سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت : محسن شریفیان» پژوهشگر موسیقی و سرپرست ...


محسن شریفیان» پژوهشگر موسیقی و سرپرست گروه «لیان» که این روزها در حال ضبط آلبوم جدیدش در تهران است از مهاجرت و اقامت دوباره‌اش به این کلان‌شهر خبر داد خبرگزاری فارس: محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی و سرپرست گروه «لیان» که این روزها در حال ضبط آلبوم جدیدش در تهران است از مهاجرت و اقامت دوباره‌اش به این کلان‌شهر خبر داد و  اظهار داشت: جدیدترین اثرم با محوریت ساز نی‌انبان هم اکنون در استودیو پارت تهران در حال ضبط است. که به صورت فیوژن (تلفیقی) مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تنظیم آن بر عهده «بهنام شهرکی» است.

وی افزود: «درشن آنن» نوازنده هندی  یکی از خوانندگان این کار جدید است که در دو قطعه از آلبوم  با نواختن طبلا و آواز ما را همراهی کرده است.

الله اکبر , الله و اکبر , تعداد الله اکبر پرچم ایران

 چرایی مهاجرت نوازنده بوشهری به تهران

شریفیان در ادامه این گفت‌وگو به چگونگی مهاجرت خود به تهران اشاره کرد و گفت: من پیش از این 8 سال در تهران اقامت داشتم اما برای خدمت بهتر به فرهنگ و آئین کشورمان به زادگاهم بوشهر رفتم. در این مدتی که در آنجا اقامت داشتم همکاری خوب و لازمی از سوی مدیران و مسئولان فرهنگی استان بوشهر برای اجرای برنامه‌های هنری با من صورت نگرفت. من هم که دغدغه‌ اصلی‌ام معرفی آئین و نواحی بوشهری است مجال فعالیتی در این شهر پیدا نکردم به همین خاطر تصمیم گرفتم با مهاجرت و اقامت دائمی در تهران، موسیقی بوشهری را بیشتر معرفی کنم.

ذکر الله اکبر , اجرای کنسرت تیلور سوییفت در پیست ستین آمریکا , اجرای کنسرت در قم

نویسنده کتاب «موسیقی بوشهر در عصر باستان» با پرداختن و بررسی نتایج اجراهایش در خارج از کشور، یاد آور شد: یکی از راههای معرفی فرهنگ و آئین کشورمان به مناطق دیگر جهان موسیقی است. گروه لیان با نواختن سازهای بومی کشورمان این پیام را به سراسر جهان می‌دهد که ما دارای فرهنگ و تمدن پیشینه‌ای هستیم.

سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت


این آهنگساز برجسته جنوب کشورمان با اشاره به خاطره‌ای از سفر سال گذشته‌اش به شهر «تلمسان» الجزایر پایتخت فرهنگی کشورهای جهان اسلام، گفت: شهر «تلمسان» به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال گذشته شناخته شده بود و بنا به دعوتی که برای اجرای برنامه از ما شده بود به الجزایر رفتیم. با اقامت چند روزه در این جشنواره متوجه نکته‌ای شدم که آن‌ها در اخبار و اجرای برنامه‌های خود تاکید داشتند. آنها تلاش می‌کردند تا نام جعلی عربی را بر خلیج همیشه فارس بگذارند حتی در مصاحبه‌ها و گزارش‌های تلویزیونی خود از این امر هیچ گونه دریغی نکردند.

