سرسخت‌ترین موجود زمین در آزمون فضایی! :     نتایج تحقیقات سازمان فضایی اروپا ...



 

بزرگ ترین موجود روی کره زمین درخت , کثیف ترین موجود زمین , کثیف ترین موجود روی زمین

 

نتایج تحقیقات سازمان فضایی اروپا نشان می‌دهد، گلسنگ 18 ماه شرایط دشوار خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحمل كرده و همچنان به رشد خود ادامه داده است.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آزمایشگاه فضایی كلمبوس كه توسط محققان سازمان فضایی اروپا (ESA) ساخته شده است، بخشی از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) محسوب می شود كه محققان از فضای داخلی و خارجی آن برای انجام تحقیقات مختلف از جمله بررسی شرایط دشوار فضا بر گونه های مختلف موجودات و ارگانیسم ها استفاده می كنند.

محققان سازمان فضایی اروپا در سال 2008 میلادی محموله ای در ابعاد یك چمدان كوچك حاوی ارگانیسم های زنده و تركیبات آلی را به ایستگاه فضایی ارسال كردند تا نحوه واكنش آنها به شرایط خارج از جو زمین را مورد بررسی قرار دهند.

این محموله پس از سپری كردن 18 ماه در محیط فضا در سال 2009 به زمین بازگردانده شد و نتایج تحقیقات به تازگی در مجله Astrobiology منتشر شده است.

گونه های مختلف باكتری، دانه ها، جلبك و گلسنگ در شرایط سخت محیط خارج از آزمایشگاه فضایی كلمبوس قرار داده شدند.

«رنه دمت» از محققان سازمان فضایی اروپا تأكید می كند: جو زمین به گونه ای است كه با جذب حداكثری اشعه مضر فرابنفش (UV) از گونه های مختلف حیات محافظت كرده و دما را متعادل نگه می دارد،‌ اما ارگانیسم های زنده در محیط خارج از آزمایشگاه فضایی با حداكثر امواج خورشید مواجه بوده و تغییرات دمایی منفی 12 تا مثبت 40 درجه سانتیگراد را تحمل كردند.

به گفته «دمت» در بین تمامی ارگانیسم های زنده، مقاومت گلسنگ بسیار بیشتر گزارش شده است، بطوریكه برخی گونه های گلسنگ توانسته اند 18 ماه نور و گرمای شدید خورشید در فضا را تحمل كرده و همچنان به حیات خود ادامه دهند.

گلسنگ را می توان سر سخت ترین و مقاوم ترین نوع زندگی بر روی زمین نامید كه حتی در شرایط فریز شدن، خشك یا بشدت گرم شدن می تواند همچنان به حیات خود ادامه دهد؛ این ارگانیسم زنده در شرایط دشوار به حالت سكون در می آید و منتظر بهبود شرایط برای رشد می شود.

بررسی ادامه حیات ارگانیسم های زنده در فضا از فرضیه «پانسپرمیا» (Panspermia) یا گسترش حیات از سیاره ای به سیاره دیگر حمایت می كند.

نتایج این تحقیقات برای شركت های تولید كننده لوازم آرایشی نیز جالب توجه است و با توجه به مقاومت بالا در برابر نور خورشید، می توان از گلسنگ برای تولید كرم های ضد آفتاب استفاده كرد..... / خبرگزاری ایسنا

 


ویدیو : سرسخت‌ترین موجود زمین در آزمون فضایی!