سومین آزمایش موفق نیوشپارد / گردشگری فضایی می‌تواند تا ۲ سال دیگر عادی شود؟ :



تبلیغات موفق گردشگری , گردشگری , اخبار گردشگری

شرکت خصوصی پرواز فضایی بلو اوریجین متعلق به جف بزوس،بنیانگذار آمازون سومین آزمایش موفق راکت قابل استفاده مجدد زیر مداری خود را انجام داده است. این آزمایش موفق نیوشپارد قدم مهم دیگری برای عادی شدن گردشگری فضایی به حساب می‌آید.

بلو اوریجین در قدم جدید خود کپسول و راکت قابل استفاده مجدد نیوشپارد را در تگزاس غربی به مسیر زیرمداری پرتاب کرد. کپسول فضایی در فضا از راکت جدا شد و با چتر نجات به زمین بازگشت و نیوشپارد هم به اتمسفر رفت  تا سومین موفقیت این شرکت ثبت شود. این راکت در واقع می‌تواند ۶ مسافر را تا لبه فضا برساند؛جایی که می‌تواند نظر بسیاری از گردشگران فضایی را جلب کند.

همین چند وقت قبل بود که برای اولین بار در اتفاقی تاریخی این شركت توانست موشك عمودپرواز خود را با موفقیت تا ارتفاع 101 كیلومتری از سطح زمین به پرواز درآورد و در اقدام مهمی دیگری فرود موفقیت‌آمیزی هم داشته باشد.

در گذشته راكت‌ها پس از پرتاب شدن به فضا بی‌استفاده می‌شدند و تقریبا از بین می‌رفتند. از این رو دراختیار داشتن راكت‌های قابل استفاده مجدد می‌تواند از هزینه‌های ماموریت‌های فضایی تاحدی قابل توجه بكاهد.

جف بزوس بنیانگذار شركت آمازون شركت فضایی‌اش،‌را با این امید تاسیس كرد كه روزی بتواند از راكت نیو شپارد این شركت برای حمل توریست‌های فضایی و رونق بخشیدن به توریسم فضایی استفاده كند.

بزوس چندی پیش اعلام کرد که شرکت بلو اوریجین قصد دارد پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار موشک خود را از سال آینده آغاز کند و پروازهای مسافران دارای بلیط را نیز از سال 2018 انجام دهد.

این موشک به افتخار «آلن شپارد»،  نام «نیوشپارد» را به خود گرفته است. او نخستین آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۱ توانست به فضا برود، البته او صرفا به یک ارتفاع زیرمداری صعود کرد.

این موشک پس از رسیدن به این ارتفاع 101 كیلومتری به زمین بازگشت و در همان محلی که به اتمسفر زمین پرتاب شده بود، به زمین نشست. این موشک توانایی باقی ماندن در فضا را ندارد و به گفتۀ مسئولان بلواوریجین، به منظور استفاده در توریسم فضایی ساخته شده است. این موشک می تواند پس از عبور از اتمسفر زمین به مدت چند دقیقه در ورای این مرز بماند و امکان معلق ماندن را به سرنشینان بدهد.

ساخت موشک هایی که از آنها به عنوان بالابرندۀ سفینه ها از آنها استفاده شود و قادر باشند پس از قراردادن سفینه های فضایی در مدار زمین مجددا به زمین بازگردند، از اهداف بسیاری از شرکت های هوافضاست. امكان فرود عمودی این موشك به معنای آن است كه بر خلاف گذشته می‌توان از آن بارها برای پرتاب به فضا استفاده كرد.

موشک نیو شپارد، یک کپسول در انتهای خود دارد که می‌توند مسافران را به ارتفاع بیشتر از 100 کیلومتری از زمین برساند. کپسول موشک بعد از رسیدن به فضا، جدا می‌شود و با چتر نجات به زمین بازمی‌گردد.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین


ویدیو : سومین آزمایش موفق نیوشپارد / گردشگری فضایی می‌تواند تا ۲ سال دیگر عادی شود؟