سریال پروانه و دشواری‌های دهه پنجاه در امروز : ر هفته‌های اخیر سریال «پروانه» ...


ر هفته‌های اخیر سریال «پروانه» جزء برنامه‌های محبوب سینما بود كه تمی عاشقانه دارد و در حال و هوای آستانه انقلاب 57 شكل گرفته است. این سریال 16 قسمتی را جلیل سامان كارگردانی كرده كه پیش از این ارمغان تاریكی را تقریبا در همین حال و هوا برای شبكه 3 ساخته بود.

مجله زندگی ایده آل: در هفته‌های اخیر سریال «پروانه» جزء برنامه‌های محبوب سینما بود كه تمی عاشقانه دارد و در حال و هوای آستانه انقلاب 57 شكل گرفته است. این سریال 16  قسمتی را جلیل سامان كارگردانی كرده كه پیش از این ارمغان تاریكی را تقریبا در همین حال و هوا برای شبكه 3 ساخته بود. جالب اینكه داستان سریال جدید سامان كه مورد اقبال عمومی قرار گرفته را یكی از علاقه‌مندان به ارمغان تاریكی به روابط عمومی سازمان صدا و سیما داده تا استارت ساخت این سریال از پاییز سال گذشته زده شود. داستان پروانه در اواخر رژیم سابق می‌گذرد و شخصیت اول سریال امیر دنبال گمشده خودش می‌گردد. او با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌كند.منصور سهراب‌پور، تهیه‌كننده سریال پروانه درباره شكل‌‌گیری، دشواری‌های تهیه و حاشیه‌‌های سریال حرف‌های جالبی برای گفتن به مخاطبان زندگی ایده‌آل دارد.

چگونگی تغییر مد از دهه پنجاه تا امروز , تاریخ امروز , امروز

می‌شنویم كه مردم راضی‌اند

سهراب‌پور كه پیش از این ساخت سریال‌هایی مثل ساخت ایران، وفا و شكرانه را در خارج از كشور به عنوان تهیه‌كننده تجربه كرده و برای فیلم‌های پاریس تا پاریس و تروریست كشورهای فرانسه و آلمان را به عنوان لوكیشن اصلی برگزیده اطلاعات و تجربه‌های بسیاری از تلویزیون و رسانه در خارج از كشور دارد و می‌داند موفقیت یك سریال وطنی در مبارزه با هجوم عجیب سریال‌های ماهواره‌ای چقدر دشوار است. با این حال می‌گوید: «نباید سریال‌های ما را با سریال‌های شبكه‌های ماهواره‌های مقایسه كنید چون یك بحث كاملا جدی در این رابطه وجود دارد كه من فعلا نمی‌خواهم به آن بپردازم. اما باید بگویم از فیدبك‌هایی كه از مردم گرفته‌ایم خوشبختانه می‌بینیم كه مخاطبان تلویزیون با سریال ارتباط برقرار كرده‌اند و بی‌‌تعارف كار بدی نشده است.»

 10 كاندیدا برای نقش امیر

قرار بود این سریال در ایام دهه فجر پخش شود اما تم عاشقانه و اجتماعی قصه كه در سال‌های دهه 50 می‌گذرد آنقدر جذابیت داشت كه اگر قرار باشد در هر فصلی پخش شود، مخاطب با سریال ارتباط برقرار كند. به نظر من این سریال با ارمغان تاریكی به لحاظ ساختار و قصه تفاوت‌هایی دارد و می‌توان گفت یك عاشقانه سیاسی- اجتماعی است. ما یك روند 2 ماهه برای پیش‌تولید داشتیم و برای هر نقشی قریب به 15 بازیگر به دفتر ما آمدند. این حساسیت‌ها از آن جهت وجود داشت كه هر كسی سر جای خودش باشد كه خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. من با همفكری آقای سامان بازیگران را انتخاب كردم و برای انتخاب نقش اول 10 نفر كاندیدا داشتیم كه در نهایت با حامد کمیلی به توافق رسیدیم و اتفاقا خیلی هم ازكاراو راضی هستیم.

خبر ربوده  شدن بازیگرمان، دروغی مضحك بود

بحث ربوده شدن بازیگر زن سریال یك خبر كذب و مضحك بود و شاید ریشه در حسادت و دشمنی داشته باشد. من چندین كار را بیرون از كشور انجام داده‌ام هیچ وقت هم كوچك‌ترین مشكلی برای بازیگران خانم ایرانی به وجود نیامد آن وقت چطور در شمال كشور خودمان این اتفاق می‌افتد؟ ما آنقدر حواس‌مان به كار جمع بوده كه همه عوامل و تیم‌مان مشكلی نداشتند و ما مثل عقاب بالای سر كار بودیم. نمی‌دانم واقعا انتشار  این خبر به دشمنی با من یا فرد خاصی مربوط می‌شده یا نه اما خبر مربوطه بسیار مبهم بود و ما دقت كافی را داشتیم تا در یك ماهی كه در شمال هستیم گروه بدون مشكل كارش را انجام دهد.

دوست نداشتم عوامل سریال حرف بزنند

یكی از ایرادهای من این است كه در زمان تولید تقریبا چراغ خاموش پیش می‌رویم چرا كه دوست ندارم عوامل سریال یا فیلمی كه كار می‌كنیم به حاشیه كشیده شوند. نمی‌توان گفت كارهایی كه می‌كنیم بدون حاشیه هستند اما من همیشه به عوامل كارهایم گوشزد می‌كنم وارد موضوعات مطبوعاتی نشوند چرا كه خود كار در زمان پخش خودش را نشان می‌دهد و در مورد خودش صحبت می‌كند. ما تا اواخر كار فیلمبرداری هم روابط عمومی نداشتیم.

