سریال «نارکوها»، پابلو اسکوبارجانی دوست داشتنی : شر مطلق، این شخصیت را فقط ...


شر مطلق، این شخصیت را فقط می توان در فیلم های هالیوودی و آن هم در کنار ابرقهرمان ها دید. کسانی که نماد بدی هستند و حتی حکومت ها هم نمی توانند از پس شان بربیایند.

مجله روشن - محسن ظهوری: شر مطلق، این شخصیت را فقط می توان در فیلم های هالیوودی و آن هم در کنار ابرقهرمان ها دید. کسانی که نماد بدی هستند و حتی حکومت ها هم نمی توانند از پس شان بربیایند؛ «ژوکر»اند در برابر «بتمن». در دنیای واقعی چه طور؟ از این ابرشرها وجود دارد؟ سریال «نارکوها» داستان یکی از همین ابرشرهای مهم دنیای واقعی را روایت می کند.

کسی که انگار از دنیای قصه ها بیرون آمده و هیچ کس قدرت رویارویی را با او را ندارد. مردی که پلیس و ارتش کلمبیا با همراهی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و ستاد مبارزه با مواد مخدر (DEA) از کشور آمریکا، حدود یک دهه به دنبالش بودند. فردی که با گروگان گیری و اخذی رسمی از دولت کلمبیا، توانست خوش و خرم در خانه ای که خود ساخته بود در کمال آرامش و امنیت در این کشور زندگی کند. «پابلو اسکوبار» را می توان یکی از مهم ترین جنایت کاران قرن بیستم دانست. نابغه ای در شر، که در دهه های 70 و 80 میلادی، به نوعی سردمدار تشکیلات بزرگ مواد مخدر در کلمبیا بود و «میامی» آمریکا را حیاط خلوت خود کرده بود.

کسی که در اوج شهرت، نه تنها هم چنان به کاسبی غیرقانونی پررونقش ادامه می داد، بلکه از قتل و خون ریزی علنی هم ابایی نداشت. احتمالا شما هم درباره این پدیده منحصر به فرد چیزهایی خوانده یا دیده اید شبکه های بین المللی معروف هم چون «سی ان ان» و «بی بی سی»، بارها مستندهای درخشانی درباره او ساخته اند و از همه مهم تر، «گابریل گارسیا مارکز» شرح مفصلی از گروگان گیری و روش کار او در قاچاق کوکایین را در داستان «گزارش ها یک آدم ربایی» آورده است. اما نکته هایی که سریال «نارکوها» (Narcos) برای مخاطبان رو می کند، تازه و شگفت انگیز است. سریال «نارکوها»، داستان زندگی این مرد را از زاویه دید پلیسی تعریف می کند که مامور دستگیری او بوده است و سازندگان سریال در این راه داستان جذاب اسکوبار را چنان زیبا پیش چشم مخاطب به تصویر درآورده اند که دل کندن از آن برای مخاطب غیرممکن می آید.

دوست داشتنی , آشغال های دوست داشتنی , چگونه دوست داشتنی باشیم

مردی که یک کشور را گروگان گرفت

اسکوبار، دلال و قاچاقچی خرده پایی بود که توسعه کارش را در اواسط دهه 1970 میلادی شروع  کرد. یعنی زمانی که بزرگ ترین معضل جنوب آمریکا در زمینه مواد مخدر، قاچاق حشیش و علف بود. اسکوبار با همراهی قاچاقچیان بزرگ دیگری در شهر «مدلین» (محل زندگی شان در کلمبیا) قاچاق کوکایین را به آمریکا آغاز کردند و در عرض حدود 10 سال به یکی از بزرگ ترین دشمنان خارجی ایالت متحده تبدیل شدند.

این اشخاص را در کلمبیا «نارکو» می نامیدند، نامی اسپانیای برای مواد مخدر که به رهبران قاچاق در این کشور اختصاص داشت. نارکوهای کلمبیا با استفاده از بلبشوهای سیاسی و فساد گسترده در پلیس این کشور موفق شدند تا نه تنها مدلین، بلکه کل کلمبیا را تابع خواسته های خود کنند. کم تر سیاست مداری حاضر می شد تا با یکی از این نارکوها دربیفتد و به جای آن سعی می کردند با آن ها مراورده داشته باشند. اسکوبار اما به نارکو بودن راضی نبود؛ او می خواست رییس جمهور کلمبیا شود به گفته برادر اسکوبار، درآمد پابلو به هفته ای 420 میلیون دلار هم رسیده بود و آن طور که اسناد نشان می دهد، او شبکه گسترده ای از جنایت کاران بین المللی را با خود همراه و مدلین را به سرزمین پادشاهی خود بدل کرده بود.

