سوال علی فلاحیان از مصباح یزدی : علی فلاحیان درباره نقش مردم در حکومت اسلامی ...



مصباح یزدی , پاسخ تند دکتر زیبا کلام به آیت الله مصباح یزدی , استیون هاوکینگ مصباح یزدی

علی فلاحیان درباره نقش مردم در حکومت اسلامی پرسشی را از مصباح‌یزدی مطرح کرده است

 فلاحیان، در اینستا گرام خود، در پاسخ به سؤال یکی از شاگردانش مبنی‌بر نظر آیت‌الله مصباح که گفته ‌است: «در حکومت اسلامی رأی مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی‌ای ندارد»، این پرسش را مطرح کرده است: «علاقه‌مندیم بدانیم نظر استاد مصباح درباره فرمایشات امام‌علی(ع) که برای رأی مردم اعتبار قائلند و در خطبه‌های زیر به آن اشاره کرده‌اند چیست؟»

او در ادامه پرسش خود به بخش‌هایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه اشاره کرده و آن ‌را مصداق رأی مردم در نگاه امام‌علی(ع) دانسته و از جمله می‌نویسد که حضرت افرادی را که بیعت را شکستند، توبیخ می‌کند پس معلوم می‌شود که رأی آنها ارزش داشته که بیعت‌شکنی را توبیخ می‌کند و گناه می‌داند.

فلاحیان در ادامه می‌نویسد: عبارت «وانمالخیار للناس قبل ان یبایعوا فاذا بایعوا فلا خیار لهم» این جمله اطاعت مردم از امیر را منوط به بیعت می‌داند. «فاما حقکم علی فالنصیحت لکم ماصحبتکم و العدل و توفیرفیئکم علیکم» در اینجا وجوب وفا به بیعت دلالت بر اعتبار رأی مردم دارد. «اما بایعتمونی علی الرقبه؟ الم اخذ علیکم العهد بالقبول لقولی...؟» در اینجا حضرت می‌فرماید شما آزادانه به من رأی دادید و رأیی که به من دادید محکم‌تر از رأیی بود که به افراد قبل از من دادید چرا نقض می‌کنید؟


 اخبار سیاسی  -  ایلنا   


ویدیو : سوال علی فلاحیان از مصباح یزدی