«سیما» به «سینما» باخت : نوروز 95 فرصت تجربه های تازه برای تلویزیون بود. تعطیلاتی ...


نوروز 95 فرصت تجربه های تازه برای تلویزیون بود. تعطیلاتی که برای نخستین بار «سیما» با همه گستردگی دامنه نفوذ، میدان رقابت را تا اندازه قابل تاملی به رقیب دیرینه خود یعنی «سینما» هم واگذار کرد و در روزهایی که چراغ آپارت خانه سینماها تا پاسی از شب روشن ماند. روزنامه سینما - محمد صابری: نوروز 95 فرصت تجربه های تازه برای تلویزیون بود. تعطیلاتی که برای نخستین بار «سیما» با همه گستردگی دامنه نفوذ، میدان رقابت را تا اندازه قابل تاملی به رقیب دیرینه خود یعنی «سینما» هم واگذار کرد و در روزهایی که چراغ آپارت خانه سینماها تا پاسی از شب روشن ماند.

شاهد ناکمی سریالی، سریال های نوروزی بودیم اما این ناکامی فرصتی را فراهم آورد تا دیگر قالب های برنامه سازی بیشتر دیده شوند و اینگونه «خندوانه»، «دورهمی» و «شب کوک» عنوان پرمخاطب ترین تولیدات نوروزی سیما را از آن خود کردند. سه برنامه ای که البته قبل از نوروز هم مدعیان اصلی این میدان بودند و توفیق آنها اتفاقی کاملا قابل پیش بینی بود. با این همه اما باز هم نمی توان این اتفاق را نادیده گرفت که این بار تلویزیون نه با «سریال» که با برنامه های تولیدی و جنگ های ترکیبی توانست مخاطبان نوروزی را با خود همراه کندو این حکم همان تجربه تازه را برای سیما داشت.

برنامه اول: خنداوانه

* چهره های اصلی: رامبد جوان، محمدرضا شهیدی فرد (فکر کنم شهیدی فرد نبوده تو این سری)

سینما تیکت , سینما کوروش , کافه سینما

* آنچه انتظار داشتیم:
در قیاس با دیگر برنامه های نوروز امسال شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بیشترین انتظار از سوی مخاطبان و حتی اهالی رسانه متوجه «خندوانه» بود؛ برنامه تلویزیونی که در فصل دوم حسابی خوش درخشید. مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد و با برگزاری سری رقابت های «خنداننده برتر» به تعبیری در اوج از آنتن خداحافظی کرد.

همین شرایط هم سبب شد رسانه ها از همان ایام فعالیت های رامبد جوان و تیم همراهش را زیر ذره بین ببرند و مدام آخرین اخبار مرتبط با فرآیند تولید سری جدید «خندوانه» را مخابره کنند. همین فضای رسانه ای هم کنجکاوی و انتظار بسیار بالایی را برای مواجهه با بسته نوروزی «خندوانه» به وجود آورد.

* ایده ها: اصلی ترین ایده اتاق فکر «خندوانه» که به نوعی نشان از تلاش آنها برای تکرار تجربه موفق رقابت های «خنداننده برتر» هم داشت، طراحی مسابقه «لباهنگ» بود. رقابتی که با لب خوانی چهره ها روی قطعه های موسیقی مشهور برگزار می شد و مخاطبان از طریق سامانه در داوری اجرای شرکت کنندگان مشارکت می کردند. در کنار این ایده دکور متفاوت و بزرگتر را هم می توان از نقاط تمایز سری جدید با دو فصل قبل دانست. حذف کاراکتر نیما و پر رنگ شدن حضور جناب خان در کنداکتور برنامه هم از تغییرات قابل توجه «خنداونه» در باکس نوروزی بود.

