شایعات مجازی بلای جان بورس : شاخص کل بورس و اوراق بهادار روز گذشته با ۱۶۲ واحد ...


شاخص کل بورس و اوراق بهادار روز گذشته با ۱۶۲ واحد عقبگرد، نخستین روز کاری این هفته را با روندی منفی آغاز کرد و به رقم ۷۶ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. در پایان معاملات شنبه، یک میلیارد و ۳۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال در ۷۶ هزار و ۹۹۸ نوبت خرید و فروش شد. روزنامه آرمان: شاخص کل بورس و اوراق بهادار روز گذشته با ۱۶۲ واحد عقبگرد، نخستین روز کاری این هفته را با روندی منفی آغاز کرد و به رقم ۷۶ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. در پایان معاملات شنبه، یک میلیارد و ۳۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال در ۷۶ هزار و ۹۹۸ نوبت خرید و فروش شد.

نمادهای خساپا، فملی و فولاد، با افت خود سبب کاهش شاخص شدند، اما نمادهای فارس، همراه، شبندر و خبهمن با تاثیر مثبت مانع کاهش بیشتر شاخص شدند. بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه در روز شنبه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۵۹ واحد، شاخص آزاد شناور ۳۸۸ واحد و شاخص بازار اول ۲۷۵ واحد کاهش داشته، اما شاخص کل (هم وزن) دو واحد، شاخص قیمت (هم وزن) دو واحد و شاخص بازار دوم ۶۰۶ واحد رشد کرده است. سیمان کرمان، صنایع کاغذسازی کاوه، باما و پارس الکتریک دارای بیشترین رشد قیمت و در مقابل، نمادهای سایپا، حق فولاد خوزستان، پمپ سازی ایران و فنر سازی زر، از بیشترین کاهش قیمت برخوردار بوده اند.

هشدار به تصمیم‌گیری با تکیه بر شایعات مجازی

صمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام با تکیه بر خبرها و شایعات کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی کار اشتباهی است و منجر به شکست می‌شود. دریافت سود غیرعادی، سریع و کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاران فقط یک رویای دست‌نیافتنی است و فقط نصیب گروه‌هایی می شود که سرمایه‌گذاری‌های ناسالم دارند و از قدرت رانت برخوردارند.

این روزها شایعات و خبرهای غیر رسمی منتشر شده در شبکه های مجازی برای سهامداران بسیار جذاب شده و گروه‌هایی از سهامداران به امید کسب سودهای قابل توجه و سریع به توصیه های واهی این گروه ها عمل می کنند. محمودرضا خواجه نصیری مدیر عامل تامین سرمایه درباره تکیه برخی گروه های سرمایه‌گذار به شایعات و خبرهای غیر موثق شبکه های مجازی گفت: گروه هایی که به دنبال کسب سودهای سریع و بالا از فضاهای هیجانی بازار سرمایه هستند می خواهند دست به قمار بزنند و هدف آنها سرمایه‌گذاری معقول از بازار سرمایه نیست. او با تاکید بر اینکه چنین روشی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام به طور قطع با شکست مواجه می شود، افزود: کسانی که می خواهند از هیجانات بازار سود ببرند، قمار می کنند و در نتیجه شکست می خورند.

اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارد بهترین روش، بررسی بازار و فرصت‌ها است. در حال حاضر فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد که باید با تحلیل شناسایی شود. این فعال بازار سرمایه، درباره اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سهام امسال چقدر می‌تواند بازدهی داشته باشد، گفت: من نمی گویم سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می تواند بازدهی خیلی بالایی داشته باشد، اما به احتمال بسیار زیاد یک سرمایه‌گذاری صحیح و با نگاه بلندمدت می تواند از یک تا ۵۰ درصد هم بازدهی برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

خواجه نصیری با تاکید بر اینکه آشفتگی سرمایه‌گذاری با تکیه بر این گروه ها به طور قطع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌هایشان را با مشکلات زیادی مواجه می کند، افزود: برای اینکه سرمایه‌گذاران ریسک خود را در بازار سهام کاهش دهند باید حوصله و صبوری بیشتری به خرج دهند. در شرایط امروز بازار سرمایه، پرمعامله بودن و خرید و فروش های اضافی فقط هزینه برای سرمایه‌گذار به همراه دارد و کسی که قصد ماندن در بازار را دارد، باید بلندمدت سرمایه‌گذاری کند. مدیر عامل تامین سرمایه آرمان با تاکید بر اینکه استراتژی پرمعامله بودن در شرایط فعلی به ضرر سهامداران است، گفت: ذات بازارسرمایه نوسان است، گاهی رو به بالا می رود، در این شرایط سرمایه‌گذار نباید با تکیه بر فضای هیجانی سهام بخرد و پس از دو روز رشد، اگر بازار منفی شد بلافاصله بفروشد.

چنین خرید و فروش‌هایی فقط زیان برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. او افزود: این در حالی است که اگر سرمایه‌گذاری صحیح و با نگاه بلند مدت انجام شود، می توان به عنوان مثال در ظرف ۶ ماه سود حدود ۳۰ درصدی کسب کرد. خواجه نصیری در پایان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه با علم و استراتژی فردی وارد شوند. در غیر این صورت اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با سودآوری های غیر معمول و کوتاه مدت هستند و انتظاراتی بیشتر از روال طبیعی بازار داشته باشند، در شرایط فعلی جز ضرر و زیان و هزینه برای خرید و فروش های اضافی، عاید دیگری نخواهند داشت.

این روزها برخی کارشناسان نگران کاهش حجم نقدینگی هستند و این نقدینگی به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده است، اما باید گفت در واقع انگیزه‌ای برای خروج پول‌های کلان و سرنوشت‌ساز از بازار سهام توجه را جلب نمی‌کند. معاملات مسکن هنوز رونق خاصی ندارد، بازار ارز و سکه در بهترین حالت درجا می‌زند و نرخ سود بدون ریسک در بازار پول (نرخ سود سپرده‌های بانکی) نیز چشم‌اندازی کاهشی دارد. تمام این عوامل باعث می‌شود به نظر برسد که نقدینگی خارج شده از بازار منتظر فرصتی برای ورود مجدد و مطمئن به بازار سهام است. حال این نشانه می‌تواند افزایش قیمت‌های جهانی یا افزایش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های فصلی باشد که می‌تواند به طور مجدد پول‌های پارک شده را به سوی بازار سرازیر کند و بالاخره پس از مدت‌ها شاهد رونق در بازار سرمایه کشور باشیم.


ویدیو : شایعات مجازی بلای جان بورس