شالازیون چیست؟و چگونه درمان می شود؟ : واژه شالازیون از یك كلمه یونانی به معنی ...



واژه شالازیون از یك كلمه یونانی به معنی تورم كوچك گرفته شده است.
شالازیون، تورمی كیستی در پلك میباشد كه در اثر التهاب مزمن یكی از غده-های كوچك تولیدكننده چربی (غدد میبومین) كه در پلك-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.

علل رشد موهای زاید چیست و چگونه درمان می شود؟ , زگیل چیست و چگونه درمان d9  , انگل خونخوار چگونه به وجود میآید و راه درمان آن چیست؟

 گل‌مژه چیست؟
شالازیون گاهی با گل مژه كه آن هم تورمی در پلك است، اشتباه گرفته می شود. گل مژه عفونت التهابی حاد فولیكول مژه است كه تورم قرمزرنگی را در نزدیكی لبه پلك ایجاد می‌كند. گل مژه به طور معمول طی حدود یك هفته بهبود می یابد.

شالازیون معمولاً یك واكنش التهابی در برابر ترشحات چربی به‌دام افتاده میباشد و باكتری در ایجاد آن نقشی ندارد, هرچند ممكن است شالازیون به طور ثانویه دچار عفونت باكتریایی بشود. شالازیون در مقایسه با گل‌مژه، دورتر از لبه پلك روی می دهد (گرچه می توان تورم تدریجی را در نزدیكی لبه پلك حس كرد) و نوك آن بیش تر به سمت داخل یا به طرف بینی است. شالازیون گاهی می تواند باعث تورم ناگهانی كامل پلك گردد.

 خشکی واژن چیست و چگونه درمان می شود؟ , سندروم پای بیقرار چیست و چگونه درمان می شود؟ آنکال 24 , یبوست چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

چربی خون چیست و چگونه درمان می شود؟ , جی پی اس چیست و چگونه کار میکند , چگونه کبودی را سریع تر درمان کنیم؟

شالازیون چگونه درمان می شود؟
شالازیون كوچك و بدون علامت ممكن است خودبه خود برطرف شود اما معمولاً بدون درمان از بین نمی رود. اگر شالازیون بزرگ باشد ممكن است با مختل كردن شكل چشم و ایجاد آستیگماتیسم، باعث تاری دید شود. شالازیون ممكن است با یكی یا تركیبی از روش های زیر درمان گردد:

قطره آنتی بیوتیك و قطره یا تزریق استرویید

كمپرس گرم: كمپرس گرم ممكن است به شیوه های گوناگون به كار گرفته شود. ساده‌ترین روش, قرار دادن پارچه حوله ای تمیز و خیس شده با آب گرم بر روی پلك بسته، به مدت 10-5 دقیقه، 4-3 بار در روز می‌باشد. برای دست‌یابی به حرارت كافی، پارچه حوله‌ای را چندین بار با آب گرم خیس كنید.

ماساژ یا فشار دادن ترشحات غده ای

جراحی : عمل جراحی شالازیون جهت خارج كردن ترشحات، معمولاً از پشت پلك انجام می‌شود

چرا قرمزی چشم اتفاق می افتد و چگونه آن را درمان کنیم؟ , چگونه عفونت سینوس را درمان کنیم؟ , کندر چیست و چگونه خورده میشود ؟

درمان الزایمر چیست؟ , چگونه کمر درد را درمان کنیم , درمان بیماری زونا چیست

شالازیون معمولاً به درمان خوب جواب می‌دهد اما برخی مستعد تشكیل دوباره شـالازیون هستند كه در این افراد باید علت آن برطرف گردد. از آن‌جا كه عمل جراحی مكرر شالازیــون می‌تواند سبب اختلالات اشك و مضرات دیگر شود، ادامه درمان ضروری است. چنانچه شالازیون چندین بار در یك ناحیه ایجاد شود، چشم‌‌پزشك ممكن است برای بررسی از نظر مشكلات جدی تر، اقدام به نمونه برداری (بیوپسی) نماید.
منبع:lod.ir


ویدیو : شالازیون چیست؟و چگونه درمان می شود؟