«سومالی» هدف بعدی تروریست‌های داعش : برخی ناظران بر این باورند انفجار روز جمعه ...



تروریست های وحشی داعش , شهادت 3 ایرانی در حملۀ تروریست‌های داعش , تروریست های داعش در ایران

برخی ناظران بر این باورند انفجار روز جمعه در یک هتل واقع در پایتخت سومالی، سرآغازی برای حملات تروریستی بیشتر و در نتیجه ورود عناصر داعش به این کشور است.

به گزارش فارس، حمله تروریستی که جمعه (روز گذشته) در یک هتل واقع در «موگادیشو» پایتخت سومالی رخ داد در واقع موج تازه‌ای از تروریسم را در این کشور پدید آورده است.

روزنامه فرا منطقه‌ای «العرب» گزارش داد، در راستای حملات تروریستی که در یک هتل در موگادیشو رخ داد و در جریان آن 25 نفر کشته و دهها نفر نیز شدیدا زخمی شدند، تحلیلگران بر این باورند که این مسئله سرآغاز موج جدیدی از تروریسم خواهد بود؛ به ویژه اینکه گروهک تروریستی «الشباب» مسئولیت آن را بر عهده گرفته و اعلام کرد که تحت تأثیر گروهک تروریستی «داعش» است.

این حمله در واقع خونبارترین حمله‌ای بود که از دو سال پیش در سومالی رخ داد و در پی آن «جامع جنکلی» وزیر حمل و نقل این کشور نیز کشته شد. آخرین حمله تروریستی نیز به آوریل 2013 باز می‌گردد که در یک دادگاه مرکزی در مگادیشو رخ داد و بر اثر آن 34 غیر نظامی کشته شدند.

یک منبع در ریاست جمهوری سومالی نیز که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده بود که با توجه به وخیم بودن وضعیت افراد زخمی، ممکن است تعداد افراد کشته شده بیشتر شود.

ناظران بر این باورند، خطری که این گروه‌های تروریستی برای سومالی دارد، مربوط به این عملیات پراکنده نیست؛ بلکه خطر آنها تأثیرپذیری از گسترش داعش در عراق و سوریه و حرکت به سوی مناطق لیبی است که دارای امنیت شکننده‌ای است.

یک تحقیق منتشره در مرکز منطقه‌ای مطالعات راهبردی مصر از این مسئله حکایت دارد که داعش پس از به دست‌گیری کنترل مناطق گسترده در عراق و سوریه، رو به سوی لیبی نهاده است تا روابط محکمی را با سایر گروه‌های تروریستی برقرار کند و ائتلاف‌های تروریستی را پدید آورد که از تلاش این گروهک برای گسترش در مناطق جدید حمایت کند.

به گزارش این مرکز مطالعاتی، نکته قابل توجه این است که داکش تمرکز خود را بر گروه‌های تروریستی مانند «شباب المجاهدین» در سومالی قرار داده است که به گذرگاه‌های کشتی‌رانی نزدیک هستند. در واقع این مسئله به منزله خطرناک‌ترین تحول ناشی از تهدیدات این گروهک تروریستی است. همچنین بازبینی نقشه گسترش منطقه‌ای داعش از گسترشی حکایت دارد که این گروهک می‌تواند محقق کند؛ به ویژه اینکه گروه‌های تروریستی مانند«جند الخلافة فی أرض الجزائر»، «کتیبة عقبة بن نافع»، گروهک«أنصار الشریعة» تونس و «مجلس شورى شباب الإسلام» لیبی با تکفیری‌های داعش همسو هستند.

به گزارش این روزنامه، چه بسا هر گونه ائتلاف احتمالی داعش یا شباب المجاهدین سومالی پیامدهای منفی بسیاری در پی داشته باشد که مهمترین آن تهدید روند کشتی‌رانی در آبراهه‌های بین‌المللی در سایه وجود محیط مناسب برای گسترش تروریست‌های داعش در سومالی است. گزارش‌های پیشین نیز نشان می‌دهد که بیش از 68 تروریست سومالیایی در صدر هسته‌ها و گروه‌های داعش در عراق و سوریه هستند.

به گزارش مرکز منطقه‌ای مطالعات راهبردی مصر شماری از سرکرده‌های گروهک شباب المجاهدین نیز هم اکنون به داعش پیوسته‌اند و در عملیات‌های این گروهک در سوریه و عراق مشارکت داشته‌اند. این مسئله سبب شد که جایگاه‌های بالایی به این گروهک در میان عناصر داعش داده شود.

ناظران همچنین بر این باورند که این ارتباط غیرعلنی علت اصلی موج تازه عملیات‌های تروریستی است که روز گذشته و با انفجار در هتلی واقع در موگادیشو آغاز شد.
اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو : «سومالی» هدف بعدی تروریست‌های داعش