سخنان مهم اوباما درباره حمله نظامی به ایران : اوباما با ناکارآمد خواندن گزینه ...


اوباما با ناکارآمد خواندن گزینه نظامی در قبال ایران خطاب به سناتورها گفت: از تمام اعضای کنگره باید بپرسیم که به چه دلیل باید چنین توافقی را رد کنیم و از گزینه نظامی که کارایی کمی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد حمایت کنیم ؟این رویکرد نظامی در شرایط کنونی که با درگیری‌های زیادی در خاورمیانه مواجه هستیم انشعابات زیادی را به همراه خواهد داشت. خبرگزاری مهر: رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با یک رسانه غربی به دفاع از سیاست های خود در قبال ایران پرداخت و مجددا بر وتوی مصوبه احتمالی کنگره درباره تحریم های جدید تاکید کرد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه ای با کارشناس شبکه سی ان ان، «فرید زکریا» با تاکید مجدد بر وتوی تصویب احتمالی تحریم های جدید علیه ایران از سوی کنگره از سیاست خود در قبال ایران حمایت کرد.

اوباما درباره تلاش ها برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیز مدعی شد:استدلال من است که ما تحریم‌های بسیار کارآمدی علیه ایران تصویب کردیم که این تحریم‌ها توانست ایران را به میز مذاکرات بیاورد تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم موضوع هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیک رفع کنیم.

اوباما در این مصاحبه با دفاع از سیاست خود در قبال ایران مدعی شد که تحریم ها توانست ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

وی در ادامه گفت: با تمامی محاسبات صورت گرفته از جمله محاسبات سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل، ایران به مفاد توافق موقت ژنو پایبند بوده است و برنامه هسته‌ای خود را گسترش نداده‌ است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اظهار داشت: ما شانس ایجاد یک مکانیسمی را داریم که طبق آن بتوانیم تأیید کنیم که ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد و ایران پتانسیل این را دارد که مجدداً به عنوان یک بازیگر مسئول وارد جامعه بین المللی شود.

وی در عین حال تاکید کرد: با این حال نمی‌دانم که بتوانیم به چنین چیزی برسیم اما استدلال من برای کنگره آمریکا این است که در مقابل تصویب تحریم‌ها علیه ایران مقاومت کنند زیرا شرکای ما و حتی ایران می‌توانند این تحریم‌ها را نقض توافق موقت ژنو تفسیر کنند. از نظر ما، تضعیف دیپلماسی در این برهه مهم زمانی بدون آنکه دلیل خوبی داشته باشیم، یک اشتباه است.

اوباما در تبیین راهکار خود برای آینده مذاکرات با ایران ضمن تاکید بر حفظ اتحاد گروه 1+5 گفت: کاری که در حال حاضر ما باید انجام دهیم این است که این دور از مذاکرات را به پایان برسانیم و به ایران فشار آوریم تا به خواسته جامعه بین‌الملل آری بگوید.

وی در ادامه تاکید کرد: حفظ اتحاد بین گروه 1+5 مهم است  حتی اتحاد با روسیه با وجود تنش‌هایی که با این کشور داریم باید حفظ شود و همچنین اتحاد با چین که تشنه نفت ایران است.

اوباما خطاب به آن دسته از سناتورها که در تلاشند تا تحریم های جدید  را علیه ایران به تصویب برسانند گفت: بگذارید اگر به توافق هسته‌ای با ایران نرسیدم، ایران به دلیل آنکه به یک توافق منطقی آری نگفته است، مقصر باشد.

اگر لایحه تحریم‌های ایران تصویب شود من آن را وتو می‌کنم اما این را هم به نمایندگان کنگره و اسرائیل گفته‌ام که روز بعد از اینکه ایران از توافق عقب‌ بکشد، ساده‌ترین کار برای من در کنگره، تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد بود. برای من تنها دو روز طول می‌کشد که لایحه تحریم‌های بیشتر علیه ایران را امضا کنم. ما توانایی تشدید تحریم‌ها علیه ایران را داریم اما چیزی که اهمیت دارد این است که نشان دهیم که تمامی راههای ممکن دیپلماتیک را اعمال کردیم.

وی در ادامه به تشریح ویژگی توافق مد نظر خودش با ایران پرداخته و گفت: مهم این است که یک توافق مناسب داشته باشیم. من قبلاً گفته‌ام که به توافق نرسیدن را به یک توافق بد ترجیح می‌دهم اما اگر بتوانم از طریق یک مکانیسم بی چون و چرا و قابل تأیید ثابت کنم که به توافقی با ایران رسیده‌ایم که طبق آن تهران نمی‌تواند قابلیت فرار هسته‌ای داشته باشد و اگر شماری از کارشناسان و دانشمندان به ما تضمین دهند که ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت تسلیحاتی قرار ندارد، باید یک بحث عمومی راه بیندازیم. و از تمامی اعضای کنگره بپرسیم که به چه دلیل باید چنین توافقی را رد کنیم و از گزینه نظامی که کارایی کمی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد حمایت کنیم و آن را دنبال کنیم؟

اوباما در ادامه با ناکارآمد خواندن گزینه نظامی در قبال ایران خطاب به سناتورها گفت: از تمام اعضای کنگره باید بپرسیم که به چه دلیل باید چنین توافقی را رد کنیم و از گزینه نظامی که کارایی کمی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد حمایت کنیم ؟این رویکرد نظامی در شرایط کنونی که با درگیری‌های زیادی در خاورمیانه مواجه هستیم انشعابات زیادی را به همراه خواهد داشت.

همچنین اوباما در بخش دیگری از اظهارات خود درباره جنگ با تروریسم ذکر این نکته که اکثریت مسلمانان با گروه های تروریستی مخالفند خواستار دوری گزیدن از نظریه جنگ مذهبی در جنگ علیه تروریسم شد.

اوباما گفت 99.9 درصد مسلمانان با گروه‌های تروریستی مخالف‌ هستند و ما باید خود را متحد مسلمانان بدانیم.

وی همچنین درباره سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای سخنرانی در کنگره درباره خطرات ایران گفت با وی دیدار نخواهد کرد زیرا چنین دیداری دو هفته قبل از برگزاری انتخابات یک روال عادی نیست.


ویدیو : سخنان مهم اوباما درباره حمله نظامی به ایران