سكوت در برابر موج دوم آلودگی هوا :         از همان روزی كه محدودیت‌های تردد ...



 

 

 

محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا , آلودگی هوا , آلودگی هوای تهران

 

از همان روزی كه محدودیت‌های تردد در تهران برداشته شد تاكنون تقریبا هر روز در شرایط ناسالم قرار داشته‌ایم و پایتخت در این مدت اصلا از شرایط ناسالم خارج نشده است كه حالا دوباره نگران این باشیم كه در شرایط ناسالم قرار بگیرد!

نه باد و باران به كمك تهران آلوده می‌آیند و نه مسوولان. از سه‌شنبه همین هفته، میزان آلودگی هوا به گفته مدیر كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بیشتر می‌شود، هرچند كه تا پیش از این هم هوای تهران در وضعیت مناسبی نبوده، اما انگار مسوولان بیشتر از تهران به آلودگی عادت كرده‌اند.

حالا كه كمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا هم جلسه‌ای تشكیل نمی‌دهد این شبهه بیشتر به واقعیت نزدیك می‌شود كه تنها وظیفه این كمیته به اعلام تعطیلی مدارس و ادارات محدود شده است.

انگار همین دیروز بود، دو هفته پیش را می‌گوییم، وقتی آلودگی هوای تهران در شرایط هشدار قرار گرفت و در برخی مناطق تا حد اضطرار هم پیش رفت.

آن روزها وقتی تعداد بیماران قلبی و تنفسی بیمارستان‌ها و مراكز اورژانس افزایش یافت و آلودگی هوا به حدی رسید كه هاله گردوغبار خاكستری رنگ تماشای برج میلاد را از شهروندان تهرانی گرفت، آن وقت بود كه دیگر جایی برای پنهان‌كاری در خصوص افزایش آلودگی هوای تهران باقی نماند.

آن وقت بود كه سازمان‌های مسوول از استانداری گرفته تا محیط زیست و شهرداری به تكاپو افتادند تا با تعطیلی‌های پی‌درپی، كاهش ساعت كار ادارات دولتی و افزایش محدودیت‌های ترافیكی از آلودگی هوای تهران بكاهند.با وزش اولین باد و بارش نه چندان طولانی باران بر آسمان تهران آلودگی هوا از شرایط هشدار خارج شد و درست از آن زمان بود كه همه چیز به حالت اول بازگشت.

حالا ازآن روزها حدود 2 هفته می‌گذرد و بر اساس اعلام مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران از آن زمان تاكنون هنوز هم شاخص آلاینده‌های ذرات معلق و آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، اما انگار دیگر این موضوع نگرانی هیچ مسوولی را بر نمی‌انگیزد.

انگار باید عادت كنیم كه به زندگی مسالمت‌آمیز و انجام امورات روزمره در شرایط هشدار آلودگی هوا ادامه دهیم و در این میان به نظر می‌رسد مسوولان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی آلودگی هوا ترجیح می‌دهند با سكوت در این زمینه به نگرانی‌های شهروندان از بابت آلودگی هوا نیفزایند.

پنهان‌كاری در اطلاع‌رسانی

بررسی گزارش‌های هفته‌های اخیر شركت كنترل كیفیت هوای تهران از وضعیت آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد در این مدت آلودگی هوا تقریبا هر روز در شرایط ناسالم (هشدار) قرار داشته است بدون این‌كه اطلاع‌رسانی در این زمینه برای شهروندان انجام شود.

گویی مسوولان نگرانند مبادا با اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت آلودگی هوا به شهروندان حساسیت‌ها برانگیخته شود.

این در حالی است كه به نظر می‌رسد بی‌تفاوتی سازمان‌های مسوول در خصوص آلودگی هوا به شهروندان این روزها صرفا به موضوع اطلاع‌رسانی ختم نشده به طوری‌كه مسوولان تصمیم‌گیرنده در خصوص تشكیل كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا نیز همت و رغبت چندانی به تشكیل مجدد این كمیته و جمع كردن اعضای آن دور هم ندارند.

این همان نكته‌ای است كه مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز به آن اذعان دارد و با وجود این‌كه تلاش می‌كند به طور مستقیم انگشت اتهام را به سوی سازمان یا مسوول خاصی نشانه نرود، اما تاكید می‌كند: انگار موضوع آلودگی هوای تهران دچار روزمرگی‌ها شده است و بتدریج می‌رود تا به موضوعی عادی برای مسوولان و شهروندان تبدیل شود.

یوسف رشیدی به نكته نگران‌كننده‌ای نیز اشاره كرده و می‌گوید: از همان روزی كه محدودیت‌های تردد در تهران برداشته شد تاكنون تقریبا هر روز در شرایط ناسالم قرار داشته‌ایم و پایتخت در این مدت اصلا از شرایط ناسالم خارج نشده است كه حالا دوباره نگران این باشیم كه در شرایط ناسالم قرار بگیرد!

