شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان : رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ...


رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، آرتروز را شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان خواند. خبرگزاری ایسنا: رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، آرتروز را شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان خواند.

سیدمنصور رایگانی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: آرتروز یا سائیدگی مفاصل در کل دنیا شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان به شمار می‌رود. آرتروز در موارد زیادی علائم رادیولوژی و عکسبرداری دارد، اما برای بیمار علائم خاصی ایجاد نمی‌کند.

رایگانی گفت: آرتروز زمانی جدی است و نیاز به درمان دارد که برای بیمار علائم بالینی ایجاد کرده باشد. شایع‌ترین علائم بالینی آرتروز درد مفاصل است. دردی که عمدتا در هنگام حرکت مفصل ایجاد می‌شود، نشان دهنده بروز آرتروز است.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: پس از درد، انحراف مفاصل و ایجاد محدودیت‌های حرکتی برای بیمار جزو شایع‌ترین علامت آرتروز به شمار می‌رود. دردهایی که در آرتروز ایجاد می‌شود معمولا در هنگام حرکت مفاصل بروز می‌کند. بنابراین اگر مفاصل در هنگام استراحت نیز دردناک باشند و این درد همراه با قرمزی و تورم و گرما باشد، ممکن است به دلیل درگیری‌های خاص مفصلی مانند رماتیسم یا عفونت باشد که نیاز به درمان سریع دارد.

رایگانی تأکید کرد: هر دردی در مفاصل، ستون فقرات و اندام‌ها به معنای آرتروز نیست. معمولا مفاصل زانو، لگن، بند انتهایی انگشتان دست، شست پا، مفاصل ستون فقرات و سوراخ‌های بین مهره‌ها در گردن و کمر در آرتروز درگیر می‌شوند.

او تأکید کرد: اگر ستون فقرات گردن یا کمر مبتلا به آرتروز شوند، علائم آن به صورت دردهای گردنی که به دست انتشار می‌یابد یا دردهای کمری که به پاها انتشار می‌یابد، خود را نشان می‌دهد.

رایگانی گفت: این نوع از آرتروز را تحت عنوان تنگی کانال کمر یا گردن می‌نامند که در موارد شدید نیاز به اعمال جراحی دارد که مفاصلی مانند مچ دست، بندهای میانی دست، مفصل مچ پا و مفصل شانه و آرنج معمولا در آرتروز کمتر درگیر می‌شوند، مگر اینکه نوع آرتروز، آرتروز ثانویه باشد که در اثر ضربه یا عفونت رخ داده باشد.

رئیس نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در مورد روش‌های درمانی آرتروز گفت: رایج‌ترین روش درمان آرتروز که به بیماران توصیه می‌شود شامل کاهش وزن اضافی و محدود کردن فعالیت‌های بدنی مانند بالا و پائین رفتن از سطوح شیب‌دار و تعدیل فعالیت‌های شغلی است.

رایگانی گفت: قدم بعدی در درمان آرتروز تجویز درمان‌های ساده و موضعی مانند انجام برخی حرکات ورزشی و مصرف مسکن‌های ساده مانند استامینوفن است. در مرحله بعد روش‌های طب فیزیکی، داروهای خوراکی قوی‌تر تجویز می‌شود و در صورت موثر نبودن از انواع تزریقات داخل مفصلی که رایج‌ترین آن تزریق کورتون است، استفاده می‌شود.

بنابراعلام روابط عمومی انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، او به حضور مهمانان خارجی در این کنگره اشاره کرد و گفت: مهمانانی از کشورهای سوئد، مالزی، فرانسه، آلمان، کره و آمریکا در این کنگره حضور یافته و به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

به گفته رایگانی، نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی و توانبخشی به همت این انجمن و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم بهزیستی، شورای اسلامی شهر تهران و پژوهشکده پزشکی و مهندسی جانبازان در روزهای 14 تا 16 بهمن ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود برگزار می‌شود.


ویدیو : شایع‌ترین بیماری مفصلی میان زنان و مردان