سوغات سمی از عربستان، نخرید و نخورید : «صفارالزعفران» که در خریدهای برخی زائران ...


«صفارالزعفران» که در خریدهای برخی زائران خانه خدا در حج تمتع و سفر عمره قرار دارد، سم خطرناکی است که ارمغان آن سرطان و چندین درد و مرض دیگر است. ایرنا: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و از نظر کیفیت نیز زعفران ایرانی بالاترین سطح را دارد و این درحالی است که اخیرا برخی حجاج ایرانی به عنوان سوغات سفر حج، اسپری های معروف به زعفران را همراه می آورند.

این اسپری های زعفران عربی که با عنوان ˈصفارالزعفرانˈ شناخته می شود از ماده رنگی مصنوعی ساخته شده و فاقد خواص زعفران می باشد که واردات آن به مرکز زعفران جهان، نوعی زیره به کرمان بردن است.

کارشناس ارشد بهداشت محیط گروه سلامت محیط وکارمرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری روزشنبه دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا برخی حجاج ایرانی از عربستان اسپری هایی تحت عنوان زعفران عربی یا صفارالزعفران را وارد کشور می کنند که این اسپری رنگی مصنوعی بوده و از آن در صنایع غذایی استفاده نمی شود .

محسن بنائی اظهار داشت: دراین نوع زعفران غیرطبیعی ازمواد رنگی تارترازین که ماده رنگی غیرمجاز است و از لیست مواد رنگی خوراکی کشور حذف شده، استفاده می شود.

کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط استان با توجه به برنامه های سفر عمره، از زانران خانه خدا خواست از خریداری این ماده رنگی غیرمجاز خودداری کنند.

بنایی در ادامه تضعیف سیستم ایمنی بدن، سقط جنین در زنان باردار، کاهش ضریب هوشی کودکان تا پنج نمره، بیش فعالی کودکان و سرطانی کلیه وکبد را ازعوارض بلندمدت استفاده از رنگ های مصنوعی نظیر تارترازین عنوان کرد.

وی در زمینه راهکار تشخیص رنگ مصنوعی غیرمجاز از رنگ طبیعی افزود: رنگ های طبیعی درآب ولرم قابل حل شدن است اما رنگ های مصنوعی در ظرف آب ولرم ته نشین می شود.

بنایی اظهارداشت: البته روش های کروموتوگرافی نیز برای تشخیص مصنوعی و طبیعی بودن رنگ ها وجود دارد که روش های آزمایشگاهی و صنعتی است .


ویدیو : سوغات سمی از عربستان، نخرید و نخورید