر كمی تمركز كنید حتما «شوذب» را هم به خاطر می‌آورید. شاید در آن میان، ماریا را هم به خاطر داشته باشید. اما اگر كمی بیشتر فكر كنید می‌بینید كاراكترهای بیشتری در خاطره‌تان مانده‌اند. شخصیت‌هایی كه هر كدام به نوعی در حافظه‌ها ماندند.

فریبرز عرب‌نیا (مختار/ مختارنامه):

جمشید هاشم‌پور گزینه اول میرباقری برای نقش اول سریالش بود كه از زمان بازی در نقش ابوعون مسافر ری چشمش را گرفته بود اما زمان طولانی سریال، دیالوگ‌های طولانی و موارد دیگر باعث شد تا هاشم‌پور نیاید و عرب‌نیا با زدن یك دهه قید بازیگری در سینما، تمام وقت مختار سریال میرباقری شود. عرب‌نیا توانست در برابر بازیگران كاركشته مقابلش مثل اصلانی و كیانیان و رشیدی بازی‌های خوبی نشان دهد و خودش را ماندگار كند.

کدام شخصیت چهره ماندگار ریاضیات بوده است؟ , معرفی سریال های ویژه ماه محرم 95 , سریال های محرم 95

سال ۸۰

حسین یاری، كتایون ریاحی/ شب دهم/ حسن فتحی

محرم و نوروز با هم مقارن شده بودند و تلویزیون در صدد بود تا سریالی بسازد كه هم به حال و هوای محرم بخورد و هم به نوروز. اولین كسی كه دست به كار شد، «حسن فتحی» به همراه تهیه‌كننده همیشگی آثارش، «حسن بشكوفه» بودند. آنها طرحی ارائه كردند با درامی عاشقانه درباره عشق جوانی لوطی مسلك به نام حیدر به دختری اشراف‌زاده از خاندان قاجار. دختر؛ شرط ازدواج را اجرای 10شب تعزیه در زمان ممنوعیتی كه از سوی رضاخان برای اجرای مراسم مذهبی معمول داشتند، قرار می‌دهد. حیدر هم به اتفاق دوستانش این 10شب را برگزار می‌كند. او در جریان این 10 شب از عشقی زمینی به عشقی بالاتر می‌رسد و در آخر هم كشته می‌شود. اكثر منتقدان معتقدند این سریال بهترین سریال محرمی است كه تا به حال بهتر از آن ساخته نشده. اما دو شخصیت اصلی این سریال یعنی حیدر خوش‌مرام با بازی «حسین یاری» و فخرالزمان با بازی «كتایون ریاحی» دو بازی ماندگار این سریال بود. به طوری كه تا سال‌ها مردم هنوز نام حیدر خوش‌مرام را بر سر زبان‌ها داشتند. البته نباید از بازی خوب «پرویز فلاحی‌پور» در نقش «یاور» رفیق جانی حیدر غافل شد.

سال ۸۱

پارسا پیروزفر/ سفر سبز/ محمدحسین لطیفی

سریال محرم 95 , شخصیت ها در محرم , شخصیت روز اول محرم

یك سال بعد از «حیدر خوش‌مرام» در شب دهم، محرم سال 1381 مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» به كارگردانی «محمدحسین لطیفی» و نویسندگی «حسین پاكدل» روی آنتن شبكه ۳ رفت. برگ برنده سریال، بازیگران آن و داستان بدیعش بود. سریال، داستان «دنیل وسپرگ» جوانی خوش‌پوش با ظاهری آراسته است كه در ایران متولد شده، ولی از همان كودكی به آلمان منتقل و تحت سرپرستی خانواده‌ای آلمانی قرار می‌گیرد. او بعد از دیدن خوابی مشكوك تصمیم می‌گیرد به ایران بیاید و خانواده واقعی‌اش را پیدا كند. در طول مسیر پیدا كردن مادرش با ماجراهای فرعی زیادی روبه‌رو می‌شود تا اینكه نهایتا گذشته دنیل كشف می‌شود و معلوم می‌شود او فرزند زن و شوهری دانشجو و مبارز در زمان انقلاب بوده كه توسط كسی به ساواك معرفی می‌شود و فرزندشان(كه همان دنیل است) هم به آلمانی‌ها فروخته می‌شود. این سریال هم مخاطبان زیادی داشت ولی درجه كیفی‌اش از شب دهم بسیار پایین‌تر بود. اما بازی «پارسا پیروزفر» در نقش دنیل برای همیشه در یادها ماندگار شد. پیروزفر به خاطر نزدیكی چهره‌اش به آلمانی‌ها هم گزینه خوبی برای ایفای نقش بود و هم توانست با هنر خوبش نقش این جوان را به زیبایی ایفا كند. نكته جالب اینكه طبق نظرسنجی‌هایی كه همان سال برای این سریال انجام شد، ۶۵ درصد بینندگان این سریال، خانم‌ها بودند!