از اجرای کنسرت در مشهد صرف نظر کردیم , زمان اجرای کنسرت جدید شهره سلطانی , رکورد اجرای بزرگ‌ترین کنسرت جهان

  حک کردن نام خلیج فارس بر لباس گروه لیان در جشنواره الجزایر

سرپرست گروه موسیقی لیان، در ادامه خاطرنشان کرد: آنها می‌دانستند که من سیاسی نیستم بلکه هنرمندم و به دعوت خود آنها به کشورشان رفته‌ام تا به اجرای برنامه فرهنگی بپردازم. موقع اجرا فکری به ذهنمان رسید تا جوابی برای این گستاخی‌ها باشد. قرار شد هنرمندان ما با حک کردن نام «خلیج فارس» بر لباس‌هایشان به اجرای برنامه بپردازند آنها که می‌دانستند که من هنرمندم و سیاسی نیستم، کسی هم نمی‌تواند به من اعتراض کند چون دیپلمات نیستم همانطور که من به گزارشگر تلویزیونی آنها در استفاده از نام جعلی عربی اعتراضی نکردم و ما هم با نوشتن «وطن یعنی خلیج تا ابد فارس» اعتراض خودمان را نشان دادیم.

بزرگترین اجرای کنسرت جهان , داملود بخشی از اجرای مرجانه گلچین و منیژه گلچین در کنسرت اوای گلچین , اجرای کنسرت حمید عسکری

وی افزود: مجری جشنواره تلمسان اهل عراق بود به او گفتم، خودم گروه را معرفی می‌کنم شما چیزی نگو. شروع کردم، در ابتدا خودم را معرفی کردم و گفتم فلانی هستم و این گروه از ایران است. برای ما مهم است که فرهنگ‌مان را معرفی کنیم. اعضای گروه لباس خلیج فارس پوشیده بودند و برنامه خوب و موفقی اجرا کردیم در حین اجرا ناگهان مردم شعار «الله‌اکبر» سر دادند حیرت‌زده شدم گفتم آخ بابا، اینها لابد معترضند، بدبخت شدیم. شانس اجرا نداریم، با شعار آنها دوباره صدای سازم را بلند کردم تا مگر صدای فریادشان کمتر نمود داشته باشدولی این صداها مدام بیشتر و بیشتر ‌شد. برنامه که تمام شد مسئول برنامه پیش ما آمد و به ما تبریک گفت و من گفتم چی رو تبریک می‌گی، چرا؟ گفت وقتی مردم از یک برنامه خیلی خوششان می‌آید با سر دادن شعار الله‌اکبر ابراز رضایت و خوشحالی از آن برنامه می‌کنند. اوج تشویق مردم اینجا شعار الله‌اکبر است و یک شعار دیگری هم داریم که با وان ‌‌تو، تری شروع می‌شود. من اول فکر می‌کردم که بدخت شدیم و رفت. ولی این کار مخاطبان اینقدر برایم جالب و خاطره‌انگیز شد که انگیزه بیشتری برای اجراهای بعدی‌ام به وجود آورد.

داستانهای در مورد شفا دادن ایت الله بحجت , کنسرت های در حال اجرای تهران , بسم الله الرحمن الرحیم

وی در ادامه با اشاره به خاطره دیگری از اجرای برنامه خود در جشنواره «ومکس» یونان، گفت: کارهای من همیشه با صلوات بر حضرت محمد (ص) شروع می‌شود، این طور شروع کردن در اجرا همیشه همراه کار ما است و جزء لاینفنک فرهنگ کشور ما است نمی‌توانم آن را جدا کنم پس از اجرای برنامه در یونان که آقای شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد هم حضور داشت به این مسئله دقت کرده بود موضوع برایش جالب بود و در این باره با من صحبت کرد من هم گفتم این قسمت از برنامه جزء اصلی اجراهای ما و فرهنگ‌ ما است.

 «محسن شریفیان» متولد 1354 بندر بوشهر خواننده، نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی است. وی با داشتن لیسانس علوم اجتماعی به نوازندگی سازهای موسیقی بوشهر و پژوهشگری در عرصه موسیقی پرداخت. وی با تالیف کتاب‌هایی در این عرصه، آلبوم‌هایی هم منتشر کرده است که «اهل ماتم» با موضوع محرم از آثار منتشر شده اخیر وی است که در نشست نقد نغمه مورد بررسی قرار گرفت


ویدیو : سر دادن شعار «الله اکبر» در اجرای کنسرت