تصمیم اول او برای ورود به سیاست، از انتخابات مجلس این کشور آغاز شد. ورود او به مجلس کلمبیا، آغاز کار سیاسی و در عین حال آغاز پایان او بود. همین جاست که اسکوبار برای اولین بار به طور رسمی متهم به قاچاق مواد مخدر می شود و از همین جا هم نبرد سخت او با دولت و پلیس کلمبیا شکل می گیرد. نبردی که در طی حدود یک دهه، منجر به قتل هزاران فرد بی گناه، صدها مامور پلیس، ده ها روزنامه نگار، تیمی از قضات عالی دادگاه و چندین و چند سیاست مدار برجسته کلمبیا شد.

سریال پابلو اسکوبار , آدم های دوست داشتنی , شب دوست داشتنی

شخصیتی که اسکوبار از خود برای تاریخ جا گذاشت، کم از ژوکر تخیلی سری فیلم های بتمن ندارد و قاتلان شناخته شده عالم سینما و ادبیات، در برابر او حقیر جلوه می کنند. سریال «نارکوها» هم سعی کرده تا به این شخصیت نزدیک شود؛ شخصیتی که هنوز هم در میان بخری از اهالی کلمبیا محبوب است و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا نقشی اساسی در به دام انداختن او داشته است.

برای همین منظور هر سریال «نارکوها» با دو زبان انگلیسی و اسپانیایی  ساخته شده تا مخاطبان اسپانیایی زبان کلمبیا هم پای آن بنشینند و با شخصیت بی رحم اسکوبار آشنا شوند و از طرفی دستاوردها و تلاش دولت آمریکا برای گیرانداختن او را بدانند. این نکته را می توان از نقش برجسته ای که پلیسی آمریکا در این سریال به تصویر کشیده و هم چنین دوزبانه بودن «نارکوها» دریافت.

موضوع دوزبانه بودن این سریال وقتی بیش تر اهمیت می یابد که بدانیم فیلم های غیرانگلیسی زبان و با زیرنویس، در آمریکا طرف داران بسیار کمی دارد و شرکت های آمریکایی ترجیح می دهند و به جای نمایش یک فیلم پرطرف دار خارجی با زیرنویس، در صورت موافقت تهیه کنندگان، آن فیلم را به زبان انگلیسی آمریکایی بازسازی کنند. این طور که به نظر می آید، برای سازندگان این سریال، مخاطب اسپانیایی زبان کلمبیا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند.

سریال «ناکورها» گرچه بازسازی هیچ فیلم یا سریالی نیست، اما قصه مشهوری را برای روایت انتخاب کرده. برای همین هم سازندگان باید راهی تازه برای نمایش این قصه در نظر گرفته می گرفتند. تازگی دیدن زندگی اسکوبار در این سریال به این است که راوی آن افسر دوم پیگیری اسکوبار در این سریال به این است که راوی آن افسر دوم پیگیری اسکوبار بوده و ما «خاویر پنیا» یعنی شخصیت اصلی اداره مبارزه با مواد مخدر در ردگیری اسکوبار را نیز از دید او می بینیم.

آدمای دوست داشتنی , چگونه برای همه دوست داشتنی باشیم , چرا بعضی از آدمها دوست داشتنی نیستند

هم چنین نویسندگان با تحقیق عظیم خود موفق شده اند تا زوایای تاریک شخصیت اسکوبار را به دست آورند و در بخش هایی از سریال از تصاویر مستند مربوطه بهره برده اند. برای همین هم «نارکوها» با وجود قصه ای که خیلی ها پایانش را می داند. بسیار جذاب و گیرا از کار درآمده است. این جذابیت وقتی بیش تر به نظر می آید که بدانیم شبکه مهمی هم کار تولید آن را بر عهده داشته است.

