سخنی صریح با سید همیشه خندان: خاتمی را در حصار نبرید ! : سخنی صریح با سید همیشه ...



خاتمی , خندان , محمد خاتمی

سخنی صریح با سید همیشه خندان: خاتمی را در حصار نبرید !

خاتمی انحصار شکن بود و ایجاد انحصارهای سلیقه ای و لحاظ حب و بغض های کوته نظرانه در نوع تعاملات وی با جامعه پیرامونی بر اساس سلایق جمعی خاص که او را از بدنه عمومی بدور می دارد به ایشان ظلمی آشکار و اجحاف در حق مردم دوست دار ایشان است.

 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در ساختار متصلب آن دوران که از دموکراسی و مردم سالاری هیچ نام و نشانی نبود و نمایندگان ملت با امر ملوکانه گزیده می شدند، روابط دولت ملت از پل یک طرفه ای می گذشت با فیلترهای گوناگون ، پس از آن و با شروع انقلاب ملت و رستاخیز در ساختار حکومت ارتباط این دو رکن اساسی دمکراسی شکل جدیدی به خود گرفت، با شروع جنگ تحمیلی ارتباط ملت ، دولت در شرایط عاطفی خارج از عرف های مکانیکی و ساختارمند و غیر منعطفانه نرم جهانی باعث اعتماد وثیق و همدلانه و فارغ از چارچوب های متعارف و مسبوق به سابقه این دو با هم شد ، که تا سالهای پایانی جنگ ادامه داشت.
 
 با شروع عصر پسا جنگ و تشکیل دولت سازندگی منطق ارتباط دولت ملت ساختارمندتر گردیده و به سمت و سوی مطالبه گری بر اساس خواسته های ملت از دولت تغییر شکل داد و به سمت پخته تر شدن رفت.

با پایان دولت هاشمی رفسنجانی و شروع دولت اصلاحات سید محمد خاتمی، شاهد بلوغی در ارتباط دولت و ملت بودیم ، اتوبانی دو طرفه با جاده های عریض و خوش منظره که جامعه مدنی و توسعه سیاسی و مولفه های مردم سالاری به عنوان پارادایم غالب امکان طرح و توسعه یافت. ملت مطالبه گر، دولتی پاسخ گو.

دولت احمدی نژاد با حواشی و آنچه که گذشت و همه میدانند بر سرکار آمد و آنچه شد که دیدیم !

اما نکته ای که نگارنده را بر آن داشت تا این چند خط را قلمی کند به موضوع روابط و نوع ارتباط سید همیشه خندان و سیاستمدار محبوب جریان اصلاحت باز می گردد. مردی که بیش و پیش از بسیاری از سیاستمداران سعی کرده ارتباط رودروی خود را با توده های حامی حفظ کرده و خود را تافته ای جدا بافته نداند. آنچنان که وی در مراسم عید مبعث امسال بالغ بر دو ساعت و نیم ایستاده پذیرای مهمانان بوده و با تک تک آنان مصافحه کرد. نکته ای که شاید در میان همه سیاستمداران جهان نیز نظیر و مانندی نداشته باشد. بسیاری در پی رمز و راز محبوبیت محمد خاتمی هستند و باید گفت همین سعه صدر، مردم داری و مردم نوازی علت العلل این واکنش ها در قبال وی است.

در ارتباط رو در با خاتمی هیچ گاه احساس نمیشود که مجالی برای انتقال دغدغه ها نیست یا گوشی شنوا وجود ندارد یا روی ترش میشود از انتقادی، لذت دیدار با پرزیدنتی با استانداردهای جهانی یک رئیس جمهور دمکراتیک همواره و در تمامی این سالها دلچسب و دوست داشتنی بوده است. او هیچ گاه خود را از دسترس همراهان و همفکاران بدور نداشته و دیر یا زود پذیرایی حضور و نظرات و انتقادات آنان بوده است.

اما روزگاری است که این ارتباط به واسطه حایل شدن جمعی از دوستان و دوست داران خاتمی و کسانی که خود را نزدیک تر از همه به وی می دانند شکلی ویژه به خود گرفته است، افرادی که قدر مسلم از زاویه دید خود به قضایا می نگرند و نمی توانند در قواره متانت و صلابت و مردم نوازی سیدی باشند که رسم ادب و اخلاق را به غایت آموخته و ظرایفی را می بیند که بسیاری از دیدن آن عاجزند.

 حال در آستانه سالروز محبوب ترین رییس جمهوری که صدای فرهنگ و صلح دوستی و سرفرازی ملت ایران بود ، لازم دیدیم که دوستانه و از سر خیرخواهی و علاقمندی به این سید مردمدار گوشزد کنیم که محمد خاتمی آنگاه محبوب شد که درهای گفتگو را گشود و از تساهل و تسامح سخن گفت ، رو در رو با مردم نشست و با شادی هاشان شاد و شد و در غم هایشان به سوگ نشست.

حال خطاب به این دوستان باید گفت شورای مشورتی دفتر ایشان بجای ایجاد دیواری بلند بین وی و دوستدارنشان بهتر است زمینه حداکثری ارتباط مردم و ایشان را فراهم کنند و به دور از هر گونه تنگ نظری اجازه دهند که مردی که دیوارهای بلند بین این دو نهاد را با ایجاد ارتباط مستقیم از بین برد، بار دیگر بدون دعوت های گزینشی به دفتر مرد بارانی روزهای خوبمان آمد و شد داشته و زمینه و بستر را برای فضای دلخواه ملت و ایشان را فراهم کنند.

بدیهی است که نظرگاه موسع و جامع الاطراف رمز و راز تفوق درسپهر سیاسی و دیگر وجوه عمومی است و این مهم جز با تعاطی اندیشه و دریافت نظرات مختلف و متکثر فراهم نمی شود آنچه که سید اصلاحات همواره بدان پایبند بوده و بر همین سبیل طی طریق کرده است. 

خاتمی انحصار شکن بود و ایجاد انحصارهای سلیقه ای و لحاظ حب و بغض های کوته نظرانه در نوع تعاملات وی با جامعه پیرامونی بر اساس سلایق جمعی خاص که او را از بدنه عمومی بدور می دارد به ایشان ظلمی آشکار و اجحاف در حق مردم دوست دار ایشان است.

 

علی الخصوص که در طول چند سال گذشته آنانی بودند که با صرف هزینه های بسیار از روی عرق منافع ملی و دلبندی به اعتلای کشور همیشه و همواره در کنار محمد خاتمی بودند و اکنون نیز انتظار دارند خاتمی را در رفعت و جلوت همیشگی ببینند و می دانند که این رفتارهای بعضا ناخوشایند می تواند سیاستمدار محبوب آنان را با آسیب هایی روبرو سازد. خاتمی فراتر از آنکه به اطرافیان و نزدیکان و دوستدارانش متعلق باشد یک سیاستمدار برجسته و در عیار جهانی است و قدر این سرمایه باید درست و بایسته و شایسته دانسته شود ./خرداد


ویدیو : سخنی صریح با سید همیشه خندان: خاتمی را در حصار نبرید !