رشیدی توضیح می‌دهد: تنها كاری كه او و همكارانش در شركت كنترل كیفیت هوای تهران می‌توانند انجام دهند، این است كه وضعیت آلودگی هوای تهران را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان به طور روزانه روی سایت این شركت قرار دهند، اما اعلام شرایط هشدار یا اضطرار آلودگی هوا در حیطه وظایف این شركت نبوده و تنها وظیفه كمیته مهار است.

این مقام مسوول در شهرداری تهران با اشاره به این‌كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران تنها یك عضو از چندین عضو كمیته مواقع اضطراری آلودگی هواست، توپ را به زمین مسوولان استانداری و محیط زیست استان تهران انداخته و تصریح می‌كند: تصمیم‌گیری در خصوص تشكیل جلسات كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا به عهده استانداری تهران یا دبیر كمیته مهار آلودگی هوا (مدیركل محیط زیست استان تهران) است.

رشیدی تعجب می‌كند از این‌كه چرا با وجود این‌كه هوای تهران طی 2 هفته اخیر همچنان در شرایط ناسالم قرار داشته و این وضعیت حداقل تا پایان هفته نیز بر تهران حاكم خواهد بود، اما مسوولان استانداری تهران هنوز ضرورتی برای تشكیل كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا احساس نكرده‌اند.

كارگروه آلودگی نشستی ندارد

مدیركل محیط زیست استان تهران با اشاره به این كه هوای تهران هنوز به شرایط اضطرار نرسیده است، گفت: كارگروه آلودگی هوا جلسه‌ای برگزار نكرده و قصد برگزاری نشست اضطراری را نداریم. رسول علی‌اشرفی‌پور در گفت‌وگو با مهر گفت: شاید برای هماهنگی بیشتر اعضای كارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا تماس‌هایی با هم داشته باشند ولی در شرایطی كه آلودگی هوا به حالت اضطرار درنیامده، نیازی به نشست نیست.

با این حال، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا از تشكیل نشست كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران در روز یكشنبه خبر داده بود.

محمدرضا محمودی با اعلام این كه كارگروه كاهش آلودگی هوا قرار است روز یكشنبه (دیروز)‌ تشكیل جلسه دهد، گفت: حدود 30 پیشنهاد پیشگیرانه جامع در این كارگروه در دست بررسی است كه باید به مصوبه و قانون تبدیل شود.

افزایش آلودگی هوا از سه‌شنبه

نگرانی‌ها از بابت عدم حساسیت سازمان‌های مسوول در بحث آلودگی هوا از یك سو و عدم اطلاع‌رسانی به شهروندان از سوی دیگر در حالی همچنان وجود دارد كه گزارش‌های سازمان هواشناسی از افزایش آلودگی هوای تهران از روز سه‌شنبه خبر می‌دهد.

مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفتگو با فارس با بیان این‌كه طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه چگالی آلاینده‌های هوا در تهران افزایش می‌یابد، می‌گوید: برای سایر شهرهای صنعتی نیز افزایش آلاینده‌ها پیش‌بینی می‌شود، اما شرایط آنها مشابه تهران نیست. به گفته پرویز رضازاده، از روز سه‌شنبه افزایش دما را در تمام كشور خواهیم داشت كه نفوذ آن از غرب به شرق كشور است. نگرانی‌ها هنگامی بیشتر می‌شود كه این كارشناس هشدار می‌دهد تا اواخر هفته از بارندگی در تهران خبری نیست و همین موضوع احتمال افزایش آلاینده‌های هوا در پایتخت را بیشتر می‌كند. مدیركل پیش‌بینی سازمان هواشناسی و مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران در حالی نسبت به افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای آینده هشدار می‌دهند كه استانداری و اداره كل محیط زیست استان تهران به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیرنده در خصوص تشكیل كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا سیاست سكوت در پیش گرفته‌اند.

میزان آلاینده‌ها

بر اساس اعلام مركز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا آلاینده ذرات معلق در هوای تهران همچنان فراتر از حد مجاز است و هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.

براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت آلاینده‌ها به غیر از آلاینده مونوكسیدكربن نسبت به روز دو روز گذشته در همین ساعات افزوده شده است.

همچنین در میزان غلظت آلاینده‌های دی‌اكسید نیتروژن تغییری ملاحظه نمی‌شود. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كیفیت هوا هم‌اكنون در شرایط ناسالم است.

گزارش هواشناسی حاكی از آسمانی صاف با غبار صبحگاهی است به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص كیفیت هوا در شرایط ناسالم باقی بماند.

توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و كودكان باید فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را كاهش دهند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : سكوت در برابر موج دوم آلودگی هوا