شایعاتی که با زندگی هنرمندان بازی می‌کنند : طی یک دهه اخیر پیامک‌ها و شایعات ...


طی یک دهه اخیر پیامک‌ها و شایعات متعددی به دلایلی نامعلوم در خصوص فوت و درگذشت هنرمندان و چهره‌های هنری منتشر شده‌ و می‌شوند که تشویش اذهان عمومی و حتی خانواده هنرمندان و فعالان عرصه هنر، تأثیرات مخرب این رفتارهای غیر اخلاقی است. خبرگزاری مهر: طی یک دهه اخیر پیامک‌ها و شایعات متعددی به دلایلی نامعلوم در خصوص فوت و درگذشت هنرمندان و چهره‌های هنری منتشر شده‌ و می‌شوند که تشویش اذهان عمومی و حتی خانواده هنرمندان و فعالان عرصه هنر، تأثیرات مخرب این رفتارهای غیر اخلاقی است.

زندگی هنرمندان در کشورهای مختلف مورد توجه مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است و این امر باعث شده تا چهره‌های هنری هیچگاه از حریم شخصی امنی برخوردار نباشند. در ایران نیز متأسفانه این ناامنی حریم شخصی برای هنرمندان و چهره‌های هنری وجود دارد.

طی یک دهه اخیر در ایران عده‌ای با پیامک‌ها و شایعاتی که منتشر می‌کنند به نوعی با زندگی چهره‌های هنری را دستمایه سرگرمی خود قرار داده‌اند. بارها و بارها شاهد بوده و هستیم که اخبار و شایعاتی مبنی بر درگذشت هنرمندان و چهره‌های با سابقه عرصه بازیگری می‌شوند که نگرانی اهالی هنر و حتی خانواده این هنرمندان را به همراه دارد.

سال 87 بود که شایعه خبر درگذشت جمشید مشایخی از بازیگران با سابقه و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران همه را غافلگیر کرد. روز 23 دی‌ماه سال 87 بود که پیامک‌هایی به تلفن‌های همراه ارسال شد که در آن شایعه درگذشت مشایخی درج و نام بیمارستانی که این اتفاق ناگوار در آن رخ داده نیز درج شده بود.

جامعه هنری و دوستداران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و جمشید مشایخی به دلیل نگرانی ایجاد شده با بیمارستان مذکور تماس گرفته بودند و تعداد بالای تماس‌ها باعث شده بود که پرسنل بیمارستان با مشکل بزرگی مواجه شوند. این شایعه در همان روز توسط فرزند جمشید مشایخی تکذیب شد.

زمانی پیامک و شایعه‌ای درباره درگذشت اکبر عبدی بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون منتشر شد که شرایط نامناسبی را برای این بازیگر با سابقه ایجاد کرد. سال 89 وقتی که عبدی مدت زمانی را در بیمارستان بستری بود و مردم و اهالی هنر نگران وضعیت جسمانی وی بودند، شایعه درگذشت اکبر عبدی این نگرانی و تشویش را چند برابر کرد.

در همان ایام عبدی درباره انتشار این شایعه و تأثیرات آن تصریح کرد: طی 24 ساعت گذشته آرامش از زندگی من و خانواده‌ام گرفته شده است. بسیاری از اقوام و آشنایان با شنیدن این شایعه نگران شده و جویای احوال من بودند. متأسفانه برخی مواقع دوست داشتن و محبت باعث آزار و اذیت می‌شود. من هم دوست دارم مثل همه مردم به حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) بروم ولی این امر برایم میسر نیست. آرزو داشتم که دختر خود را در دوران کودکی به شهربازی ببرم و شاهد شادی او در حین بازی باشم ولی هیچگاه نتوانستم این کار را انجام دهم.

وی با اشاره به بروز چنین مشکلاتی در زندگی بازیگران و هنرمندان شناخته شده، تأکید کرد: من مردم را دوست دارم و با آن‌ها صمیمی و راحت هستم. مردم من را مانند اعضای خانواده خود می‌دانند ولی گاهی این دوست داشتن باعث می‌شود،در زندگی شخصی خود آرامش نداشته باشم. این امر باعث می‌شود که نتوانم به راحتی با خانواده خود سفر کنم یا به راحتی در سطح شهر تردد کنم. این حق طبیعی ما هنرمندان و بازیگران است که یک زندگی طبیعی داشته باشیم.

سال 89 شایعه ناگوار دیگری مبنی بر درگذشت علی نصیریان به همراه اعضای خانواده‌اش در سانحه رانندگی در جاده اندیمشک، همه را متأثر کرد. اما وقتی تأثر و ناراحتی جامعه را فراگرفت، مشخص شد که این شایعه شیطنتی بیش نبوده و یک استاد دانشگاه با نام مشابه علی نصیریان به همراه خانواده‌اش در سانحه رانندگی در جاده اندیمشک در گذشته بود.

سال 91 نیز شایعه درگذشت ابوالفضل پورعرب بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون منتشر و در مدت زمان کوتاهی این شایعه تبدیل به تیتر خبری رسانه‌های رسمی شد. در همان زمان بود که فرزند پورعرب در مصاحبه با رسانه‌های مکتوب این خبر را تکذیب و ابراز ناراحتی و گلایه ابوالفضل پورعرب از انتشار این شایعه را اعلام کرد.

در سال 92 نیز شایعاتی مبنی بر درگذشت ثریا قاسمی دیگر بازیگر و چهره‌ شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون ایران منتشر شد. قاسمی نیز درباره این شایعه در گفتگو با رسانه‌های مکتوب تصریح کرد: 2 روز است که مدام تلفن من زنگ می‌خورد و سراغم را می‌گیرند و شایعاتی را به راه انداخته‌اند که من مرده‌ام. مگر جای کسی را تنگ کرده‌ام که تا پایم را از این شهر بیرون می‌گذارم، همه می‌گویند مرده‌ام.

در سال گذشته عزت‌الله انتظامی نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون از انتشار چنین شایعاتی در امان نبود. انتشار پیامک‌ها و شایعاتی مبنی بر در گذشت وی، که به دلیل بیماری چندین بار در بیمارستان بستری شد، موجی از ناراحتی و تأثر را به همراه داشت.

تکذیب این شایعه توسط نزدیکان انتظامی نقطه پایانی برای تأثر و تألم جامعه و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر بود.

سال جاری نیز بازار شایعاتی اینگونه داغ بود و این رفتار غیراخلاقی همچنان تکرار شد. این بار محمدعلی کشاورز بود که شایعه درگذشت‌اش همه را متأثر کرد. انتشار این شایعه با واکنش عزت‌الله انتظامی و ابراز گلایه او از بروز چنین رفتارهای غیر اخلاقی از طرف برخی افراد که باعث نگرانی جامعه و هنرمندان می‌شوند، همراه بود.

محمدعلی کشاورز نیز که طی سال‌های اخیر به دلیل بیماری در منزل یا بیمارستان بستری است، این شایعه را تکذیب کرد. متأسفانه روز 22 خردادماه سال 93 بار دیگر این شایعه منتشر شد و این وضعیت نشان داد که متأسفانه برخی از شایعه پراکنی و رفتارهای غیر اخلاقی خود به دلیل سرگرمی یا دلایل واهی و ناشایست دیگر، دست‌بردار نیستند.

طی سال‌های گذشته این شایعات درباره دیگر چهره‌های هنری نیز بارها و بارها منتشر شده که علاوه بر تشویش اذهان عمومی، حریم شخصی هنرمندان را نیز مخدوش کرده‌اند.


ویدیو : شایعاتی که با زندگی هنرمندان بازی می‌کنند