سی دی افسانه و حاج یوسف لو رفت! : یکی از فیلم های جنجالی در میان فهرست 22 فیلم ...


یکی از فیلم های جنجالی در میان فهرست 22 فیلم راه یافته به بخش مسابقه جشنواره سی و یکم، «رسوایی» است که مسعود ده نمکی ساخته است. فیلمی که خیلی ها منتظرش هستند ببینند چقدر با سه گانه «اخراجی ها» قابل مقایسه است. تماشا: یکی از فیلم های جنجالی در میان فهرست 22 فیلم راه یافته به بخش مسابقه جشنواره سی و یکم، «رسوایی» است که مسعود ده نمکی ساخته است. فیلمی که خیلی ها منتظرش هستند ببینند چقدر با سه گانه «اخراجی ها» قابل مقایسه است. «رسوایی» فیلم جدی ده نمکی است. فیلمی که به قول خودش همه اعتقاداتش است. کمی بیشتر با «رسوایی» آشنا شوید:

افسانه بایگان , افسانه پاکرو , سامی یوسف

* چه شد که ده نمکی تصمیم به ساخت «رسوایی» گرفت؟ خودش در گفت و گویی گفته بود: «طرح قصه، مربوط به قبل از «اخراجی ها» است. یعنی قبل از «اخراجی ها» به ساخت این داستان فکر کرده بودم، ولی می خواستم ورودم به سینما، ورودی باشد که با مخاطب عام هم ارتباط برقرار کند. این قصه، قصه ای نبود که پرمخاطب و به اصطلاح «عامه پسند» باشد، به همین دلیل گذاشتم سه گانه «اخراجی ها» تمام شود و بعد وارد این حوزه شدم، یعنی از حوزه کمدی به حوزه درام رسیدم. البته این قصه، پتانسیل این را هم داشت که تبدیل به «اخراجی های 4» شود.»

* این فیلم دو کاراکتر اصلی دارد. یک دختر قرتی به نام افسانه با بازی الناز شاکردوست و یک روحانی ساده دل با بازی اکبر عبدی. شاکردوست اولین بازیگری بود که با ده نمکی قرارداد بست. هر چند خودش جایی گفته بود حتی حاضر نبوده این فیلمنامه را بخواند. چون نوشته ده نمکی بوده: «یکی از دوستان بازیگرم، این فیلمنامه را به من پیشنهاد داد، گفتم من این فیلمنامه را نمی خوانم. شب موقع خواب، وسوسه شدم گفتم حالا بگذار به عنوان یک داستان بخوانم. چیزی را از دست نمی دهم. فیلمنامه را که خواندم واقعا متحول شدم. دیدگاه های خودماول همه زیر سوال رفت» ...

یوسف صیادی , حسن یوسف , یوسف تیموری

* داستان پیوستن اکبر عبدی به این پروژه داستان جالبی است. بازیگران زیادی برای بازی کردن در نقش حاج یوسف، روحانی این فیلم تست گریم شدند اما در نهایت این عبدی بود که نقش طلایی را در دست گرفت. دکتر محمد صادقی، علی دهکردی، حسام نواب صفوی و حتی محمدرضا شریفی نیا بازیگرانی بودند که برای بازی در نقش روحانی کاندیدا بودند.

افسانه چهره آزاد , سوره یوسف , یوسف

* محمدرضا شریفی نیا خیلی دوست داشته نقش روحانی این کار را خودش بازی کند. ده نمکی در گفت و گویی این را لو داده: «من هیچ وقت جرات نمی کردم برای یک فیلم جدی، عبدی جزو گزینه های اصلی بازی باشد. با آقای شریفی نیا صحبت کردیم. ایشان هم خیلی ابراز علاقه برای بازی در این نقش کردند، حتی توسط آقای عبدالله اسکندری، تست گریم هم شدند.»

* عبدی پس از چند تست موفق شد بازیگر این کار باشد. هر چند علاقه دیرینه ده نمکی به او و نوستالژی که با «بازم مدرسه ام دیر شد» داشته، در این انتخاب بی تاثیر نبوده و البته محبوبیت بی چون و چرای عبدی: «او در نظر سنجی های مادر مورد «اخراجی ها» تقریبا محبوبترین بازیگر از نگاه مردم در این سه گانه بوده است. یکی از دلایلی که ایشان را انتخاب کردم، همذات پنداری بودکه مردم با این کاراکتر پیدا می کردند. به نظر من محبوبترین بازیگر در میان عامه مردم، اکبر عبدی است. هر نظرسنجی هم برگزار شود، این نتیجه حاصل خواهد شد.»

بیوگرافی افسانه بایگان , یوسف پیامبر , گل حسن یوسف

* با قرارداد بستن عبدی و ده نمکی خیلی ها جا خوردند. سابقه ای که در ذهن خیلی ها بود،دعوای این دو نفر و کدورت هایی بود که میانشان به وجود آمده بود اما گویا «رسوایی» و شرایطش وسوسه کننده تر از پافشاری به دلخوری بوده است.

