سینما آزادی تعطیل می شود : دعواهای صنفی سال 91 را انگار پایانی نیست؛ ولو به ...


دعواهای صنفی سال 91 را انگار پایانی نیست؛ ولو به قیمت تعطیلی سینما و قربانی شدن آن!  وطن امروز: دعواهای صنفی سال 91 را انگار پایانی نیست؛ ولو به قیمت تعطیلی سینما و قربانی شدن آن!

 اوایل سال‌جاری رئیس حوزه هنری اعلام کرد 20 فیلم سینمایی مساله‌دار که مناسب نمایش برای عموم مردم نیست را در سینماهای متعلق به حوزه هنری اکران نمی‌کند. در اولین گام اجازه نمایش «پس‌كوچه‌های شمرون» در سینماهایش را نداد.

شورای صنفی نمایش هم متقابلا اعلام كرد حواله فیلم‌ها را به سینماهای حوزه نمی‌دهد. در ادامه هم حواله اکران فیلم سینمایی «خوابم می‌آد» را به سینما آزادی به عنوان یكی از شاخص‌ترین پردیس‌های سینمایی كشور نداد. هفته پیش هم حواله فیلم «كیمیا و خاك» را به سینما آزادی نداد.

 در تازه‌ترین اظهار‌نظر نیز رئیس شورای صنفی نمایش و رئیس جامعه صنفی تهیه‌كنندگان اعلام كرد: تا مرز تعطیلی سینما آزادی كه متعلق به حوزه هنری و شهرداری تهران است هم پیش خواهیم رفت

. روز گذشته رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی در ارزیابی خود از برخورد شورای صنفی نمایش و ندادن حواله به این سینما توضیحاتی ارائه کرد. سعیدی‌پور در گفت‌وگو با فارس گفت: شورای صنفی محلی بود برای ثبت قرارداد بین سینمادار، تهیه‌کننده یا پخش‌کننده که در آن مکان قرار‌داد منعقد می‌شد. وی افزود: اتفاقی که الان افتاده بی‌سابقه است چراکه شورایی حکمی صادر کرده و خودش هم اجرا می‌کند.

 معمولا برخورد با اینگونه تخلفات برعهده اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد است. ما منتظر برخورد اداره نظارت و ارزشیابی با این اقدام هستیم. وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش قصد تعطیلی سینما آزادی را دارد و تاکنون برای 2فیلم «کیمیا و خاک» و «شور شیرین» قرارداد بستیم اما شورای صنفی حواله اکران را نداده است، شما بگویید ما باید چه کار کنیم.

 سعیدی‌پور در ادامه افزود: چهارشنبه هفته جاری اکران آثار ما به اتمام می‌رسد و اگر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد اقدامی انجام ندهد، عملا سینما آزادی تعطیل خواهد شد اما این مساله اصلا صحیح نیست چرا که سینما آزادی پس از بازسازی یکی از بهترین سینماهای ایران است که به نوعی یک پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و مردم به شمار می‌رود.

 وی در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: به نظر من شورای صنفی با این قضیه باید قانونمند رفتار کند و لج و لجبازی را کنار بگذارد و طبق آیین‌نامه این شورا حق ندارد با سینما برخورد کند بلکه وزارت ارشاد است که حق دارد با سینما برخورد کند.

 شورای صنفی نماینده‌ای دارد، گزارش را به ارشاد ارسال می‌کند و وزارت ارشاد هم می‌تواند درجه را از سینماها بگیرد تا ما هم بدانیم که یک مرجع رسمی سینماها را مجازات کرده است.


به ضرر کیست؟

اكران نكردن فیلم‌ها در سینما آزادی موجب خواهد شد مخاطبان و‌ تهیه‌كننده فیلم‌ها متضرر شوند. بعید به نظر می‌رسد این سینمای دولتی ضرر چندانی بابت اكران نشدن فیلم‌ها متحمل شود چرا كه در صورت از رونق افتادن گیشه آزادی به دلیل نداشتن فیلم، اصولا همه مخارج این سینما باید از محل بودجه عمومی كه در اختیار صاحبان آن است، تامین شود نه از هزینه شخصی افراد!       


ویدیو : سینما آزادی تعطیل می شود