شبکه سعودی حدث: ایران وارد یمن شد : شبکه سعودی حدث:ایران وارد یمن شد؛ تهران ...



شبکه مترجمین ایران , تنها شبکه تبادل تبلیغات در ایران , شبکه اجتماعی ایران نگاه

شبکه سعودی حدث:
ایران وارد یمن شد؛ تهران بزودی درهای پشتی کشورهای خلیج فارس را می کوبد و جای پایی در دریای سرخ به دست می آورد

شبکه سعودی الحدث ادعا کرد: ایران با حمایت نامحدود از گروه الحوثی عامل قدرت گرفتن این گروه شده است.

به گزارش تیک، بنابرادعای این شبکه، شمار زیادی از تحلیلگران و مراکز تحقیقات راهبردی معتقدند قدرت گرفتن غیرمنتظره شورشیان حوثی و پیشروی آنها در یمن و سپس تسلط آنها بر حکومت بدون همدستی داخلی و حمایت خارجی به ویژه از طرف ایران امکان پذیر نبود.

ایران با هدف تعیین قواعد جدید سیاسی در خاورمیانه و چانه زنی با قدرت های بزرگ درباره پرونده های مختلف، تلاش می کند پای خود را به باب المندب برساند. ایران به صورت پنهانی پرچم های خود را در خاک یمن نصب می کند و درهای پشتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر را می کوبد و جای پایی در دریای سرخ به دست می آورد. شورشیان حوثی نتیجه شرایط داخلی و حمایت نامحدود ایران توانستند به سرعت در یمن قدرت بگیرند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: نفوذ ایرانیها در یمن از طریق حوثی ها در سال 2004 و با درگیریهای مسلحانه حوثی ها با نیروهای دولتی آغاز شد. صنعا در آن زمان تهران را به ارسال کشتی های حامل سلاح برای حوثی ها متهم کرد. در سال 2009 شماری از این کشتی ها توقیف شدند. دولت یمن در آن زمان بارها از ایران خواست دخالت در امور داخلی یمن را متوقف کند. در سال 2012 صنعا اتهامات به تهران درباره ارسال کشتی های حامل سلاح و دخالت در امور یمن را از سر گرفت. یمن چند شبکه جاسوسی ایران را بازداشت کرد. خبرهایی هم درباره استقرار زیردریایی و کشتی های ایرانی نزدیک سواحل یمن به بهانه مبارزه با دزدی دریایی منتشر شد.

این شبکه مدعی شد: در سال 2013 نیروی دریایی یمن بار دیگر کشتی ایرانی را توقیف کرد که حامل سلاح بود و گفته می شد برای حوثی ها ارسال شده است. گزارش ها نشان می دهد عملیات قاچاق سلاح به یمن از جزیره ای متعلق به اریتره هدایت می شود. ایران جنگجویان حوثی را در اریتره آموزش می دهد. ماجراجویی ایران در یمن با کودتای حوثی ها علیه دولت قانونی این کشور پایان یافت، اما خشم دیگر گروه های سیاسی و قبایل یمنی و نیز قدرت های منطقه ای را برانگیخت. مشخص نیست بحران یمن در چه مسیری حرکت خواهد کرد و چه راه حلی برای آن پیدا خواهد شد؟ 

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو : شبکه سعودی حدث: ایران وارد یمن شد