سیگار کشیدن پشت فرمان ممنوع! : از امروز طرح برخورد با استعمال دخانیات، خوردن ...


از امروز طرح برخورد با استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن در داخل خودرو توسط رانندگان اجرا می شود. هفت صبح: از امروز طرح برخورد با استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن در داخل خودرو توسط رانندگان اجرا می شود. دیروز سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران با اعلام این خبر توضیح داد «رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال کنند یا خوراکی یا آشامیدنی میل کنند و استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه که موجب انحراف ذهعنی و رفتاری راننده شود ممنوع است.»

البته این قانون قبلا هم در ماده 180 قانون آئین نامه راهنمایی و رانندگی وجود داشت و حالا قرار است در طرح ویژه ای با این مسئله برخورد شود. سردار رحیمی عدم مشاهده به موقع خطر، عدم امکان عکس العمل به موقع و فوری از سوی راننده، افزایش احتمال تصادفات، حواس پرتی راننده، آلودگی محیط زیست و بدآموزی برای فرزندان را از جمله پیامدهای عدم رعایت این بند از قانون عنوان و تصریح کرد: «متاسفانه موضوع خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و پرتاب کردن زباله و اشیاء در حین رانندگی برای برخی رانندگان به عادت تبدیل شده است.»

کشیدن سیگار ممنوع , علامت سیگار کشیدن ممنوع , سیگار کشیدن ممنوع

او در گفت و گو با ایسنا گفت: «بر اساس قانون جدید پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، اشیا، آب دهان و بینی و امثال آن از وسایط نقلیه به معابر 300 هزار ریال، خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات و امثال آن در حین رانندگی 200 هزار ریال، استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت 300 هزار ریال و بالای 60 کیلومتر در ساعت 500 هزار ریال با سه نمره منفی برای رانندگان خودروهای شخصی و پنج نمره منفی برای رانندگان خودروهای عمومی به همراه خواهد داشت.»
رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه عدم توجه به جلو با 27 درصد، عدم رعایت حق تقدم 17 درصد و تغییر مسیر ناگهانی با 10 درصد مهم ترین علل وقوع تصادفات در تهران است افزود: «بدین ترتیب باید گفت توجه نکردن به جلو بیشترین علت تامه تصادفات بوده که مهمترین عوامل آن صحبت با تلفن همراه، استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و ... بوده است و بر این اساس از چندی پیش برخورد با استفاده کنندگان از تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی آغاز شده است که از روز شنبه نیز برخورد با استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و پرتاب کردن هرگونه ضایعات از داخل خودرو نیز در دستور کار ماموران پلیس راهور پایتخت قرار می گیرد.»



یکصد هزار تومان جریمه عبور از چراغ قرمز

ظاهرا 15 گذرگاه عابر پیاده هم به دوربین های الکترونیکی مجهز شده اند. تاکنون این گذرگاه ها به صورت ارشادی جریمه در آنها صورت می گرفت که از روز شنبه هرگونه تجاوز به گذرگاه عابر پیاده مبلغ 20 هزار تومان و عبور از چراغ قرمز این گذرگاه ها مبلغ 100 هزار تومان با پنج نمره منفی برای راننده به همراه خواهد داشت.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران هم اکنون دوربین های ثبت تخلف تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز در معابر آفریقا – اسفندیار (شمال به جنوب)، ولیعصر (عج) – نیایش، میدان قدس، کارگر – گمنام، سردار جنگل – آبشناسان، جلال آل احمد – دانش، پیروزی – نصر، پاک نژاد – دریا، آفریقا – حقانی، (غرب به شرق)، ولیعصر (عج) – میرداماد، جنت آباد – آبشناسان، میرزای شیرازی – مطهری و آفریقا – دستجردی نصب شده است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال تعداد گذرگاه های مجهز به دوربین ثبت تخلف تجاوز به گذرگاه عابر پیاده به 90 دستگاه افزایش می یابد. از سوی دیگر علاوه بر آن، کارشناسان پلیس در مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران نیز با کمک دوربین های نظارتی و به صورت نامحسوس نسبت به برخورد با خودروهای متجاوز به گذرگاه عابر پیاده علاوه بر گذرگاه های یاد شده اقدام می کنند.

این دوربین ها در تمام طول شبانه روز فعالند. سردار رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه با سخت گیری های صورت گرفته تخلفات و تصادفات در تونل های توحید و رسالت به حداقل رسیده است، گفت: «در عین حال از روز شنبه هر راننده ای که از خط اضطراری تونل های توحید و رسالت تردد کند ضمن جریمه 50 هزار تومانی چهار نمره منفی نیز دریافت می کند.»


ویدیو : سیگار کشیدن پشت فرمان ممنوع!