سخنان نوش‌آبادی درباره میلانی، رپ و ... : سخنگوی وزیر ارشاد موضع این وزارتخانه ...


سخنگوی وزیر ارشاد موضع این وزارتخانه را درباره‌ی احضار تهمینه میلانی به دادگاه، فعالیت و حضور جعفر پناهی در ایران و جشنواره‌های خارجی، لغو کنسرت‌های مجوزدار در شهرستان‌ها، بودجه‌ی وزارت اشاد و برگزاری جشنواره‌های فجر اعلام کرد. ایسنا: حسین نوش‌آبادی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران، از اعلام بودجه 94 خبر داد و گفت: اعتبارات بودجه فرهنگی سال آینده 770 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه سال 93، 21 درصد رشد نشان می‌دهد. ما افزایش 20 درصدی این بودجه را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم. 98 میلیارد تومان هم از ردیف‌های مختلف به حوزه فرهنگ اختصاص می‌یابد که جمعا اعتبارات بودجه‌ای این وزارتخانه را به 870 میلیارد تومان می‌رساند. اگر همین میزان بودجه که در لایحه آمده در مجلس تصویب شود، سال آینده سال نسبتا خوبی برای اجرای مأموریت‌ها و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

او در ادامه به درصد برخی حوزه‌های فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: اعتبارات هزینه‌ای 14 درصد و اعتبارات عمرانی 53 درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که دولت به حوزه فرهنگ و هنر توجه دارد و در تنگناهای مالی و اعتباری نیاز این وزارتخانه را نادیده نگرفته است. اگر مجلس هم به تصویب این بودجه کمک کند و آن در مسیر تصویب آسیب نبیند، جایگاه فرهنگ و هنر قوی‌تر خواهد شد.

نوش‌آبادی ادامه داد: بیشترین رشد اعتبارات در حوزه پژوهش‌های کاربردی و حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران است. ما به رشد موزون همه بخش‌های فرهنگ و هنر قائل هستیم و معتقدیم که هر حوزه مخاطب خاص خود را دارد. بنابراین در بودجه‌ریزی‌ها هم تلاش خواهیم کرد تا هر معاونت با توجه به وظایفی که برعهده دارد بودجه مناسب دریافت کند. در این مسأله نگاه جزیره‌ای وجود ندارد.

کار هیئت داوران جشنواره فجر فارغ از تعلقات شخصی بود

نوش‌آبادی درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های فجر، گفت: این جشنواره‌ها به‌عنوان یکی از مهمترین و موثرترین جشنواره‌های کشور با هدف سطح کمی و کیفی و هویت‌ بخشیدن به سینما، هنر و موسیقی کشور برگزار می‌شوند. یکی از مشکلاتی که امسال در هیئت انتخاب فیلم‌ها به وجود آمد، نزدیک بودن استانداردها و کیفیت مناسب فیلم‌ها بود که نشان‌دهنده ارتقای سطح فیلم‌ها در این دوره از جشنواره است. هیئت داوران تمام تلاش خود را کرد که حق کسی ضایع نشود و فارغ از تعلقات شخصی بهترین تصمیم را بگیرد.

او افزود: برای این‌که امسال نمایش و اکران فیلم‌ها با مشکل مواجه نشود، 29 سالن میزبان فیلم‌های جشنواره هستند و تخفیف‌هایی هم برای طیف‌های مختلف در نظر گرفته شده است. همچنین مقرر شده است که فیلم اولی‌ها صاحب جشنواره مستقل شوند. فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس هم با وجود داشتن جشنواره مستقل، از فیلم‌های قابل توجه این دوره از جشنواره هستند. کمیسیون فرهنگی مجلس، نظارت و دخالت مستقیمی بر برنامه‌های فرهنگ و هنر ندارد و ما نظرات و پیشنهادات آن‌ها را طبق حقوقی که مجلس و وزارتخانه دارد، بررسی می‌کنیم. این کمیسیون دخالتی در انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر امسال نداشته‌ است. همچنین طی یک پروژه 15 ساله قرار است که فیلم‌خانه ملی ایران به‌عنوان محلی برای نگهداری اصولی آثار ارزشمند سینمای ایران آغاز به کار کند. اعتبارات برای این مجتمع درخواست شده و اگر نظر مثبت روی آن باشد به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

سخنگوی وزیر ارشاد همچنین گفت: جشنواره‌های فجر شعر و هنرهای تجسمی به دلایل مختلف در انتخاب دبیر و برگزاری دچار تأخیر و تعلل هستند، اما این موضوع به معنای تعطیل شدن آن‌ها نیست.

