سینما هنر است یا صنعت؟ : پرداخت مالیات، عوارض و حالا مالیات بر ارزش افزوده ...



کشور های دارای صنعت سینما , سارا حسینی صنعت سینما , صنعت سینما در ایران

پرداخت مالیات، عوارض و حالا مالیات بر ارزش افزوده معضل جدید شهرداری برای اهالی سینما است.

سینما به عنوان یک صنعت در کشور شناخته می‌شود؟ آیا ساز و کار ساختاری سینما می‌تواند به شکل یک صنعت قدرتمند حرکت کند؟

اینها اندک سوال‌هایی است که برخی از مشکلات اقتصاد سینما را نمایان می‌‌کند. مشکلاتی مثل پرداخت مالیات از سینما، عوارض و حالا مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی که از مصرف کننده گرفته می‌شود. مالیاتی که به 9 درصد از بهای بلیط می‌رسد و چند وقتی است صدای اهالی سینما و سینماداران را درآورده است.
 
شهرام مهرآسا معاون حقوقی انجمن سینماداران در این باره می‌گوید: سینما باید تحت حمایت دولت و ارگان فرهنگی باشد و سزاوار نیست در این شرایط سخت اقتصادی شامل مالیات بر ارزش افزوده هم بشود.
 
مهرآسا ادامه داد: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هم از سینمادارها دریافت می‌شود که به موجب قانون اخذ این عوارض از طرف شهرداری غیرقانونی است. قانونی به صراحت در بند 52 خود می‌گوید که اخذ هر گونه پروانه مستقیم غیرقانونی است و با وجود این همچنان شهرداری‌ها مصرانه به دنبال گرفتن اخذ این عوارض‌اند.
 
معاون حقوقی انجمن سینماداران تاکید کرد: سال‌ها است مکاتبه‌هایی بسیاری با ارگان‌های مرتبط و ذیربط انجام دادیم اما متاسفانه تا کنون به نتیجه‌ایی نرسیده‌ایم.
 
حبیب‌ اسماعیلی مدیران دفاتر سینمای ایران هم در این رابطه خاطرنشان کرد: چون دخل و خرج در سینما هماهنگ نیست. هیچ وقت نمی‌تواند با مالیات و هر گونه قانونی که نام مالیات را دارد کنار بیاید.
 
پخش کننده فیلم «من سالوادور نیستم» ادامه داد: بخشی از مالیات بر ارزش افزوده از قیمت بلیط کسر می‌شود و در هر صورت نمی‌شود به شکل مستقیم مالیات از مردم گرفت اگر این طور ادامه پیدا کند عوارض و مالیات و هزار و یک عنوان دیگر به نرخ بلیط سینما اضافه شود با کاهش و از دست دادن تماشاگر مواجه خواهیم شد.
 
وحید روحانی مدیر سینما میلاد هم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای سینما بی‌رحمانه می‌داند و افزود: دو راه می‌توان برای حل معضل مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد داد که یکی از آنها حمایت در تولید از هزینه‌ این مالیات است و دیگری حمایت از طرح تجهیز بخش‌های فنی است. بخش فنی سینما از دریافت این هزینه‌‌های این مالیات می‌تواند در راستای پیشرفت سینما هزینه کرد.
 
حسین مقیمی از اعضای انجمن سینماداران و مدیر سینما مرکزی اقتصاد سینما را شکننده می‌داند و تصریح می‌کند: سینما با شرایط امروز اصلا توان پرداخت هزینه‌ای جاری نظیر آب و برق و گاز را هم ندارد.
 
به هر شکل سینما در کشور در طول این سال‌ها نتوانسته به سمت صنعتی شدن حرکت کند و در میان هنر و صنعت گرفتار مانده و در این اوضاع بد اقتصادی صنف سینماداران از صنوفی هستند که بیشتر از صنف‌های دیگر سینما در معرض خطر ورشکستگی و از بین رفتن سرمایه‌شان است.

 

اخبار فرهنگی و هنری - باشگاه خبرنگاران


ویدیو : سینما هنر است یا صنعت؟