سرنوشت یارانه‌ ها در هاله ای از ابهام : سیستم رای گیری الکترونیکی مجلس هنگام ...


سیستم رای گیری الکترونیکی مجلس هنگام تصمیم گیری درباره هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 95 به مشکل برخورد و نمایندگان با شیوه سنتی این تبصره را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند. خبرآنلاین: سیستم رای گیری الکترونیکی مجلس هنگام تصمیم گیری درباره هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 95 به مشکل برخورد و نمایندگان با شیوه سنتی این تبصره را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز هم همچون هفته گذشته، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 95 کل کشور را در دستور کار دارند.

نمایندگان از ابتدای جلسه علنی امروز وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای تبصره هدفمندی  یارانه ها شدند و اولین تبصره ای که مورد بحث قرار گرفت، تبصره 14 بود که که محل هزینه‌کرد 48 هزار میلیارد تومان درآمدهای یارانه‌ای را مشخص کرده و هفته گذشته یک بار برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگشته بود.

در بخش هزینه‌ای این تبصره آمده بود که منابع حاصل از اجرای این تبصره صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر شود.

این موضوع مورد مخالفت محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفت که تاکید داشت: بخش درآمدی این تبصره علی‌رغم مخالفت دولت به تصویب رسید. در بخش هزینه‌ای تاکید شده است که منابع حاصل از اجرای این تبصره صرف پرداخت هزینه‌های اشتغال با اولویت خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد شود.

نوبخت گفت: طبق ماده ۷و ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها مصارف این بند مشخص شده است که باید به نظام تامین اجتماعی، سلامت و بهبود مصرف انرژی اختصاص یابد، اما مجلس مصارف این بند را تغییر داده و صرفا به پرداخت تسهیلات اشتغال اختصاص داده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این اشکال را وارد دانست و گفت: آقای مصباحی مقدم نیز به این موضوع ایراد داشتند.

محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز بیان کرد که کمیسیون بر حوزه اشتغال تاکید دارد.

وی گفت: عشایر و روستائیان با سن بالا که چندین سال بیمه پرداخت کرده‌اند در تبصره الحاقی 9 مشکلاتشان رفع می‌شود. همچنین دومین گروهی که مشغول دریافت یارانه شده‌اند افراد جامانده از یارانه‌بگیران هستند که با پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب مجلس مشکل آنان نیز رفع شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق و بودجه فلسفه جابجایی منابع با هر سه دهک را رفع بیکاری جوانان دانست و خاطرنشان کرد: منابع ناشی از حذف سه دهک پردرآمد که عددی حدود 12 تا 14 هزار میلیارد تومان خواهد شد صرفاً در حوزه اشتغال هزینه می‌شود. اینکه در ذیل موضوع اشتغال چه مواردی باشد، اهمیت دارد. می‌توان این منابع را صرف پرداخت تفاوت یارانه سود تسهیلات برای اشتغال یا وجوه اداره شده یا منابع جدید به پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی به ازای بکارگیری هر نیروی کار جدید شود که محور همه آنها اشتغال است.

وی گفت: از همین رو موافقیم این تبصره به کمیسیون ارجاع شود تا جزء به جزء اختصاص این منابع به بخش تولید و اشتغال تبیین شود.

در این راستا علی لاریجانی، رئیس مجلس بازگشت دوباره تبصره 14 به کمیسیون تلفیق را به رای گذاشت اما دستگاه رای گیری در هنگام رای گیری مجلس خراب بود. به این ترتیب، رای گیری با شیوه قیام و قئود برگزار شد و البته پیشنهاد رئیس مجلس به تصویب نمایندگان رسید و نمایندگان با قیام خود خواستار رفع ابهام تبصره هدفمندی و ارجاع آن به کمیسیون تلفیق شدند.

علی لاریجانی همچنین از کمیسیون تلفیق خواست امروز در مورد بنزین و هم در مورد تبصره هدفمندی تصمیم‌گیری کنند.

گفتنی است خرابی سیستم رای گیری مجلس موقتی بود و رای گیری بعدی در صحن پارلمان توسط دستگاه الکترونیک صورت گرفت.


ویدیو : سرنوشت یارانه‌ ها در هاله ای از ابهام