سه ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر 2012 : با فرا رسیدن مهر ماه دو موسسه «آرت ...


با فرا رسیدن مهر ماه دو موسسه «آرت پرایس» و «فیاک» گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش و موفق خود را منتشر کردند و مشیری، پیرهاشمی و درخشانی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012 قرار گرفتند. هفت صبح: با فرا رسیدن مهر ماه دو موسسه «آرت پرایس» و «فیاک» گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش وموفق خود را منتشر کردند و مشیری، پیرهاشمی و درخشانی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012 قرار گرفتند.

امسال همزمان با برپایی نمایشگاه فیاک در «گران پاله» پاریس، این دو موسسه گزارش خود را که مربوط به وضعیت مارکت هنر معاصر جهان حد فاصل ژوئیه 2011 (تیر 90) تا ژوئن 2012 (خرداد 91) است به دو زبان انگلیسی و فرانسه منتشر کردند و همچون سال قبل، نام سه هنرمند ایرانی در این فهرست به چشم می خورد.

رمان های برتر ایرانی , فهرست غذاهای ایرانی , فهرست بازیگران زن ایرانی
فرهاد مشیری

آرت پرایس، مهمترین مرجع  بازار تبادلات آثار هنری جهان و فیاک، موسسه نمایشگاه بین المللی پاریس، گزارش 78 صفحه ای تحلیل و بررسی سالانه خود را با محوریت رسانه های نقاشی، مجسمه، ویدئو و عکاسی معاصر جهان منتشر کرده اند و از نکات جالب توجه این گزارش آن است که برای چهارمین سال پیاپی جایگاه رو به رشد هنر ایران در عرصه منطقه و بین الملل مشهود است.

مجله برتر عروس ایرانی , فیلم های برتر ایرانی , صد فیلم برتر ایرانی
رضا درخشانی

در این فهرست که دربرگیرنده آمار هنرمندان معاصر بوده و اساتید هنر مدرن را شامل نمی شود؛ نام فرهاد مشیری، رضا درخشانی و افشین پیرهاشمی به عنوان هنرمندان ایرانی در فهرست 500 هنرمند موفق معاصر آمده است. نکته مهم در این میان قرارگیری نام افشین پیرهاشمی هنرمند زیر 40 سال ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر است؛ نقاش 38 ساله ای که جایزه اثر متفاوت دوسالانه چین و دو رکورد نیم میلیون دلاری کریستی را در کارنامه خود دارد.

در صدر فهرست 500 هنرمند پرفروش سال های 2011 و 2012، نام چهره مشهور گرافیتی آمریکا، ژان میشل باسکیه به چشم می خورد. باسکیه با حجم کلی فروش 103 میلیون دلار در حراج های بین المللی است، پرفروش ترین هنرمند این سال محسوب می شود.

دانشمند معروف ایرانی برتر , اجرای هنرمند ایرانی در d8 a , هنرمند نقاش ایرانی
افشین پیر هاشمی

این در حالی است که کل مبلغ فروش 70 اثر باسکیه در سال 2010 مبلغ 44 میلیون دلار بود. بعد از او، نام «ژانگ فای ژی» با فروش کلی 42 میلیون دلار دیده می شود.

هشت هنرمند دیگر عبارتند از: کریستوفر وول، دیمن هرست، ژانگ ژیا گانگ، ژوچان یا، ریچارد پرنس، چن وای فای، جف کونز و هی ژای لانگ. جالب است نام هنرمندان مطرحی چون سیندی شرمن، انسلم کیفر، پیتر دویگ و آنیش کاپور در رده های بعد به چشم می خورد.

مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبه بندی، حجم فروش آثار هنرمندان در حد فاصل ژوئیه 2011 تا ژوئن 2012 بوده است و در عین حال بیشترین رکورد حاصل از چکش خوردن آثار این هنرمندان در یک حراج رسمی هم در این رتبه بندی دخیل است. در این فهرست 500 تایی، فرهاد مشیری در رتبه 209، رضا درخشانی 352 و افشین پیرهاشمی در رتبه 457 قرار دارد.


ویدیو : سه ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر 2012