سیستم ایمنی بدن زنان قوی‌تر از مردان است :     در حالی كه زنان قرن‌ها در جوامع ...



 

 

در حالی كه زنان قرن‌ها در جوامع مختلف دنیا بعنوان جنس ضعیف‌تر معرفی شده‌اند اما نتایج مطالعات جدید متخصصان بلژیكی نشان داده است كه زنان به طور ژنتیكی در برابر عفونت‌ها و سرطان‌ها مقاوم‌تر بوده و سیستم ایمنی قوی‌تری در مقایسه با مردان دارند.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشگاه «گنت» در بلژیك دریافته‌اند كه وقتی پای مقابله با بیماریها و عفونت‌ها به میان كشیده می‌شود زنان قوی‌تر از مردان هستند.

براساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف، علت این مقاومت بیشتر وجود micro RNAs دربدن زنان است. micro RNAs، زنجیره‌های كوتاهی از RNA هستند كه روی كروموزوم X كدگذاری می‌شوند. از آنجا كه مردان فقط دارای یك كروموزوم X هستند، لذا در این زمینه متضرر شده‌اند در حالی كه زنان به دلیل جنسیت‌شان دارای دو كروموزوم X هستند و اگر ژن‌های روی یك كروموزوم خاموش شوند، كروموزوم دیگر این كمبود را جبران می‌كند.

آمارها در انسان و نیز در سایر پستانداران نشان می‌دهد كه جنس ماده عمر طولانی‌تری نسبت به جنس نر دارد و برای مقابله با عفونت‌ها و آسیب‌ها تواناتر است.

متخصصان معتقدند كه این تفاوت به دلیل وجود كروموزوم X در جنس ماده است كه در انسان حاوی 10 درصد از كل micro RNAs هایی است كه تاكنون در ژنوم انسان شناسایی شده‌اند.

این مطالعه به طور مفصل در مجله «بایواسیز» منتشر شده است.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو : سیستم ایمنی بدن زنان قوی‌تر از مردان است