سخنی با شاکیان علی مطهری: در خلوت خود به استقبال دانشجویان بیندیشید :     در ...



 

علی مطهری , مطهری , حیاط خلوت

 

در پی سخنان اخیر علی مطهری ، نماینده مجلس شورای اسلامی در میان دانشجویان که طی آن از برخی نمایندگان بی عمل مجلس هشتم انتقاد کرده بود ، تعدادی از نمایندگان حامی دولت به طرح شکایت از وی پرداختند و مدعی شدند که تا حالا هم در برابر مطهری اغماض کرده اند و البته بانیان شکایت نگفتند تا کنون چه اغماضی در برخورد با ایشان کرده اند؟

احضار به هیأت داوری اصول گرایان یعنی اغماض؟ حملات و انتقادات بی محابا و نسبت های ناروا به وی طی مصاحبه ها و اظهار نظرات گوناگون که کلماتی مانند بی بصیرت، ساده لوح بخشی از آنان است یعنی اغماض؟!

شور و شعفی که حین سخنرانی آقای مطهری و شوق و ذوقی که پس از اتمام سخنرانی، دانشجویان دانشگاه تهران را فراگرفته بود را نمی توان نادیده گرفت. به جای شکایت از علی مطهری، بروید و در گوشه ای دنج و خلوت بیاندیشید که چرا زمانی علی مطهری گروهی از نمایندگان را (بدون ذکر هرگونه اسم) شعبان بی مخ یا مربا خطاب می کند، همگی برایش کف می زنند و چنان سر شور می آیند که گویی کسی حرف دل آن ها را بر زبان جاری کرده و کلام حقی را گفته که کسی جرأت گفتنش را ندارد.

از حقوقدانان سؤال می کنیم که اگر کسی طیفی را –بدون حتی ذکر یک نام آن هم با وجود اصرار دانشجویان مبنی بر نام بردن از آنان- شعبان بی مخ خطاب کند بیشتر موجب وهن است یا این که گروهی فردی را با ذکر نام به کرات بی بصیرت، ساده لوح، ابوموسی اشعری، فرزند ناخلف شهید مطهری یا با مضامین مشابه خطاب کند؟ کسانی که تا این اندازه عنق و تنگ نظر هستند که ظرفیت و تحمل شنیدن انتقادی تند را از همکارشان ندارند، لیاقت نمایندگی مردم صبور و نجیب ایران را هم ندارند. این گونه افراد را باید با عباراتی کنایه آمیز هم چون آجیل مشکل گشا، حبل الوحدت، مدیران بحران و متخصصان ضد فتنه خطاب کرد تا آرام گیرند.

ما از قوه ی قضائیه تقاضا داریم تا رسیدگی کند که آیا کسانی که شأن نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را -که به گفته ی بنیانگذار انقلاب، امام خمینی (ره) در رأس امور است- این گونه مخدوش می کنند تا آن جا که با افتخار خود را وکیل الدوله می نامند، اهانتی نا بخشودنی به ساحت نمایندگان و نمایندگی مجلس نیست؟

جای تعجب دارد کسانی که برای قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون با رأی مستقیم مردم و به نمایندگی آنان وارد مجلس شده اند، دوره می افتند تا همکارشان را از مجلس طرد کنند یا از وی شکوه کنند به قوه قضائیه!

حکایت همان است که می گویند «پنبه دزد دست به ریشش می کشد!» وقتی علی مطهری هیچ اسمی از این جماعت یا افراد پرچم دارشان نبرده (علی رغم اصرار دانشجویان)، چگونه می توان از وی شکایت یا حتی گلایه کرد؟

آقایان شاکی! اگر مرد جمع کردن امضا هستید، به جای جمع کردن امضای برا چقلی کردن همکارتان نزد قاضی القضات، بگذارید خواست اکثریت مجلس مبنی بر سؤال از رئیس جمهور اجرا شود. البته قطعاً ما را به خیر شما امید نیست، ولی خواهشاً در همین یک فقره شر مرسانید و مخل اجرایی شدن طرح سؤال نشوید. شمایی که طرفدار ساده زیستی هستید، چرا نمی گذارید تا رئیس جمهور محبوب و معجزه ی هزاره ی سوم مجلس را با قدوم مبارکشان مزین فرمایند؟!

شما که درد خدمت دارید به جای وقت گذاشتن برای جمع کردن امضای شکایت برای بستن دهان یکی از نمایندگان مردم یا شاید واقعی ترین نماینده ی مردم در مجلس هشتم، بر وظیفه ی قانون گذاری و نظارت بر قانون گرایی تان اهتمام ورزید تا بلکه گره ای از مشکلات مردمی که شما را روانه ی ساختمان مجلل بهارستان کرده اند، گشوده شود.

ترک ها مثلی دارند که می گویند «حرف را وسط میدان بیانداز، خودش صاحبش را پیدا می کند.» با وجود اصرار دانشجویان آقای مطهری اسمی از مصادیق شعبان بی مخ ها نبرد.

