سخنی با آقای دایی : بدون شک تمام مردم ایران در سالهای نه چندان دور بازی های ...


بدون شک تمام مردم ایران در سالهای نه چندان دور بازی های تیم ملی را به امید گلزنی یک فوق ستاره دنبال می کردند. هیچ فرقی نداشت که قرمز باشی یا آبی , همه به عشق گلزنی دایی به تماشای فوتبال می نشستند. طرفداری: بازی های ماندگار زیادی در ذهن علاقه مندان به فوتبال وجود دارد که با هنرنمایی این ستاره همراه بوده است. زمانی که وارد لیگ آلمان شد عملکرد قابل قبولی داشت. اما بیایید از آن زمان اوج کمی فاصله بگیریم. در مسابقات جام ملت های آسیای سال 2004 بود که آقای دایی افت کرده و عملکرد قابل قبولی نداشت. از آن زمان بود که کم کم انتقادات شروع شد. آن فوق ستاره فوتبال ایران از هر سو شاهد انتقاداتی بود و حتی آن روز های اوج او را نیز تحت الشعاع قرار داد. در جام جهانی 2006 نیز تیم ملی عملکرد خوبی نداشت و این بار نیز انتقادات از دایی به اوج رسید. دیگر طرفداران فوتبال آن ابرقهرمان را فراموش کرده بودند و در میان انتقادات شدید گاهی با تمسخر با این فوق ستاره فوتبال ایران برخورد می کردند.

اما در این متن نمیخواهیم درباره دوران فوتبالی درخشان دایی بحث کنیم. بحث از دوران مربیگری ایشان است.

اگر به دوران مربی گری آقای دایی توجه کنیم می بینیم که همیشه در بالاترین سطح فوتبالی ایران مشغول مربیگری بود و زمان کافی برای گذراندن دوره های حرفه ای مربی گری و کار با تیم های پایه نداشت. برای تبدیل شدن به یک مربی بزرگ لازم است پس از خداحافظی از فوتبال دوره های مربی گری در بالاترین سطح را پشت سر گذاشته و پس از آن در تیم های پایه مشغول به کار شده و سپس مسئولیت های بزرگ را قبول کرد . مسلما این که فردی بازیکن بزرگی باشد نمی تواند تضمین کننده تبدیل او به یک مربی بزرگ باشد. در دنیای فوتبال مسلما مارادونا جزو بهترین های تاریخ فوتبال بود اما دیدیم که به عنوان مربی بسیار ضعیف عمل کرد. مسلما دلیل آن این بود که برای تبدیل شدن به مربی بزرگ باید در یک پروسه چندین ساله مربیگری در یک تیم بزرگ را قبول کرد. بهترین نمونه برای این امر می تواند پپ گواردیولا باشد, بازیکنی که پس از خداحافظی چند سال مشغول آموزش مربیگری بود و پس از آن کار در تیم های پایه بارسلونا را آغاز کرد و سپس به عنوان سرمربی دوران طلایی بارسا را رقم زد. نمونه دیگر این اتفاق زیدان فوق ستاره سال های نه چندان دور فوتبال است که اکنون در تیم های پایه رئال مادرید مشغول فعالیت است. شاید زیدان به سادگی می توانست سرمربی یک تیم فوتبال شود اما تصمیم گرفت در این مورد عجله نکرده و مرحله به مرحله این روند را پیش برود.

برخی از رفتار ها نیز باعث  تاثیر منفی بر روی بازیکنان و طرفداران می شود مثلا اعتراض های شدید و فریاد زدن بر سر داور و بازیکنان آن هم در تمامی بازی ها گاهی غیر قابل تحمل می شود. حتی اساتید جنگ روانی در دنیای فوتبال نیز در تمام صحنه ها اعتراض نمی کنند و مدام مشغول فریاد زدن از کنار زمین نیستند.

موفقیت ستاره های سالهای گذشته فوتبال باعث شادی فوتبال دوستان است اما باید به صورت حرفه ای انجام شود. دیدیم که آقای مهدوی کیا مدتی پس از خداحافظی از فوتبال اعلام کرد که به آلمان می رود تا در کلاس های مربیگری شرکت کند. فوتبال کشور آلمان همواره در سطح بالایی قرار داشته و مربیان بزرگی  نیز پرورش داده است. مسلما چند سال حضور در کشورهای اروپایی و آموزش حرفه ای مربیگری می تواند قدم بزرگی در راه تبدیل شدن به یک مربی بزرگ باشد.

قرارداد نجومی این فصل باعث تعجب همگان شد. با دیدن بازی های پرسپولیس حتی کسانی که طرفدار این تیم نیستند نیز برای این وضعیت متاسف بودند. بازی هایی بسیار ضعیف بدون هیچ برنامه مشخصی و به قول معروف با سبک بکش زیرش نمی توان تیمی را به موفقیت رساند. در این مقاله نمی خواهم درباره مسائل و حاشیه های مربوط به اخراج شدن از پرسپولیس صحبتی به میان بیاورم.

در پایان امیدوارم که این مسئله باعث شود که شما با دید جدیدی به مربیگری توجه کرده و با آموزش های حرفه ای تر در اروپا پس از چند سال دوباره باعث افتخار فوتبال کشورمان شوید.


ویدیو : سخنی با آقای دایی