سلطان عشق و حماسه؛ زندگی پرماجرای بهرام گور : در این کتاب، داستان زندگی بهرام ...


در این کتاب، داستان زندگی بهرام از زمان حمله‌ی او به تیسفون و همراهی سپاهیانش برای بازپس گرفتن حق حكومت و شاهنشاهی خود از خسرو شروع می‌شود. در این میان همسر وی ـ نازپری ـ از لحاظ روحی و عاطفی به او كمك بسیار كرده و مسائل بسیاری را با دقت و ظرافت برای او بازگو می‌كرد.

پادشا: 

سلطان عشق و حماسه جلد 1 و 2 (زندگی پرماجرای بهرام گور)


نویسنده در "سلطان عشق و حماسه"  به روایت زندگی پرماجرای بهرام گور ـ از شاهان ایرانی ـ در قالب داستان می‌پردازد.

در این کتاب، داستان زندگی بهرام از زمان حمله‌ی او به تیسفون و همراهی سپاهیانش برای بازپس گرفتن حق حكومت و شاهنشاهی خود از خسرو شروع می‌شود. در این میان همسر وی ـ نازپری ـ از لحاظ روحی و عاطفی به او كمك بسیار كرده و مسائل بسیاری را با دقت و ظرافت برای او بازگو می‌كرد. بهرام علاوه بر خوش‌گذرانی، مرد میدان بود. وی نخست با اقوام وحشی شمالی جنگید و آنان را شكست داد. سپس در جنگی میان او و تئودوسیوس ـ امپراتور روم ـ شركت كرد. فرماندهی این جنگ به عهده‌ی مهرنرسی بود و عاقبت آن به صلح صدساله‌ای انجامید. بهرام با ازدواج با "آرزو"، نازپری را از دست داد. نازپری به كار تیمار جذامیان مشغول شد. بهرام پس از مدت‌ها جنگ و نیز یافتن نشانی از نازپری به شكارگاه رفته و مشغول شكار گورخر شد. این بار گورخر با تقلاهای خود او را به باتلاقی كشانده و باعث مرگ او شد. ماجراهای عاطفی و رزمی بهرام تا زمان مرگ وی در این کتاب بیان شده است.

زندگی نامه بهرام رادان , در حسرت زندگی علی سنتوری بهرام رادان  , سبک زندگی

بهرام پنجم یا وهرام پنجم یا بهرامِ گور از ۴۲۱ تا سال ۴۳۸ میلادی پادشاه ساسانی بود. وی بجای پدر، یزدگرد یکم، بر تخت نشست.

یزدگرد اول سه پسر به نامهای شاپور و بهرام و نرسی داشت. هیچ کدام به هنگام مرگ پدر در پایتخت نبودند. شاپور شهریار ارمنستان و در ارمنستان بود. نرسی شهریار خراسان و در نیوشاپور بود. و بهرام در حیره بود. مادر بهرام، شوشاندخت نام داشت که دختر راس الجالوت زمانه رهبر یهودیان بود.

روایتهائی که منشأ آن عربها بوده‌اند گوید که بهرام از کودکی به نعمان منذِر امیر عرب حیره سپرده شده بود تا نزد او پرورش یابد. بنابر این روایات، بهرام در هفتمین ساعت روز هرمزد از ماه فروردین به دنیا آمد، و اختربینان به یزدگرد گفتند که او در آینده شاهنشاه ایران خواهد شد، ولی پیش از آن هنگام در زمینی خارج از خاک ایران به سر خواهد برد.

در نتیجه، هرمز او را پس از تولدش به منذر سپرد و دایه‌ها و مربیانی را با او روانه حیره کرد تا او را به شیوه دربار ایران پرورش دهند. هرمز به این منظور دستور داد تا در حیره کاخی به نام خورناگ برای بهرام ساختند (عربها این کاخ را خورنق نامیدند، و افسانه‌های بسیاری درباره‌اش ساختند که بعدها وارد کتابها شده‌است).

رسم شاهان ساسانی آن بود که شاهپوران را به کشورهای خودمختار اطرافِ ایران می‌فرستادند تا آن سرزمین را با خودمختاری اداره کنند و از سنین نوجوانی راه و رسم کشورداری بیاموزند. چنانکه بعضی از شاهپوران فرماندار کوشان می‌شدند که در شرق کشور در همسایگی هندوستان بود و شامل پیشاور و قندهار و شمال بلوچستان پاکستانِ کنونی بود؛ بعضی فرماندار الان (کشورِ آذربایجان کنونی) می‌شدند و لقبشان الا نشاه بود؛ بعضی فرماندار خوارزم (اکنون شمال ازبکستان و ترکمنستان) می‌شدند و خوارزمشاه لقب داشتند؛ بعضی فرماندار کرمان می‌شدند که سراسر ملک کرمان (اکنون بلوچستان ایران و پاکستان) را نیز شامل می‌شد، و کرمانشاه خوانده می‌شدند. حضور بهرام در حیره به این معنا بوده و آنچه عربها گفتند افسانه‌است.

این کتاب 2 جلدی با قیمت 300000 ریال  و توسط نشر نوین در 972 صفحه و  به قلم  فواد فاروقی منتشر شده است.

منبع : فروشگاه اینترنتی شهرکتاب


ویدیو : سلطان عشق و حماسه؛ زندگی پرماجرای بهرام گور