سال ۸۲

امین تارخ، فریبا كوثری/ معصومیت از دست رفته/ سید داوود میرباقری

«معصومیت از دست رفته» به كارگردانی «داوود میرباقری» داستانی انتزاعی داشت كه مربوط به عاشورای سال 61 هجری قمری می‌شد. داستان درباره شوذب، خزانه‌دار كوفه است. همسرش ماریای نصرانی به خاطر عشق به او، مسلمان می‌شود و عاشق حسین(ع) و با شوذب ازدواج می‌كند. اما شوذب به خاطر عشق به دختری یهودی به نام حمیرا از اسلام فرار می‌كند و در آخر در آتش از دنیا می‌رود. در واقع كشمكش بین عقل و عشق و اعتقادات، محور داستانی می‌شود كه 20 سال بعد به جنون شوذب می‌انجامد. میرباقری پیشتر هم ثابت كرده بود می‌داند چطور سریال بسازد كه مخاطب را راضی كند. این سریال هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما از همه گذشته بازی‌های خوب و ماندگار بازیگران اصلی كار، آنها را برای همیشه در تاریخ تلویزیون ماندگار كرد. از بازی خوب «امین تارخ» در نقش شوذب گرفته تا «فریبا كوثری» در نقش ماریا و «سارا خوئینی‌ها» در نقش حمیرا. تارخ آنقدر آن نقش را واقعی بازی كرده بود كه هركس نمی‌دانست فكر می‌كرد، تارخ همان شوذب است!

سال ۸۵

هانیه توسلی و پوریا پورسرخ/ وفا/ محمدحسین لطیفی

سریال اپیزود محرم , شخصیت شناسی بر اساس سریال , سریال‌های تلویزیون در ماه محرم

البته سریال وفا ویژه محرم ساخته نشد. اما از آنجایی كه نوروز و اربعین حسینی مقارن شده بودند، باید سریال‌هایی برای نوروز ساخته می‌شد كه هم شأن اربعین را حفظ كنند و هم به حال و هوای نوروز بیایند. همه شبكه‌ها سریال‌هایی ساختند كه از میان آنها تنها سریال «وفا» به كارگردانی «محمدحسین لطیفی» از وجاهت قابل قبولی برخوردار بود. داستان سریال وفا درباره فرار جاسوسی از ایران توسط صهیونیست‌ها بود. داستان اصلی در كشور لبنان شكل می‌گیرد و درباره عشق ژوبین (همان جاسوس فراری) به دختری لبنانی به نام وفاست. عشقی كه باعث مسلمان شدن ژوبین یهودی می‌شود و با عشق دختر مورد علاقه‌اش كشته می‌شود. ژوبین با بازی «پوریا پورسرخ» نقش تاثیرگذاری بود. وفا را هم كه «هانیه توسلی» بازی می‌كرد، كاراكتر باورپذیری از آب در آمده بود. تا مدت‌ها بازی این دونفر سر زبان‌ها افتاد. شاید یكی از بهترین بازی‌های پورسرخ در همین سریال شكل گرفته باشد! این سریال توانست تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند و نقطه عطفی در كارنامه لطیفی در تلویزیون محسوب می‌شود.

سال ۸۶

لیلا حاتمی و علی مصفا/ پریدخت/ سامان مقدم

نام شخصیت اول سریال house of cards , سریال های ماه محرم , شخصیت‌های سریال فرندز چه شکلی شده‌اند؟

«پریدخت» سامان مقدم را می‌توان یكی از نمونه‌های قابل قبول در سریال‌سازی محرمی دانست كه توانست گریزی به تاریخ معاصر ایران در سده اخیر بزند و در حقیقت روایتی عاشقانه - عامیانه در دل محرم و اعتراض‌های مردم در زمان پهلوی بود. «پریدخت» داستان زندگی دختر حاج میرزا یكی از سرشناسان مومن شهر است. داستان در سال 1314 رقم می‌خورد، جایی كه پریدخت در دو راهی انتخاب خواستگار قرار دارد؛ داستان با فراز و فرود زندگی پریدخت جلو می‌رود تا فاجعه مسجد گوهرشاد و كشف حجاب رقم می‌خورد. مرحله دوم زندگی پریدخت با تبعید رضاشاه و روی كارآمدن محمدرضا پهلوی آغاز می‌شود، قصه‌ای كه تا بعد از كودتای 28 مرداد ادامه دارد. مثلث عشقی مبهم میان پریدخت، نادر و نصرت، جوهره داستان بود؛ نصرت كه با همنشینی در خانه میرزا دلباخته دختر او می‌شود و نادر خانزاده‌ای كه از دختر مورد علاقه‌اش دور می‌شود. بازی «لیلا حاتمی» بازی لیلا حاتمی در كنار همسرش «علی مصفا» قابل تقدیر بود. حاتمی توانست نقش پریدخت را به خوبی ایفا كند. البته نمی‌توان بازی خوب «كامبیز دیرباز» در نقش نصرت را هم در نظر نگرفت.


ویدیو : شخصیت‌های ماندگار سریال‌های محرم