* شنیده می شود ده نمکی برای کاراکتر روحانی، به مابه ازای بیرونی فکر کرده است. می گویند ظاهر عبدی در این فیلم شباهت هایی با آقای دولایی دارد. عارفی که ده نمکی ارادت خاصی نسبت به او دارد. البته عبدی این اعتقاد را ندارد: «با اینکه خیلی ها می گویند این روحانی از نظر ظاهری، کمی شبیه آیت الله مطهری یا آیت الله مفتح است، اما الگوی رفتاری از روحانیون معاصر نداشتیم.»

یوسف مرادیان , افسانه های گیلان , لیگ افسانه ها

* عبدی در این فیلم یک روحانی با لهجه آذری است. عبدی در این باره گفته است: «لهجه های مختلف را هم امتحان کردیم. لهجه کاشی، اصفهانی، آذری، تهرانی (یعنی بدون لهجه) و حتی مشهدی؛ در نهایت آقای ده نمکی، لهجه آذری را بیشتر پسندید و گفت در این لهجه، مظلومیت بیشتری وجود دارد ...»

* گفته می شود داستان «رسوایی» در واقعیت هم رخ داده. بخشی از آن هم تجربه های اجتماعی علما، عرفا و حتی انبیاست که در «رسوایی» در قالب یک داستان گنجانده شده. گویا ایده اولیه قصه برمی گردد به نوعی رفتار اجتماعی که یکی از بزرگان دین با چنین طبقه و دختری انجام داده است.

* اکبر عبدی بیشترین همکاری را در میان کارگردانان با ده نمکی داشته است. آنها در چهار فیلم با هم همکار بوده اند.

* «رسوایی» جزو اولین فیلم هایی بود که به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر سی و یکم رسید تا بتوانددر بخش مسابقه (سودای سیمرغ) حضور پیدا کند. البته همانطور که می دانید ده نمکی «نه مرغ می خواهد و نه سیمرغ»! این اظهار نظر جنجالی او را در اختتامیه جشنواره فجر درباره فیلم اولش، «اخراجی ها 1» یادتان است؟

حضرت یوسف , مسعود یوسف نژاد , افسانه چهره‌آزاد

* ده نمکی در «اخراجی ها 3» تبلیغات رسوایی را آغاز کرد. او در بیلبوردهای شهری در نماهایی از فیلم، تبلیغ فیلم آینده اش را مونتاژ کرده بود! البته او هنوز هیچی نشده، تیزرهای فیلمش را هم شروع به پخش کرده. می گویید نه؟ نسخه ویدئوی «کلاه قرمزی و بچه ننه» را بخرید تا تیزر «رسوایی» را اولش ببینید!

* شنیده می شود فیلم شروع جالبی دارد که به قاچاق سی دی یک روحانی و رابطه اش با یک دختر خوشگل مربوط می شود.

* عبدی بازیگر خیلی خوبی است و نقش های ماندگار زیادی بازی کرده اما او گفته درباره این فیلم مدعی است. طبق شنیده ها او آنقدر توانسته خوب بازی کند که گویا قرار است جایزه ای ویژه به او تعلق گیرد. جایزه ای فراتر از سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد!

* «رسوایی» نخستین فیلمی است که هیئت انتخاب جشنواره رأی به حضورش در بخش مسابقه سینمای ایران داده است.

پسر افسانه بایگان , مادر حضرت یوسف , افسانه سیزیف

* خیلی ها معتقدند این فیلم هم پتانسیل فروش به اندازه «اخراجی ها» و حتی بیشتر از آن را دارد.

* لوگوی این فیلم یک کفش قرمز پاشنه بلند زنانه است. کفشی که در طول فیلم پای الناز شاکردوست است. شاکردوست در این فیلم با آرایش صورت غلیظی ظاهر شده. مجوزی که احتمالا تنها ده نمکی دارد.

* هنوزهیچی نشده فیلم موافقان و مخالفان سرسختی دارد. خیلی ها از همین حالا دیدن این فیلم را تحریم کرده اند و خیلی ها مطمئن هستند که «رسوایی» پرفروش ترین فیلم سال 92 خواهد شد.

* مسعود ده نمکی روز روزگذشته در تازه ترین گفت و گویش با نسیم درباره «رسوایی» گفت: «در «رسوایی» تلاش کردم هر آنچه در سینما آموخته ام را برای خلق یک درام جذاب عملی کنم. در شرایط فعلی تمام وقتم صرف پایان بردن آخرین مراحل فنی «رسوایی» است. منتظر جشنواره هستم تا فیلم توسط مخاطبان و منتقدان ارزیابی شود. جالب نیست که شخصا از «رسوایی» تعریف کنم اما خوشبختانه بازخورد هیئت انتخاب جشنواره مثبت بوده و اغلب فیلم را پسندیده اند.»


ویدیو : سی دی افسانه و حاج یوسف لو رفت!