اهل تعقیب و جبهه‌گیری و صف‌آرایی نیستیم

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ی وضعیت فعالیت جعفر پناهی - کارگردان سینما - در ایران و حضور فیلم‌های او در جشنواره‌های خارجی، بخصوص جشنواره فیلم برلین، اظهار کرد: وزارت ارشاد تا زمانی که اثری به آن ارائه نشده، نمی‌تواند اظهار نظر کند. بستر حضور همه کسانی که قصد خدمت به فرهنگ و هنر کشور را دارند، فراهم است اما با آن‌هایی که طبق ضوابط و قوانین دچار مسائلی هستند و فعالیت‌شان با وقفه مواجه شده طبق قوانین رفتار خواهد شد. نگاه وزارت ارشاد به این مسأله نگاه فردی نیست. این‌طور نیست که وقتی یک نفر از یک حق اجتماعی محروم می‌شود، در مقام امنیتی و سیاسی به موضوع او رسیدگی کنیم. هدف ما زمینه‌سازی برای حضور افراد مختلف در حوزه فرهنگ و هنر است.

او افزود: قرار نیست ما افراد را تعقیب کنیم و جبهه‌گیری و صف‌آرایی داشته باشیم. اقتدار فرهنگی کشور زمانی محقق می‌شود که ما هنرمندان را جذب کنیم و درست نیست که به‌خاطر خطاها و اشتباهات مقطعی افراد در یک دوره خاص، مهر ابطال بر پیشانی آن‌ها بزنیم و آن‌ها را برای همیشه مجرم بدانیم. یک ایرانی متعهد هرگز سیاه‌نمایی نمی‌کند. آن‌هایی که دست به این کار می‌زنند فقط نام ایرانی بودن را یدک می‌کشند و با رفتارهای‌شان ارزش‌های فرهنگی ملت را زیر سوال می‌برند. سیاست ما جذب کسانی است که در مقطعی اشتباه کرده‌اند، اما حالا می‌خواهند برای تقویت و اعتلای فرهنگ خودی تلاش کنند.

از هنجارشکنی گروه‌ها و جریان‌های تندرو گله‌مندیم

سخنگوی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز در شهرستان‌ها لغو می‌شوند، گفت: ما هم نسبت به این اتفاقات گله‌مند هستیم و معتقدیم وقتی یک کنسرت مراحل قانونی خودش را طی می‌کند و از نهادهای ذی‌ربط مجوز می‌گیرد، دلیلی بر لغو آن نباید وجود داشته باشد. متأسفانه اتفاقات، حاشیه‌ها و دخالت‌های بی‌موردی که نگرانی‌های امنیتی در پی دارد، باعث می‌شود که مقامات سیاسی و امنیتی برای حفظ نظم و جلوگیری از اخلال در جامعه مجبور به تعطیلی کنسرت‌ها شوند.

او افزود: این‌گونه اتفاقات به استمرار برنامه‌های هنری لطمه جدی می‌زند. برخی گروه‌ها و جریان‌های تندرو از سر دلسوزی یا بی‌اطلاعی هنجارشکنی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور دست به اقدامات اخلال‌گرانه می‌زنند. اگر کسی در این مورد حرفی دارد، باید از مجرای قانونی وارد شود و جامعه را نباید دچار هرج و مرج کرد. البته من از هنرمندانی که برای رعایت حال مردم و پیشگیری از حوادث غیرقابل پیش‌بینی از حقوق خود می‌گذرند، تشکر می‌کنم. تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که بین وزارت ارشاد و نهادهای مرتبط در شهرستان‌ها منعقد می‌شود کتبی است و ما راضی به لغو آن‌ها نیستیم. وضعیت این کنسرت‌ها و تضییع حقوق کسانی که لطمه دیده‌اند از طرف ارشاد پیگیری خواهد شد. معاونت هنری اعلام کرده که درصدد تدوین تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی برای تأمین امنیت برگزاری کنسرت‌هاست.