داستان تغییرات مجموعه

خبری از قصه سریال ما در روابط عمومی تلویزیون پخش شد كه به جای اینكه یك خط بگویند مثلا یك خط و نیم گفتند. البته این مشكل خاصی به وجود نیاورد اما چون كارگردان سریال، نویسنده كار هم هست یك مقدار نسبت به متنش حساسیت داشت و با جابه‌جایی‌هایی كه در متن و تدوین انجام داد مشكل حل شد. البته در ساختار كلی چیزی نشد و با وجود اینكه تغییرات مشكلاتی را به‌وجود آورد اما در نهایت ارزشش را داشت و سبب خیر شد. با این حال باید بگویم قصه با نظارت سازمان جلو رفته و كار  تصویب شده بود. ما هم سعی نكردیم در زمان تولید تخطی داشته باشیم.

نمی‌توانید از ما گاف بگیرید

من به خاطر سختی ساخت و تولید این سریال از انجام كارهای این‌چنینی توبه كردم و آنقدر به من سخت گذشت كه شاید یك سال اصلا كار نكنم. شاید كسی از 50 یا 60 سال پیش چیزی یادش نباشد و كار تاریخی در این برهه زمانی یا قبل‌تر اینقدر دشوار نبود اما تقریبا می‌توانم بگویم ساختن كار مربوط به اواخر دهه 50 یا 60 به شدت سخت بوده و انجام‌پذیرفتنی نیست مگر اینكه افراد به تولید كار سرسری نگاه كنند.با این حال من می‌توانم بگویم در روند تولید كوچك‌ترین گافی نداریم و با اینكه 50درصد فیلمبرداری در محیط خارجی انجام شد، نمی‌توانید از ما سوتی یا گاف بگیرید.

روستایی‌ها نمی‌گذاشتند برگردیم!

اتفاق جالب در دوره فیلمبرداری به حضورمان در یكی از روستاهای شمال كشور مربوط می‌شود. ما در این روستا برای فیلمبرداری آنقدر همه چیز را شخم زدیم و به هم ریختیم كه وقتی كارمان تمام شد مردم روستا اجازه خروج به ما نمی‌دادند و می‌گفتند باید روستا را به شكل اولش برگردانید! به همین دلیل گروه مدتی در روستای مذكور گیر كرده بود تا اینكه با كدخدا صحبت كردیم و ظرف 3،2 روز شكل ظاهری روستا را به حالت اولش برگرداندیم تا بتوانیم برگردیم! البته اهالی توجیه نشده بودند كه  فیلمبرداری یك سریال چه اتفاقاتی را به دنبال دارد اما به هر حال كارمان در آنجا تمام شد.

کار با سامان واقعا حوصله می‌خواهد

برای تهیه لباس تیمی وجود داشت كه سر صحنه كار را اداره می‌كرد. یك تیم هم از 2 ماه قبل از شروع  فیلمبرداری مشغول دوخت و دوز بود. جلیل سامان در مورد حساسیت نسبت به كارش آدم منحصربه‌فردی است و كار با او واقعا صبر و حوصله می‌خواهد كه اگر اینطور نباشی باید كار را رها كنی. البته خود من هم دغدغه كیفیت داشتم تا كاری كم نقص تولید كنیم كه خوشبختانه با همراهی عوامل و فضایی كه ایجاد شد همه چیز خوب پیش رفت.

4 روز بین 5 هزار موتوری بودیم

برای فیلمبرداری در تهران آقای سامان دست روی مناطقی گذاشته بود كه مشكلات و دشواری‌های زیادی به دنبال داشت. فكرش را بكنید ما 4 روز از  فیلمبرداری‌مان را در چهارراهی كه بین 2 خیابان اصلی شهر واقع شده بود، انجام دادیم. حالا فكرش را كنید در پایین شهر و جایی كه روزانه حدود 5هزار موتوری از آنجا عبور می‌كنند كارگردان تاكید دارد فیلمبرداری انجام شود كه عملا شدنی نیست. به همین دلیل ما از نیروی انتظامی و بسیج محل كمك گرفتیم و با یك بسیج همگانی توانستیم كار را كنترل كنیم و با اینكه مشقت زیادی متحمل شدیم اما انصافا صحنه‌‌های خوبی درآمده است.

معیریان چهره‌های دهه 50 را می‌شناخت

برای گریم و چهره‌پردازی بازیگران تحقیق مفصلی شده بود. خوبی كار این بود كه طراح گریم آقای جلال معیریان بود که به‌خاطر سنش آن مقطع زمانی را كاملا دیده و معلومات زیادی از آن دوران داشت. معیریان را می‌توان از جهاتی نفر اول گریم ایران دانست و با توجه به درك فضای دهه 50 و علمی كه پشت ماجرا بود همه چیز خیلی خوب پیش رفت و كار رضایت‌بخش بود. در طول كار هم مجریان گریم زیرنظر بابك معیریان كارشان را انجام می‌دادند اما طراحی با خود جلال معیریان بود كه در كارش زبردست و ماهر است.


ویدیو : سریال پروانه و دشواری‌های دهه پنجاه در امروز