* حاشیه ها:
در روزهای میانی نوروزی بود که رامبد جوان رو به مخاطبان خندوانه کرد: «لطفا عجله نکنید اما قرار است تا پایان امسال روی آنتن باشیم و نمی توانستیم همه ایده ها را یک جا خرج کنیم.» این واکنش مجری و طراحی اصلی «خندوانه» نسبت به انتقادات مطرح شده در فضای مجازی بود؛ انتقاداتی که بیش از هر چیز بر «کپی بودن» و به تعبیر خود رامبد جوان به نقل از برخی انتقادات، «لوس بودن» ایده های فصل تازه متمرکز بود.

در کنار این انتقادات اما سانسور اجرای صحنه ای برخی شرکت کنندگان در رقابت «لباهنگ» هم تبدیل به حاشیه های مضاعف برای «خندوانه» شد که بازتاب بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت.

* آنالیز:
هر چند «خندوانه» برتر بر کرسی «پرمخاطب ترین برنامه نوروز 95» تکیه زده است اما واقعیت این است که رامبد جوان و تیم همراهش نتوانستند انتظارات به وجود آمده برای فصل سوم را برآورده کنند. ایده «لباهنگ» به دلیل عدم انطباق کامل با چارچوب ممیزی سیما و مهمتر از آن ترکیب شرکت کنندگان، نه تنها نتوانست خاطره رقابت های خنداننده برتر را زنده کندکه در نیمه راه و به اجبار از متن برنامه به حاشیه رانده شد و زیر سایه حضور جناب خان قرار گرفت.

این گونه محمد بحرانی و شیرین زبانی هایش به جای حاشیه، صدرنشین متن «خندوانه» شد. حذف گفتگو از کنداکتور برنامه هم از تصمیمات عجیبی بود که باکس نوروزی خندوانه را به شدت بی رمق کرد و با آغاز باکس روتین و بازگشت مهمانان ویژه به برنامه، این نقص تا حدود زیادی مرتفع شد. در آنالیز کارنامه «خندوانه» در فصل سوم وسعت بیش از اندازه دکور را هم نباید نادیده گرفت که تا حدود زیادی گرمای محفلی برنامه در دو فصل قبلی را تحت الشعاع قرار داده است.

برنامه دوم: دورهمی

* چهره های اصلی: مهران مدیری، مهراب قاسم خانی، امیرمهدی ژوله

سینما آزادی , سینما , خبرگزاری صدا و سیما

* آنچه انتظار داشتیم: مانند هندوانه در بسته بود. تا پیش از ایام نوروز کمترین حجم اطلاعات درباره محتوا و ساختار برنامه «دورهمی» در رسانه ها منعکس شده بود و تنها می دانستیم که پس از سال ها قرار است بار دیگر با دست پخت مشترک تیم مدیری – قاسم خانی البته این بار برادر کوچکتر روبرو شویم. برنامه ای که به صورت پراکنده نام محراب قاسم خانی به عنوان کارگردان و ایده پرداز اصلی اش شنیده می شد اما با حضور مهران مدیری در مقام مجری مستر آن، همه نگاه ها نسبت به آن تغییر کرد و بعد از شکست سری دوم «در حاشیه» روی آنتن همه منتظر بودیم تا ببینیم ژنرال کمدی تلویزیون این بار چه در چنته خواهد داشت.

* ایده ها: ترکیب نمایش و آیتم های طنز با حضور استودیویی مخاطبان را می توان تجربه تازه در تلویزیون ایران دانست. ایده محوری «دورهمی» اما فراتر از این مختصات ساختاری بود و از نظر محتوایی جهت گیری اصلی برنامه «نقد جامعه» بود و این نکته ای قابل تأمل برای ارزیبای عملکرد «دورهمی» در ادامه راه است. فاصله گذاری در اجرای آیتم های نمایشی و صراحت مجری در مواجهه با مهمان و مخاطبان حاضر در استودیو را هم می توان از دیگر ایده های «دورهمی» دانست.