فصلی برای دنیای سریال

«نارکوها» محصول شبکه «نتفلیکس» است؛ شبکه ای با کم تر از دو دهه فعالیت در کار پخش و توزیع دی وی دی و بلوری فیلم های مهم، که کم کم و در سال های اخیر وارد حوزه پخش «کشتن» (Killing)، و «بدبیاری» (Breaking Bad)، نام این شبکه را بر سر زبان ها انداخت و تولید «خانه ای از کارت بازی» یا همان «خانه پوشانی» (House of Cards) جای پای شبکه را در میان شبکه های بزرگ سریال سازی هم چون «اچ بی او» و «شوتایم» محکم کرد. نتفلیکس که سریال های خود را تنها از طریق شبکه اینترنتی پخش می کند، با نمایش هفتگی سریال اعتقادی ندارد و یک فصل کامل را در یک لحظه روی شبکه خود قرار می دهد.

این شبکه پس از موفقیت های اخیرش در سریال سازی، برای سال 2015 میلادی چند سریال مهم تولید کرد که «حس هشتم» (Sesnes 8) ساخته «واچوفسکی»ها از مهم ترین آن ها بود. رتبه سریال هایی که این شبکه تولید کرده، در امتیازدهی مخاطبان شبکه های اینترنتی TV و IMDB، از «هشت» پایین تر نیامده اند. همین پیشینه درخشان هم باعث شده تا قرار گرفتن نام این شبکه بر یک سریال، تضمینی بر کیفیت آن سریال برای مخاطبان باشد.

بطری ها؛ این آشغال ‌های دوست‌ داشتنی , چگونه یک فرد دوست داشتنی باشیم , تک شات 10 کلیشه‌‌ی دوست‌ داشتنی بازی‌های ویدیویی

«نارکوها» هم محصول تازه این شبکه است که فصل اول آن حدود دو ماه پیش پخش و بلافاصله با امتیازدهی بالای مخاطبان مواجه شد و به رتبه ای بالای «نه» رسید. رتبه ای که کم تر سریالی موفق به دریافت آن از شبکه های معتبر نظرسنجی در اینترنت می شود.

تا به این جای کار هنوز سریال در پایان فصل اول ناتمام مانده و مخاطبان در انتظار فصل دوم آن هستند. اما دکوپاژی دقیق همراه با فیلم برداری یک دست، قصه ای جذاب با روایتی بر تعلیق از داستانی واقعی و مشهور، بازی های درخشان و شخصیت پردازی موفق شخصیت های داستان، همه و همه دست به دست هم داده اند تا «نارکوها» در همین یک فصل هم بر قله سریال های موفق سال 2015 میلادی بنشیند و بسیاری از منتقدان، سازندگان این سریال و بازیگر نقش «پابلو اسکوبار» را از بخت های اصلی برای به دست آوردن جایزه های «امی» در سال 2016 میلادی بدانند. «واگنر مورا» با بازی درخشان خود در نقش اسکوبار نه تنها موفق شده تا چهره بی رحم این مرد را بازسازی کند، بلکه دل بسیاری از مخاطبان را نیز ربوده است.

نویسندگان «نارکوها» با نزدیک شدن به زندگی خانوادگی و منش و روش اسکوبار از زندگی خانوادگی و در عین حال مدیریت او بر قاچاق مواد مخدر، فقط قصد این را نداشتند تا چهره پلیدی از اسکوبار به نمایش درآورند. هوش به نمایش درآمده از اسکوبار در «نارکوها» در بسیاری از مواقع تحسین مخاطبان را بر می انگیزد و بی رحمی او در کشتن و آزار مخالفان، دشمنان و مردم بی گناه، مخاطب را به وحشت می اندازد. کار سخت واگنر مورا، درآوردن چنین شخصیتی از چنین فیلم نامه ای دقیق از مردی منحصر به فرد بوده، که به عقیده بسیاری از منتقدان در این کار موفق بوده است. او توانسته شخصیتی بیافریند که در کنار جنایت بارترین و در عین حال باهوش ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما بنشیند. یعنی رست همان مقامی که خود پابلو اسکوبار در زندگی واقعی داشته است.


ویدیو : سریال «نارکوها»، پابلو اسکوبارجانی دوست داشتنی