سخنی از اوباما که در ایران شنیده نشد : اخبار سیاست خارجی - سخنی از اوباما که ...



اوباما ایران , قول اوباما به ایران , سخنان باراک اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران


اخبار سیاست خارجی - سخنی از اوباما که در ایران شنیده نشد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز شنبه در سخنانی در مرکز سابان موسسه تحقیقاتی بروکینگز در واشنگتن به اختلاف نظر خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی، جمله ای را بیان کرد که در ایران شنیده نشد.

به گزارش ایرنا، کلیدی ترین نکته سخنرانی اوباما که به صورت زنده از شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیستی پخش می شد، این بود که ایران در نهایت توافق هسته ای، غنی سازی را در خاک خود خواهد داشت. متاسفانه برخی از رسانه های داخلی مهم ترین قسمت های سخنرانی رییس جمهوری آمریکا را که درباره پذیرش اصل غنی سازی در خاک ایران بود یا نشنیدند یا اینکه نخواستند بشنوند.

آنچه در پی می آید بخش هایی از اخبار منتشر شده در روزنامه ها و شبکه های خارجی درباره اظهارات رییس جمهوری آمریکا در خصوص تفاهم نامه ژنو است.

 

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی از اظهارات اوباما در مرکز سابان موسسه تحقیقاتی بروکینگز درباره تفاهم نامه گروه ۱+۵ با ایران در ژنو نوشت : رییس جمهور اوباما روز شنبه اشاره داشت که آماده است به ایران اجازه غنی سازی در خاک خود را بدهد؛ وی گفت که توافق نهایی با ایران می تواند به گونه ای شکل بگیرد که اطمینان یافت برنامه (هسته ای) ایران تنها برای اهداف صلح آمیز خواهد بود.

ˈ President Obama signaled Saturday that he was prepared to allow Iran to enrich uranium on its soil, saying that an eventual nuclear deal could be structured to ensure that Tehran’s program would be only for peaceful purposes.ˈ

اوباما اظهار داشت که ˈاین واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم ایران را می توان وادار به نابود کردن تمامی زیرساخت های هسته ای چندین میلیارد دلاری اش کرد.ˈ وی گفت که در مذاکرات بین المللی آتی می توان به ایران اجازه یک برنامه «معتدل» غنی سازی را تحت نظارت قوی بین المللی داد تا اطمینان یافت که تهران نمی تواند به طور ناگهانی به سمت تولید سلاح هسته ای برود.

ˈObama said it was not realistic to expect that Iran could be forced to dismantle every part of its multibillion-dollar nuclear infrastructure. He said that in upcoming international negotiations Iran could be allowed a "modest” enrichment program, with strong international monitoring to assure that Tehran could not suddenly accelerate production to produce a nuclear weapon.ˈ

اوباما که با «هییم سابان» تاجر لس آنجلسی حامی مرکز سابان سخن می گفت، اظهار داشت: اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کاملا از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم.

 

اما من می خواهم به تمامی افراد این اطمینان را بدهم که بدانند این گزینه مشخص در دسترس نیست. در نتیجه کاری که باید انجام دهیم این است که تصمیمی بگیریم که آن گزینه، در دسترس باشد. بهترین راه برای اینکه اطمینان یابیم ایران به بمب هسته ای نمی رسد، چیست؟ اوباما اظهار داشت که موفقیت توافق نهایی با ایران بیش از ۵۰ درصد نیست.

مذاکره کنندگان شش قدرت جهانی دو هفته قبل توافقی موقت را با جمهوری اسلامی امضا کردند که راه را برای مذاکرات سخت در طول ۶ ماه آینده باز خواهد کرد. این مذاکرات تلاشی برای اطمینان از این است که تهران توانایی رسیدن به قابلیت بمب ساختن را ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در این رابطه نوشت: رییس جمهور اوباما روز شنبه گفت که می تواند توافقی دیپلماتیک را با ایران ببیند که به این کشور اجازه غنی سازی اورانیوم برای تولید برق را می دهد، البته این مساله همراه با محدودیت هایی برای اطمینان اسرائیل و باقی جهان خواهد بود که ایران به سمت تولید بمب هسته ای نرود.