در انتها بد نیست بخشی از اصل صحبت های علی مطهری در مراسم 16 آذر از نظر گذرانده شود تا بتوان راحت تر قضاوت کرد که آیا وی از اکثریت نمایندگان انتقاد کرد یا فقط از گروهی اقلیت (آن هم بدون ذکر هرگونه نامی):

"اولین گزارشی که قرار شد در مورد حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان بدهند، آقای ابوترابی که نائب رئیس اول مجلس هم بود آمد پشت تریبون توضیح بدهد، بعد برخی از این آقایان -که یک سیاست خاصی دارند، یک اقلیتی در مجلس هستند ولی به گونه ای جلوه داده اند که ما بالأخره مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هستیم و یک رعب و وحشتی در مجلس ایجاد می کنند- این ها اصلاً مانع شدند تا ایشان ادامه بدهد. آمدند میکروفون را قطع کردند، شلوغ کردند و خب این جا من هیأت رئیسه ی مجلس را مقصر می دانم. نباید عقب نشینی بشود."

در این لحظه از میان دانشجویان صدایی برخاست که "اسم ببرید لطفاً!" که علی مطهری در پاسخ گفت: "حالا اسم بردن... خودتان می دانید این ها که هستند!". با این جواب همهمه ی اعتراض گونه ای سالن را فراگرفت و مطهری گفت: "حالا اسم این ها می آید در رسانه ها... خیلی ضرورت ندارد." و در جوابش بسیاری از دانشجویان گفتند "ضرورت دارد. بگویید اسم ها را." وی نیز در پاسخ افزود: "ببینید من این را عرض می کنم که تعداد این ها از 40 نفر بیشتر نیست."

یکی از دانشجویان گفت: "زیادند که..." و مطهری جواب داد: "نه زیاد نیستند. ببینید تعداد آن افرادی که داغ هستند و مثل شعبان بی مخ هستند، شاید 4، 5 نفر بیشتر نیست." در این لحظه دانشجویان شدیداً کف زدند و ابراز رضایت کردند از بیان این جمله.

در ادامه وی به هم فکر بودن اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با دانشجویان اشاره کرد و دلیل امتناع آنان از همراهی در سؤال از رئیس جمهور، قطع شدن بودجه های عمرانی حوزه های انتخابیه و ترس از رعب و وحشتی که برخی از نمایندگان ایجاد کرده اند دانست. در زیر بخش دیگری از صحبت های علی مطهری کلمه به کلمه و عیناً می آید:

*"حفظ نظام بهانه ای شده برای عده ای! انگار مثل یک نهالی هست که با هر بادی این ور و آن ور می رود و هی می گویند حفظش کنید، حفظش کنید..."

*در پاسخ به علت سکوت مجلس در برابر دولت خاطرنشان کرد: "البته ببینید یک سکوت کامل که نیست.[خنده ی دانشجویان] بالأخره مجلس یک چیز بی خاصیت هم که نیست.[خنده ی بیشتر دانشجویان] یعنی این طور نیست که مثلاً آن جا مثل دار المجانین یک عده ای دور خودشان بچرخند.[قهقهه ی دانشجویان] بالأخره یک کارایی دارند می کنند دیگر. مثلاً استیضاح آقای کردان را ببینید... ."

در ادامه در جهت دفاع از تلاش های نمایندگان به گزارش های تخلفاتی که از قانون شده، گزارش های کمیسیون اصل 90، گزارش های دیوان محاسبات، استیضاح وزیر راه و ترابری خیلی کار های دیگر... ."

*"رئیس جمهور گفت من قانون تسهیلات ارزی متری را قانون نمی دانم و اصلاً اجرا نمی کنم. ... یا گفت مجلس در رأس امور نیست. ... اگر 20 سال دیگر استبدادی در کشور حاکم بشود مانند بعد مشروطه، خواهند گفت که نقطه ی شروع این استبداد، در مجلش هشتم بود که رئیس جمهور گفت من این قانون را اجرا نمی کنم و نمایندگان احسنت گفتند."

*در رابطه با فوت هاله سحابی به "این قدر نترسید! این قدر قداست بی جا برای نظام ایجاد نکنید."

*"ما بت سازی نباید بکنیم. نه از امام بت بسازیم، نه از شهید مطهری، نه از رهبر انقلاب و نه از رؤسای جمهور؛ چه رسد به بقیه."

*جناب آقای دکتر مطهری! حصر خانگی و بدون محاکمه آیا قانونی است؟ من قبلاً هم در مصاحبه هایم گفته ام که! نه! من آن موقعی که هنوز حصری ایجاد نشده بود، آقای جنتی که در نماز جمعه مطرح کرد، من فردایش برای ایشان نامه ی سرگشاده دادم که آقا بدون محاکمه که معنی ندارد! البتهمن از قبل هم گفته بودم که راه حل این بحران این است که این سه نفر با هم، آقای موسوی، آقای کروبی، آقای احمدی نژاد با هم محاکمه علنی بشوند.".../عصرایران


ویدیو : سخنی با شاکیان علی مطهری: در خلوت خود به استقبال دانشجویان بیندیشید