شترهای وارداتی به زابل کرونا دارند : اخبار اجتماعی - شترهای وارداتی به زابل ...



خودرو وارداتی , خودروهای وارداتی , کرونا

اخبار اجتماعی - شترهای وارداتی به زابل کرونا دارند

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان زابل از ابتلای شترهای وارداتی آلوده به ویروس کرونا در سیستان خبر داد.

هوشنگ ناظری به خبرگزاری مهر گفت:با توجه به مشاهده بیماری مِرس یا كرونا در بین شترهای وارداتی در قرنطینه‌های شهرستان زابل كه به سندروم تنفسی در خاورمیانه معروف است، كشتار شتر در این منطقه بدون آنجام آزمایش‌های لازم و نمونه‌برداری ممنوع است. در این راستا از سازمان دامپزشكی خواسته شده تا از تمام شترهای موجود در سطح منطقه نمونه‌گیری انجام شود.

او تأكید كرد: ابتلا و مشاهده این بیماری در شترهای وارداتی منجر به تشدید تدابیر بهداشتی شده و تا زمانی كه اطمینان لازم از صحت و سلامت آنها حاصل نشود اجازه كشتار، واردات و صادرات شتر داده نخواهد شد. در همین راستا كشتار خانگی دام در این شهرستان غیرمجاز و ممنوع است و قصابان موظفند دام‌های خود را برای كشتار به كشتارگاه صنعتی محمدآباد انتقال دهند. در حال حاضر تعداد ۲۵۰نفر شتر وارداتی در 3نقطه شهرستان زابل قرنطیه شده‌اند و هنوز تصمیم نهایی برای انتقال آنها گرفته نشده است.

نمونه‌برداری مثبت بود
معاون سلامت اداره كل دامپزشكی سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره گفت: نمونه‌برداری‌های انجام شده از شتر‌های موجود در قرنطینه‌های این سازمان در منطقه سیستان ابتلا و وجود عامل این بیماری در بدن احشام مورد نمونه‌برداری را تأیید می‌كند.

دكتر غلامرضا سرگزی گفت: نمونه‌برداری‌های انجام شده از شتر‌های وارداتی به سیستان حاكی از ابتلای تعدادی از احشام به این بیماری است. با وجود اینكه عامل بیماری در بدن این حیوانات وجود داشته و آزمایش‌ها‌ مثبت گزارش شده، اما علائم بالینی تاكنون در این حیوانات بروز نكرده است. تاكنون گزارشی مبنی بر مرگ این حیوانات بر اثر این بیماری گزارش نشده اما تماس این حیوانات با سایر دام‌ها و همچنین انسان خطرساز است.

وی ماهیت دوران قرنطینه را پاكسازی بدن دام از این ویروس عنوان كرد و افزود: كشتار این دام‌ها تحت نظر مسئولان بهداشتی و ناظران سازمان دامپزشكی و مصرف گوشت آنها درصورتی‌كه با رعایت نكات بهداشتی انجام گیرد و مرحله پیش سرد درخصوص آن رعایت شود خطری برای سلامت انسان‌ها ندارد.

او گفت: با توجه به مشاهده شدن عامل این بیماری در دام‌های وارداتی لذا سازمان دامپزشكی مجوز ورود ‌ یا صادرات این حیوان را به داخل استان و یا خارج استان نمی‌دهد و این دام‌ها درصورت بروز علائم بالینی باید معدوم شوند.

مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه پرهیز از نزدیك شدن به شتر در كشورهای درگیر با این بیماری به‌خصوص عربستان و امارات است، خوردن گوشت شتر نیز فقط درصورت پخت كامل آن توصیه می‌شود.

۷۰هزار شتر در سیستان و بلوچستان
معاون بهبود تولیدات دامی جهادكشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به این سؤال كه آیا سلامت سایر دام‌های استان با ورود این ویروس تهدید می‌شود، گفت: درخصوص ورود این بیماری اطلاعی نداشته و وظیفه برخورد و هرگونه تمهیدات بر عهده سازمان دامپزشكی است.

مجتبی پیری افزود: به هرترتیب نگهداری شترها درصورت آلودگی در قرنطینه‌های دامی استان مشكلی برای سایر شتر‌ها ایجاد نخواهد كرد. در حال حاضر تعداد ۷۰هزار نفر شتر در استان موجود است و بنا بر سیاست‌های حمایتی و ابلاغی واردات شتر به استان ممنوع اعلام شده است. دام‌های زنده پس از واردات، وارد مرحله قرنطینه شده و پس از آن وارد واحدهای پرواربندی می‌شود كه بعد از آن كشتار و بسته بندی شده و به‌صورت كاملاً بهداشتی وارد بازار گوشت كشور و استان خواهد شد و بازار اصلی این محصولات در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد است.

تشدید مراقبت‌های بهداشتی
درهمین رابطه معاون دانشگاه علوم پزشكی زابل نیز از تشدید مراقبت‌های بهداشتی در این منطقه خبر داد. جواد اكبری‌زاده گفته تشكیل تیم واكنش سریع، هماهنگی ایجاد شده با دامپزشكی، توزیع مواد آموزشی به دامدارها و برگزاری كارگاه‌های آموزشی ازجمله اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری از این بیماری است. با توجه به نزدیكی ورود حجاج به منطقه، یك تیم از دانشگاه علوم پزشكی زابل كه از آغاز سفر همراه این زائران بوده تمهیدات لازم را در دست بررسی دارد كه خوشبختانه تاكنون هیچ مورد مثبتی از بیماری كشنده مِرس در میان حجاج گزارش نشده است.

كرونا چیست؟
كروناها خانواده بزرگی از ویروس‌‌ها هستنـــد كــــه از ویروس‌های سرماخوردگی معمول تا ویروس‌های مسبب بسیاری از بیماری‌های كشنده دیگر مانند سارس و مرس را شامل می‌شوند. علائم بیماری مرس هم در مراحل اولیه به سرماخوردگی شباهت دارد و تب، سرفه و تنگی نفس از علائم آغازین بیماری است كه به‌تدریج وخیم‌تر شده و درصورت عدم‌دریافت كمك‌های بهداشتی به مشكلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی و نارسایی كلیه‌ها منجر خواهد شد. بیماری مانند سرماخوردگی از طریق ترشحات بدن موجود آلوده قابل انتقال است و با عطسه و سرفه بیمار یا ناقل ویروس، در فضا انتشارمی‌یابد.

این بیماری بین انسان و برخی حیوانات مشترك است و حیواناتی مانند شتر، خفاش، میمون و تماس با حیوانات آلوده می‌تواند بیماری را به انسان منتقل كند. این بیماری بیشتر در كشور عربستان دیده شده كه تاكنون ۷۵۷ نفر به آن مبتلا شده‌اند و متأسفانه تعداد ۳۲۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مورد مشكوك به تب كریمه‌كنگو در خراسان شمالی
یك مورد مشكوك به بیماری تب‌كریمه كنگو در خراسان شمالی مشاهده شده است. به گفته معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت پایین آمدن پلاكت خون و بروز خونریزی نیز‌ ابتلا به بیماری تب‌كریمه تعبیر می‌شود. این بیماری آندمیك بوده و در كشور بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در سال مبتلا به آن می‌شوند كه سال به سال شاهد نوسان تعداد بیماران در كشور هستیم. در بهترین شرایط درمانی این بیماری در كشور، ۱۰ درصد تلفات خواهیم داشت.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو : شترهای وارداتی به زابل کرونا دارند