این روزنامه آمریکایی همچنین با یادآوری اختلاف نظر اوباما و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران نوشت: اوباما گفت آقای نتانیاهو باور دارد که تحریم های بیشتر و تهدید به اقدام نظامی می تواند در نهایت باعث شود ایران تسلیم خواسته های غرب برای از بین بردن برنامه های هسته ای شود.

 

وی در عین حال افزود: این تصور که ایران، صرفا با تحریم های بیشتر و تهدید نظامی نگران تر می شود و نهایتا بگوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درک صادقانه ای که ما از مردم ایران و حکومت ایران داریم، درست نیست.

شبکه خبری ای. بی. سی در گزارشی از سخنرانی اوباما در مرکز سابان تصریح کرد: رییس جمهور اوباما روز شنبه گفت که اعتقاد دارد شانس یک توافق جامع هسته ای با ایران ۵۰-۵۰ یا حتی بدتر است ولی او همچنان دیپلماسی را بهترین راه برای جلوگیری از رفتن تهران به سمت تولید بمب های هسته ای می داند.

شبکه خبری راشاتودی نیز در گزارشی از سخنرانی اوباما تصریح کرد: اوباما خاطرنشان ساخت که توافق نهایی با ایران می تواند شامل قابلیت غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز باشد اما برنامه هسته ای آنها باید تخت نظارت کافی بین المللی به منظور اطمینان یافتن از این باشد که تهران به سمت تولید بمب هسته ای نرود.

این شبکه خبری با اشاره به اختلاف نظر بین بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما بر سر توافق ایجاد شده در مذاکرات ژنو نوشت: یک نفر می تواند دنیایی را تصور کند که ایران در آن بگوید «ما تمامی عناصر و تاسیسات خود را نابود می کنیم. شما تنها نام ببرید؛ آنها نابود شده اند. من هم می توانم دنیایی را تصور کنم که در آن کنگره هر قانونی را که من در مقابلش قرار دادم، تصویب کند.»

شبکه خبری ام .اس. ان. بی. سی نیز در گزارشی از سخنرانی اوباما درباره توافق هسته ای با ایران تاکید کرد: اوباما گفت روشن است که حسن روحانی هم جزئی از نظام ایران است و به نظرم باید فرض کنیم که ایدئولوژی او هم خصومت با آمریکا و اسرائیل است. ولی او همچنین میل مردم ایران به تغییر جهت را نمایندگی می کند و نباید این تغییر را که مردم ایران می خواهند با جهان تعامل کنند، دست کم بگیریم یا رد کنیم.

 

روزنامه واشنگتن پست نیز در این زمینه نوشت: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا می گوید شانس توافق جامع با ایران ۵۰ -۵۰ یا کمتر است. با این حال همچنان دیپلماسی بهترین راه حل برای برنامه هسته ای ایران به شمار می رود.

مروری بر این اظهارات اوباما در رسانه های مختلف جهان نشان می دهد، سرانجام بیش از یک دهه مقاومت ملت ایران موجب شد که رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا بپذیرد که درخواست توقف برنامه غنی سازی ایران با واقعیت فاصله بسیار دارد و از این رو، برای نخستین بار به صراحت اذعان کرده است که در نهایت هر توافقی با تهران، غنی سازی در خاک این کشور وجود دارد.

از این رو بزرگترین دستاورد توافق ‍ژنو، پذیرفتن حق غنی سازی اورانیوم در خاک ایران است که رییس کاخ سفید نیز به آن اذعان دارد ولی عده ای در داخل نه تنها این سخن اوباما را نشنیده اند بلکه به رغم بیانات داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان بر طبل مخالفت های سیاسی خود با عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای می کوبند.
 اخبار سیاست خارجی -ایرنا


ویدیو : سخنی از اوباما که در ایران شنیده نشد