سفری دلپذیر در اعماق جنگل بکر سواد کوه : برای سفر به این جنگل، از جاده های ...


برای سفر به این جنگل، از جاده های جنگلی کم نظیر و از میان درختان انبوه عبور خواهید کرد. پیاده روی دلچسب در طبیعت بی نظیر این منطقه و گوش سپردن به صدای طبیعت خارق العاده و تنفس در لطافت هوا خستگی کار و فعالیت را بدر خواهد برد. وب سایت کارناوال - سارا ذابح جمشیدی: جنگل راش که در دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سواد کوه و در روستای سنگده واقع است، یکی از با ارزش ترین مناطق جنگلی کشور است. جنگل راش یا مرسی سی که جنگلی است متراکم و پوشیده از درخت های کهن راش، افرا، توسکا و نوع کمیاب درخت سردار است که این نوع را به وفور می توان در آن دید.

درخت راش که در مناطق کم ارتفاع نایاب است، در این منطقه پوشش اصلی جنگل را تشکیل می دهد. برای سفر به این جنگل بکر سواد کوه، از جاده های جنگلی کم نظیر و از میان درختان انبوه عبور خواهید کرد. پیاده روی دلچسب در طبیعت بی نظیر این منطقه و گوش سپردن به صدای طبیعت خارق العاده و تنفس در لطافت هوا خستگی کار و فعالیت را بدر خواهد برد.

جنگل هلی‌ دار؛ قلب سواد کوه , سفری هیجان انگیز به جنگل سنگی ماداگاسکار عکس , جنگل ابر

اعماق , جنگل , خبرگزاری اعماق

کتاب جنگل , جنگل راش , تفکر و سواد رسانه ای

جنگل گیسوم , جنگل آمازون , جنگل ارسباران

سردار جنگل تهران , جنگل النگدره , عکس جنگل

پوشش گیاهی

دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد. درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است و در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است. نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره، برگ‌های آن را نابود می‌سازد، گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است. در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر نمو می کند. 

درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است. در جنگل‌های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی ولی در فضای باز از ۴۰ تا ۵۰ سالگی بار می‌دهد. در خاک‌های خوب هر ۵ یا ۶ سال یک‌بار و در آب‌وهوای ناسازگار هر ۱۵ سال یک‌بار میوه فراوان می‌دهد. میوه‌اش ۵ تا ۷ درصد روغن دارد. ارتفاع آن خیلی زیاد می‌شود و به ۳۵ متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد. عمر درخت‌های راش ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال است.

سواد کوه , جنگل دوهزار , کامپیوتر سفری خودرو چیست

شیر جنگل , جنگل سیسنگان , جنگل های ایران

برای سفر های دو روزه امکان رزرو و اجاره منازل در منطقه نیز وجود دارد. با توجه به بارندگی شدید در این جنگل ها در فصول دارای بارش بهترین زمان سفر تابستان و پاییز زیبا می باشد. بدلیل قرار گرفتن این جنگل در ارتفاعات همراه داشتن لباس کافی و گرم و استفاده از کیسه خواب و همراه داشتن مواد غذایی فاسد نشدنی اجتناب ناپذیر خواهد بود. پیاده روی در جاده زیبا و بی بدلیل این جنگل را که در هر فصلی زیباست ، به هیچ عنوان از دست ندهید. بالاخص در در هنگام مه گرفتگی که این جنگل بسیار راز آلود و گاهی ترسناک به نظر می آید.

جنگل های ارسباران , جنگل ابر شاهرود عکس , شبکه اعماق داعش

بی سواد , پسر جنگل , جنگل گیسوم کجاست

مسیر دسترسی به جنگل راش

مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، ۲۵ کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال دارای فرعی است. طول جاده فرعی تا سنگچال ۱۸ کیلومتر و فاصله پرشیب سنگچال تا راش نیز حدود ۵ کیلومتر است.

شبکه اعماق , جنگل ابر سمنان , جنگل دوهزار سه هزار

جنگل 2000 , جنگل های شمال , اعماق دریا

جنگل های آمازون , جنگل های مازندران , جنگل زیر آب

آبشاری در دل جنگل

آبشار اوبن در دل جنگل راش که صدای ریزش آن حسی از ابهت است و وقار را یادآور می شود. اوبن که در گویش محلی به معنای زیر آب است ، ارتفاعی در حدود ۱۷۰۰ متر دارد و از چشمه های طبیعی بالا دست خود سیراب می شود و در نهایت به رود تجن می ریزد.

جنگل های گیسوم , انواع سواد , زیباترین جنگل ایران

جنگل النگ دره , گم شدن در جنگل , جنگل سونداربانس

مصارف چوب راش

 در موارد مختلف کاربرد دار، د ازجمله برای ساختمان، منازل روستایی و همچنین چوب آن برای ساختن در و پنجره و تراورس راه‌ آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و غیره بکار می‌رود و مصرف آن بیش از دیگر چوب‌ها است. از سلولز آن پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود. چوب راش از مرغوب ترین نوع چوب ها به شمار می رود.

جنگل امازون , جنگل سنگی بلغارستان , نقاشی شیر جنگل

بزرگترین جنگل ایران , جنگل های گیلان , تعبیر خواب شیر جنگل

در فصول بهار و پاییز دیدن این جنگل بکر و زیبا خاطره ای بیاد ماندنی را در ذهنتان حک خواهد کرد. یک روز رسد غمی به اندازه کوه ،یک روز رسد نشاط اندازه دشت،افسانه زندگانی ما این است: در سایه کوه باید از دشت گذشت……!


ویدیو : سفری دلپذیر در اعماق جنگل بکر سواد کوه