نوش‌آبادی همچنین گفت: خوشبختانه با رفع محدودیت‌ها و موانع، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک و سایر ارکسترهای فعال در دهه فجر برنامه خواهند داشت و در جدول پخش برنامه‌های این جشنواره قرار گرفته‌اند. امیدوارم این ارکسترها خوش بدرخشند تا جشنواره موسیقی فجر امسال از غنا و درخشندگی بیشتری برخوردار باشد. همان‌طور که در صحبت‌های قبلی‌ام اشاره کردم تا کنون مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده، اما اگر این موسیقی در چارچوب سیاست‌ها و در راستای برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بومی‌سازی شود و با فرهنگ اسلامی ایرانی متناسب باشد، ممکن است در آینده برای موسیقی رپ مجوز صادر شود.

مردم حق دسترسی آزاد به اطلاعات دارند

نوش‌آبادی درباره‌ی قانون حق دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات نیز گفت: مردم حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دارند و تمام دستگاه‌ها موظف‌ هستند طبق مقررات، آیین‌نامه‌ها را به اطلاع مردم برسانند. خوشبختانه دولت یازدهم تلاش کرد تا آیین‌نامه اجرایی این قانون به تصویب برسد. اجرای این قانون در راستای حقوق شهروندی و تحقق دولت الکترونیک گامی برای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی و تأمین حقوق ملت ایران است.

موضوع احضار تهمینه میلانی به دادگاه برای ما روشن نیست

سخنگوی وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست درباره احضار تهمینه میلادی به دادگاه، گفت: محتوای متن احضاریه و اتهامی که به ایشان وارد شده هنوز برای ما روشن نیست و نمی‌دانیم کتابی که قبلا مجوز گرفته چطور باعث احضار ایشان به دادگاه شده است. حتی برای خود متهم هم هنوز تفهیم اتهام نشده و ناشر هم اظهار بی‌اطلاعی کرده است. باید ببینیم که این موضوع شاکی خصوصی دارد یا مدعی‌العموم آن را مطرح کرده است.

با هر محصول فرهنگی مسموم برخورد می‌شود

نوش‌آبادی همچنین بیان کرد: ممیزی کتاب ناقض قانون حق دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات نیست. با هر محصول فرهنگی که جامعه را مسموم کند، کتاب باشد یا شعر و موسیقی، برخورد می‌شود. ما با توسعه فرهنگی و فضای باز موافق هستیم و می‌خواهیم از فضای متحجرانه فرهنگی دور شویم، اما نباید بگذاریم آثار نامتناسب با فرهنگ دینی وارد جامعه شوند. ممیزی کتاب تا زمانی که قانون تغییر نکرده، استوار خواهد بود. موارد جدید ممیزی هنوز نهایی نشده که بشود اعلام کرد.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: هنوز زمان و مکان دقیق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال آینده مشخص نشده است، اما با توجه به استقبال مردم، این نمایشگاه با کیفیت بهتری برگزار می‌شود. انتشار اخبار غیررسمی احکامی که از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود، مثل اعضای انتخاب جایزه جلال مورد تأیید ما نیست و اگر تکرار و عواملش مشخص شود با کسی تعارف نداریم و برخورد جدی خواهیم کرد.

پوستر جشنواره تئاتر فجر تغییر خواهد کرد

سخنگوی وزیر ارشاد درباره‌ی وضعیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز اظهار کرد: جشنواره تئاتر فجر به‌دلیل بازسازی تئاترشهر در برخی سالن‌ها مثل تالار وحدت، تالار حافظ و سالن چهارسو و ... برگزار می‌شود و به سالن خاوران انتقال داده نخواهد شد. جشنواره تئاتر امسال با قوت بیشتری برگزار می‌شود. به دنبال این هستیم که مردم و بخش خصوصی را وارد حوزه‌های هنر کنیم و حضور آن‌ها جبرانی باشد برای کاهش اعتبارات. با توجه به حاشیه‌هایی که برای پوستر رونمایی‌شده جشنواره تئاتر فجر اتفاق افتاد و انتقاد هنرمندان را درپی داشت، قرار شده یک پوستر جدید با محتوا، پیام و نماد تازه برای این جشنواره در نظر گرفته شود. این‌که ما پذیرفتیم این پوستر در حد جشنواره بزرگ تئاتر نیست، اتفاق خوبی است.


ویدیو : سخنان نوش‌آبادی درباره میلانی، رپ و ...