* حاشیه ها
: چه جای تردید که انتشار بریده ای از برنامه «شب های کمدی با کاپیل» نه فقط برنامه «دورهمی» که کل تلویزیون را با جدی ترین حاشیه نوروزی مواجه کرد. برنامه ای موفق در تلویزیونهند که بدون هیچ کم و کاستی در ساختار بصری حالا نسخه ایرانی آن تحت عنوان «دورهمی» روی آنتن بود! این کپی برداری آن هم بدون ذکر منبع اقتباس که با واکنش به شدت تند مخاطبان و رسانه ها در ایام نوروز  مواجه شد، برنامه«دورهمی» را در گام نخست با یک دست انداز جدی مواجه کرد. از سوی دیگر جای خالی نام محراب قاسم خانی در تیتراژ این برنامه هم حاشیه هایی را به همراه داشت و هنوز هم پاسخ روشنی در این زمینه ارائه نشده است.

* آنالیز: به رغم تمام انتقادات وارد به کپی برداری «دورهمی» (که در جای خود می تواند مورد آسیب شناسی و نقد قرار بگیرد)، این برنامه هنوز ظرفیت بالایی برای درخشیدن در ادامه راه دارد. تنوع بصری این برنامه و کیفیت اجرای آیتم های آن با محوریت مهران مدیری (به عنوان یکی از سمپات ترین کاراکترهای تلویزیون در سال های اخیر) موقعیتی را برای «دورهمی» به وجود آورده که با جهت گیری درست می تواند به یک اتفاق به یادماندنی در قاب تلویزیون منتهی شود. در این مسیر حفظ رویکرد «نقد مردم» در طراحی محتوایی برنامه می تواند اصلی ترین برگ برنده آن باشد.

برنامه سوم: شب کوک

* چهره های اصلی: فریدون اسرایی، باربد بابایی، مسعود فروتن

بلیط سینما , اخبار سینما , صدا و سیما

* آنچه انتظار داشتیم:
تکلیف «شب کوک» به نسبت دو برنامه دیگر مشخص تر بود. این برنامه که به واسطه استمرار پخش طی سال گذشته مخاطبان پی گیر خود را پیدا کرده بود، در باکس نوروزی به مرحله فینال سری تازه رسید و همین ظرفیت کافی برای سیر صعودی مخاطبان این برنامه در تعطیلات را به وجود آورد.

ایده ها:
برخلاف انتظار، تیم تولید مسابقه «شب کوک» برای باکس نوروزی خود هیچ ایده تازه ای ارائه نکرده و برنامه با همان سر و شکلی که در روزهای عادی روی آنتن می رفت، در تعطیلات نوروزی هم ادامه پیدا کرد. شاید بتوان اجرای داوران در بخش هایی از برنامه را مهم ترین ایده نوروزی تیم تولید این برنامه قلمداد کرد.

* حاشیه ها:
مانند دو برنامه دیگر، «شب کوک» هم از جریان انتقاد از کپی کاری تلویزیونی بی نصیب نماند و شباهت بسیار زیاد آیتم های مختلف آن با برنامه موسیقایی یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از دید مخاطبان و رسانه ها پنهان نماند و همین شباهت برای این برنامه هم حاشیه ساز شد. هر چند باربد بابایی در قسمت های پایانی سعی کرد توضیحاتی در این زمینه ارائه کند اما در مجموع نام «شب کوک» هم در فهرست کپی کاری های نوروزی تلویزیون جای گرفت.

* آنالیز: آزمون و خطای تیم تولید «شب کوک» حالا از مرحله مقدماتی عبور کرده و همین باعث شده تا در میان دیگر برنامه هایی که تلاش داشتند در مسیر استعدادیابی خوانندگی در سیما خودی نشان دهند، یک سر و گردن بالاتر از نمونه های دیگر قرار بگیرد. هر چند ساده ترین انتظار از چنین برنامه ای که معرفی حداقل یک چهره جدید به جریان حرفه ای موسیقی ایران است، همچنان برآورده نشده اما سر و شکل پیدا کردن «رقابت» در این برنامه را شاید بتوان نقطه آغازی برای رسیدن به دیگر ایده آل ها در این میدان دانست.


ویدیو : «سیما» به «سینما» باخت